Projekt och DIY

»

Hoppsäkra täckglas

Hej!

I ett av karen hemma bor en jättegurami på ca 40cm som senaste tiden har börjat jaga kondensen på täckglasen. Hur hindrar jag att dessa spricker av smällen och går det att använda något annat? Funderade på nät men fisk-rackarn skvätter ner hela vardagsrummet i ett simtag med stjärtfenan.
Den sista kommer nog att böja sig pga värme men dom övriga är ju vågade så dom blir mycket stabilare.
Bra tips med den korrugerade plasten. Har testat plastglas vilket som sagt böjde sig av värmen från rampen. Hade gärna haft hängande belysning men måste ha tyngden för att lyckas hålla firren fängslad.

Risken är kanske att någon av fengäddorna slinker mellan då det inte kommer att ligga helt tätt mot ramen på akvariet. Men, värt ett försök. Får vakta noga.
Kanske sänka vattennivån en bit hjälper?
Ett sätt att hindra att glaset spricker och samtidigt ligger på plats är ju att köpa tjockare täckglas.
Kan enbart hålla med djr83 om att tjockare glas är lösningen. Hade samma problem tidigare, provade hårdspännt nät (plexi och annan plast kändes döfött i de akvariet). Nätet var bara att glömma, bästa vart en härdad 10mm på toppen. Flyttbar och ändå stark nog för de ordentliga smällarna som uppstod ibland. 
Märkte även att beteendet avtog med flytväxter som han åt av samt mycke annan mat. Men "better safe then sorry" enligt mig gällande täckglaset...
Laminerat glas
2x3mm eller 2x4mm
Tackar för alla svar och tips!

Beställde idag nya täckglas hos glasmästaren. Tjocka och fina och förhoppningsvis funkar det med rampen. Har testat flytväxter. Slänger jag i en kasse så är det tomt på ett dygn. Han betar snabbare än en kossa!
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.