Jag måste ha fått tag i världens tråkigaste dats. Legat still kolsvarta i 3 års tid minst. Förutom när det är mat. Sen är det kolsvart i hörnen eller i bakgrunden igen.
Är det nån mer som har lika roliga dats som jag eller är jag helt ensam?
En del av mina kan "ligga" å trycka ibland.
Men det är långt ifrån standard.
Nu utan inrednig så är de rätt tråkiga men men en del rötter å skit var de aktivare
Ligga o trycka är standard hos mig. Har 6st och ingen är utfärgad och alla bara ligger. Och när det är mat så är det blixtsnabbt fram och sen ännu snabbare tillbaka till bakrutan. :/ Hoppades det skulle bli bättre när dom blev större men den största är 30 drygt och beter sig likadant än :(
har försökt med allt för att få fram dom o färga ut men måste fått tag i dom räddaste och tråkigaste.

Skrivet av Pingi
Haha fy fan. Sälj den till mig så kan den lära mina hur dom ska se ut

Haha. Skulle ja plocka ur min asiat så skulle han säkert bli svart som natten den med.. Köp en fet cichla eller nåt de brukar tigrarna gå igång på. Eller påfåglar brukar också trigga dom till snygg färg.
Vad har du de med? Kan du ta kort på hela setupen?

Skrivet av Tess
Den går med en mindre asiat 3malar och 3 rockor samt någon praktbotia

Skrivet av Rode
Haha. Skulle ja plocka ur min asiat så skulle han säkert bli svart som natten den med.. Köp en fet cichla eller nåt de brukar tigrarna gå igång på. Eller påfåglar brukar också trigga dom till snygg färg.
Haha säkert! Asiat verkar va bra till o skrämma fram tigrar. :p men känns som mina redan är livrädda för nåt. Vet bara inte vad :p burken ser helt tom ut när man tittar in. Syns inte att det är 7 dats i eller nåt :p
Men din är ju ensam tiger då? Kanske det som är grejen :p

Skrivet av Tess
Jag kan ta en bild i eftermiddag. Men dom går med en ngt som är precis likadan som dom andra datsen.
2 fgar, clownkniv, rocka, fei feng, 1 abborre. Det är allt. Och alla har gått ihop läääänge. Finns ju inte så mycket att va rädd för :/ ser inga bråk eller nåt heller.
Enda bråken som blir är om man släpper i nån annan fisk. Då slår datsen typ ihjäl den direkt.
Kan kanske bero på vattenkvalitet eller något? Finns ju även andra fiskarter som blir mörka och står och trycker när de helt enkelt inte mår bra. Köpte själv 4 Micro i olika storlekar för nån månad sen. Hos den killen åt de var tredje dag och stod klistrade i hörnen resten av tiden. Han hade haft dem i över ett år. Kom hem till mig och äter nu 3 gånger om dagen, simmar frimodigt runt och är utfärgade (kolla min senaste videouppladdning).

Skrivet av Diskuspassion
Kan kanske bero på vattenkvalitet eller något? Finns ju även andra fiskarter som blir mörka och står och trycker när de helt enkelt inte mår bra. Köpte själv 4 Micro i olika storlekar för nån månad sen. Hos den killen åt de var tredje dag och stod klistrade i hörnen resten av tiden. Han hade haft dem i över ett år. Kom hem till mig och äter nu 3 gånger om dagen, simmar frimodigt runt och är utfärgade (kolla min senaste videouppladdning).
Möjligt. Jag har bra värden. Ingen nitrit. Dom äter varenda dag. Och just när det är mat så står dom och tigger. Men så fort dom ätit så är det tillbaka i bakgrunden. Simmar aldrig omkring om det inte är mat.
Matar bara en gång per dag. Har inte tid o springa o mata 3 ggr per dag. Känns inte som det är problemet.
Dom har varit såhär i två år minst.
Dom verkar rädda för nåt.
Har rätt strömt i karet. Mycket ytrörelse. Bara en liten rot mitt i. Men datsen gömmer sig ju vid insugen till filtrena mm.
Har testat starkare lyse. Och mindre lyse. Skivtetror så det blir lite rörelse. Men det verkar kvitta.

Skrivet av Pingi
Möjligt. Jag har bra värden. Ingen nitrit. Dom äter varenda dag. Och just när det är mat så står dom och tigger. Men så fort dom ätit så är det tillbaka i bakgrunden. Simmar aldrig omkring om det inte är mat.
Matar bara en gång per dag. Har inte tid o springa o mata 3 ggr per dag. Känns inte som det är problemet.
Dom har varit såhär i två år minst.
Dom verkar rädda för nåt.
Har rätt strömt i karet. Mycket ytrörelse. Bara en liten rot mitt i. Men datsen gömmer sig ju vid insugen till filtrena mm.
Har testat starkare lyse. Och mindre lyse. Skivtetror så det blir lite rörelse. Men det verkar kvitta.
Hmmm......kanske är det så att du har haft lite otur med dina specifika individer? Jag tycker mig märka att mina är olika på den här punkten. Ett par av dem är blyga när karet är släckt och det bara är dagsljus i rummet. Då står de under en rot, medan två stycken är framme som vanligt, ungefär. När karet är tänt och det är "som vanligt", så är de ungefär lika framåt allihop.
Är det någon som vet om dats kan reagera på höga nitrathalter, (något vi ofta har i rovfiskkar, eftersom de ofta är tungt belastade av matning och avföring).
Jag kan ha högt nitrat, men det påverkar inte dem alls.

Skrivet av Tess
Jag kan ha högt nitrat, men det påverkar inte dem alls.
Dina är framme och sociala ändå, alltså?
Ja, mina är översociala. Det är omöjligt att fota något annat än tigrar för det är alltid en tiger framför näsan. De står på rad vid glaset. :)
Här är bilder när det är dags för mat. Då står dom kolsvarta framme vid rutan o tigger.
Är ju aldrig utfärgade men då är dom ju iaf framme. All annan tid i stort sett står dom mot bakrutan eller i nåt hörn.
Men har väl fått tag i svintråkiga exemplar. Haft dom sen dom var 4cm eller nåt så har svårt att sälja dom fast dom är så tråkiga. :(