sf_other

»

Varför ska man sträva efter fet fisk?

Jag är nybörjare på rovfisk men jag har läst rätt mycket både här och på andra sidor. Väldigt ofta kommenteras det att en fisk är fet och fin. För rockor, fengäddor, gars, channor mm mm. verkar det vara en bra sak och jag undrar varför?

Självklart förstår jag att fisken inte ska vara undernärd och en del arter verkar ju vara svåra att få att äta så där kan jag se lite att det blir som en grej att när fisken väl börjat äta matar man på massor. Men varför strävar man inte efter ett naturligt normalhull? Är det för att man för det mesta vill att fisken ska växa fortast möjligt så man vill hålla den välgödd kanske? Jag har sett att på tex Polypterus är VF ofta mycket slankare och har en mer avlång kroppsform som jag personligen finner mer tilltalande så när jag skaffar såna blir det troligtvis VF.
Skrivet av Twix
Jag är nybörjare på rovfisk men jag har läst rätt mycket både här och på andra sidor. Väldigt ofta kommenteras det att en fisk är fet och fin. För rockor, fengäddor, gars, channor mm mm. verkar det vara en bra sak och jag undrar varför?

Självklart förstår jag att fisken inte ska vara undernärd och en del arter verkar ju vara svåra att få att äta så där kan jag se lite att det blir som en grej att när fisken väl börjat äta matar man på massor. Men varför strävar man inte efter ett naturligt normalhull? Är det för att man för det mesta vill att fisken ska växa fortast möjligt så man vill hålla den välgödd kanske? Jag har sett att på tex Polypterus är VF ofta mycket slankare och har en mer avlång kroppsform som jag personligen finner mer tilltalande så när jag skaffar såna blir det troligtvis VF.
Det korta svaret är att man inte ska sträva efter feta fiskar. Kollar man på vilda Florida gars så är dom ganska smala. 

Att folk ändå strävar efter tjocka fiskar beror nog på att en fisk som strular med maten = dåligt, en fisk som inte strular med maten = bra. Och det är fullt normalt. En fisk som inte strular med maten blir ofta tjock eftersom tillgången på mat är för bra i fångenskap, speciellt om den går med strulade fiskar eftersom den kan ta del av andras portioner också. 

Så vi kopplar nog ihop en tjock fisk med en hälsosam fisk, när det egentligen bara är beteendet som är hälsosamt. 
Skrivet av djr83
Det korta svaret är att man inte ska sträva efter feta fiskar. Kollar man på vilda Florida gars så är dom ganska smala. 

Att folk ändå strävar efter tjocka fiskar beror nog på att en fisk som strular med maten = dåligt, en fisk som inte strular med maten = bra. Och det är fullt normalt. En fisk som inte strular med maten blir ofta tjock eftersom tillgången på mat är för bra i fångenskap, speciellt om den går med strulade fiskar eftersom den kan ta del av andras portioner också. 

Så vi kopplar nog ihop en tjock fisk med en hälsosam fisk, när det egentligen bara är beteendet som är hälsosamt. 
Exakt som romanen säger, övervikt är inte bra för våra fiskar såklart... Men vi kopplar ändå ihop en fet fisk med en välskött och glad fisk. Konstigt, jag vet. 28
Stort medhåll. En slank och hungrig (men inte utmärglad) fisk är en glad och frisk fisk. Det är precis som du säger väldigt tydligt på VF Polypterus som ser ut som slanka krokodiler istället för tjocka korvar. Men det verkar vara lite svårare att nå dit med många av de hårt odlade exemplaren oavsett matning. Taskiga förhållanden i en smutsig damm i asien med dåligt foder och en smal genpool bidrar säkert till detta.
That said så vill man gärna se sina fiskar växa upp till lite storlek relativt snabbt och då är det lätt hänt att mata lite mer och uppgradera filter samt sköta vattenbyten för att kompensera. Resultatet blir rätt runda fiskar... Då många med rovfisk har growout kar och väntar efter möjligheten att sjösätta sina växande nytillskott i en större burk så blir det lätt så. Sen kan det vara lite omvänt, i varje fall för mig, i min stora burk då jag vill begränsa deras tillväxt lite så att de små i tillväxtkaret kommer ikapp.  
Skrivet av djr83

Just det där med att fiskarna kan stjäla portioner av varandra har jag faktiskt inte tänkt på så där är ju såklart en anledning. 

I övrigt får jag tacka för svar, utifrån en nybörjares ögon verkar det som att väldigt många strävar efter feta fiskar men det verkar alltså inte vara hela sanningen.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.