sf_other

»

Varför ska man sträva efter fet fisk?

Jag är nybörjare på rovfisk men jag har läst rätt mycket både här och på andra sidor. Väldigt ofta kommenteras det att en fisk är fet och fin. För rockor, fengäddor, gars, channor mm mm. verkar det vara en bra sak och jag undrar varför?

Självklart förstår jag att fisken inte ska vara undernärd och en del arter verkar ju vara svåra att få att äta så där kan jag se lite att det blir som en grej att när fisken väl börjat äta matar man på massor. Men varför strävar man inte efter ett naturligt normalhull? Är det för att man för det mesta vill att fisken ska växa fortast möjligt så man vill hålla den välgödd kanske? Jag har sett att på tex Polypterus är VF ofta mycket slankare och har en mer avlång kroppsform som jag personligen finner mer tilltalande så när jag skaffar såna blir det troligtvis VF.
Skrivet av Twix
Jag är nybörjare på rovfisk men jag har läst rätt mycket både här och på andra sidor. Väldigt ofta kommenteras det att en fisk är fet och fin. För rockor, fengäddor, gars, channor mm mm. verkar det vara en bra sak och jag undrar varför?

Självklart förstår jag att fisken inte ska vara undernärd och en del arter verkar ju vara svåra att få att äta så där kan jag se lite att det blir som en grej att när fisken väl börjat äta matar man på massor. Men varför strävar man inte efter ett naturligt normalhull? Är det för att man för det mesta vill att fisken ska växa fortast möjligt så man vill hålla den välgödd kanske? Jag har sett att på tex Polypterus är VF ofta mycket slankare och har en mer avlång kroppsform som jag personligen finner mer tilltalande så när jag skaffar såna blir det troligtvis VF.
Det korta svaret är att man inte ska sträva efter feta fiskar. Kollar man på vilda Florida gars så är dom ganska smala.