Bilder och filmer

»

Olämpliga fiskar i handeln.

Har besökt ett stort antal akvariebutiker runt om i landet senaste året och förvånas ständigt av det stora antalet olämpliga fiskar i handeln. Flera butiker säljer a-gar, redtailmalar, tigerskednosar och silverarrowanor. Barramundi och nilabborrar i några få, och nu i måndags stötte jag på 8-9 st Silurius Glanis i en butik i Skåne. Detta måste vara en av de absolut mest olämpliga fiskar för oss akvarister då i princip ingen har resurser att hålle dem nån längre tid. Har själv fångat ganska många hyfsat stora både i Sverige och övriga Europa på spö och ja de blir ännu större. Bifogar några bilder från senaste resan 06
Satan! Är inte malar fridlysta från fiske i sverige? Eller har det varit bifångst? Är jävligt sugen att få kroka en sådan 03
De är mycket riktigt fridlysta i Sverige men beståndet har ökat de senaste åren. De jag fångat i Sverige är så kallad bifångst och har varsamt returnerats efter dokumentation! En väldigt rolig sportfisk att utmana, prova om du får chansen 06
Mycket rolig sportfisk! 39kg är min största bifångade svenska :)
dem finns ju på glasers lista, eller gjorde iaf nyligen - så är ju mer troligt att dem fått dem den vägen än att dem ska ha tagit något lokalt. Alagret hade också typ 6 st i deras karantän lokal eller vad det nu är (det där hemliga rummet vid malawi cyclarna precis där man kommer in.) men det är ju en väldigt opassande fisk ja, denna diskusion är en sån som kommer och går här på forumet och ja... dem finns där för att någon köper dem, och så länge vi inte bildar någon hemlig organisation som klistrar upp den där "king of tankbusters" bilden i varenda butik så fortgår det nog oavsett. är ju lika mycket okunnighet hos personalen som hos kunderna, även om jag personligen lägger mer skuld på butiken.http://injaf.org/wp-content/uploads/2012/06/Kings-of-the-Tankbusters.jpg
Ja, gissar på att de kommer från Glaser. De var lite för små för att vara lätta att fånga lokalt, 5-10cm. Hemliga organisationer är alltid lite mer intressanta, kan lätt ställa upp och smygklistra lite här och där. Blir en vuxenvariant av barndomens revoltklottrande och spridning av punkpropaganda 586061
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.