Rockor

»

Rockor + Golden Snakeheads?

Har 2st Aurantimaculata snakeheads på snart 30cm ett separat kar.
Håller på att bygga in ett kar i väggen. (180x80x65)
Dessa golden är väldigt nyfikna och lugna.
Dom klipper 8cm fisk utan problem.
Har även motoro rockor på ca 15 - 18cm
Skulle de funka att ha dom ihop?

Har haft 6st Pulchra samt en marulius ihop med en rocka innan utan något som helst bekymmer.
Inga synpunkter?
Ris eller ros?
Kombinationen i sig bör kunna fungera. 
Dock med tanke på utformningen rockor vill ha och de channor vill ha tror jag de kan bli svårt att hålla båda nöjd. 
Skrivet av MrWatt
Kombinationen i sig bör kunna fungera. 
Dock med tanke på utformningen rockor vill ha och de channor vill ha tror jag de kan bli svårt att hålla båda nöjd. 
jo, tanken är att hålla "halva" karet igjenväxt på ett eller annat sätt för att hålla så mycket bottenyta ledigt som möjligt.
Skrivet av nemal
jo, tanken är att hålla "halva" karet igjenväxt på ett eller annat sätt för att hålla så mycket bottenyta ledigt som möjligt.
Jo men halverar du ytan åt rockan är det inte mycket kvar, 90x80 cm är ju ingenting. Lösningen jag kan komma på är att limma hyllor(rabatter) runt kanterna på karet en bit ovan botten och ha växter där och kanske en stor gren som du limmar halvvägs upp där du kan fästa tex anubias och javaormbunke. Har planer på att göra nåt sådant själv i ett framtida kar.

Förresten, vill inte rockor ha ganska bra cirkulation/syresatt?
Skrivet av Twix
Jo men halverar du ytan åt rockan är det inte mycket kvar, 90x80 cm är ju ingenting. Lösningen jag kan komma på är att limma hyllor(rabatter) runt kanterna på karet en bit ovan botten och ha växter där och kanske en stor gren som du limmar halvvägs upp där du kan fästa tex anubias och javaormbunke. Har planer på att göra nåt sådant själv i ett framtida kar.

Förresten, vill inte rockor ha ganska bra cirkulation/syresatt?
En svår nöt att knäcka ;)
Men visst allt går om man vill antar jag ;)
Som sagt så är det ju möjligt, men de har ju lite olika krav. Förutom bottenytan / inredning så är det ju syrehalten och filtreringen som är det kluriga. Channor bryr ju sig inte om vattnet är väldigt syresastt eftersom de ändå inte brukar det. Det är ju ett krav för rockorna dock. Och för att få till syresatt vatten så krävs ju nästan ett bra flöde. Finns ju andra alternativ, (@Tigerflickan; vad hette det där som Christer på AL hade i karet med Nilabborrarna? Det var la nått syresättande?). Sen så tror jag även att channorna skiter i om filtreringen är topnotch eller bara ok. Rockorna däremot, kräver vatten som är rent. Renare än vad channorna "begär".

Jag har ju en Channa aurolineatus i mitt kar, tillsammans med rockor (bland annat). Och det funkar utan problem. Dock vet jag inte om dessa lever i samma habitat. Dvärgchannor som har samma form och så, som auranti (och C. bleheri, C. pulchra mfl.) lever ju lite träskliknande och lugnt flytande miljöer om jag har förstått det rätt. Medans andra channor med lite annorlunda form och jaktbeteende lever i öppna ytor och lite mer flödande vatten, så som C. micropeltes, C. pleurophthalma mfl... Just C. aurolineatus lever nog i liknande som C. marulius och marulioides. Vilket jag inte är helt säker på vad, men något mellanting kanske? 

Summa sumarum: Så länge vattnet är bra filtrerat och väl syresatt, samtidigt som channorna åtminstone har en del gömställen och dunkla områden, och rockorna får sin stora bottenyta (180x80cm botten är enligt mig lite för litet i längden dock, även för de minsta arterna) - så ska det nog funka. 
Tror inte att en auranti skulle må bra i ett akvarium med rockor. Dels anledningarna ovan, men även temperaturen ställer till det lite. Har ingen egen erfarenhet av auranti, men har flertalet gånger läst om folk som har dom i tropiskt vatten året runt och då ofta får svampangrepp. Jag tror att aurantin behöver sin viloperiod med svalare vatten för att må bra.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.