sf_tetras

»

Erfarenheter acestrorhynchus falcirostris (sötvattens barracuda)

Hej alla akvarister!

jag såg att imazo säljer acestrorhynchus falcirostris( sötvattens barracuda) helvete vad jag började dregla????
Men i alla fall så undrar jag om det finns någon här som har arfarenhet på denna art.
min tanke är att köpa 4 stycken som kommer att gå i standard 540, för att sedan uppgradera till 2-3 kubik.
Mvh Frejaspappa 
Jag är rätt sugen med och har varit det ett tag. Tydligen ska de kunna vara rätt krångliga att få att äta dött. Sen litar jag inte på att det är "rätt" art, finns några st. Det brukar vara rödstjärtad som ramlar in allt som oftast vad jag vet (http://www.seriouslyfish.com/species/acestrorhynchus-falcatus/) och den blir lite mindre.
Tänker mig att de här är lite som Hujeta som små men svåra på maten. Som en Boullengerella typ. 
Här är en gammal diskussion som dessvärre inte innehöll så mycket matnyttigt: http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-about2201.html
Lite mer matnyttigt från amerikanska mfk: http://www.monsterfishkeepers.com/forums/threads/yellow-tail-freshwater-barracuda-acestrorhynchus-falcirostris.236565/

Jag hade 2 st av dom rödstjärtade. Riktigt balla fiskar. Fick en att äta dött. Strimlor av strömming med fjällen som jag släppte i flödet från pumpen gjorde tricket.
Blev tyvärr mat till den fete ATn som simmar i svampus kar numera. Den växte så jävla fort jämfört med allt annat i karet.

Påminner om hujeta, håller gärna ihop, en jävla fart när den jagar. Har du fisk som liknar och som redan äter dött går det fortare. På samma sätt som när man ska få en vampyrtetra att ta dött tex.

Precis som Zybeer säger finns det ett par arter i släktet. Den rödstjärtade får väl anses som vanligast. Är antagligen det man får om dom slarvar med id.
Men jag har en fråga till dig sjebbe. 
Är det som så att dom jagar tillsammans och bråkar om bytet eller är det som så att den starkaste i gruppen äter först och sedan är det fritt fram för dem andra? 
Sväljer dom alltid bytet helt eller styckar dom även bytet?

Tack för alla svar än så länge uppskattas starkt!
Skrivet av Ciklidisten
Men jag har en fråga till dig sjebbe. 
Är det som så att dom jagar tillsammans och bråkar om bytet eller är det som så att den starkaste i gruppen äter först och sedan är det fritt fram för dem andra? 
Sväljer dom alltid bytet helt eller styckar dom även bytet?

Tack för alla svar än så länge uppskattas starkt!
Nu matade inte jag med levande fisk utan mask och zoophobas. Och jag hade ju bara två så det var ju inget stimm direkt. Men nog hängde dom efter varandra och när den ena sköt iväg efter mat så var den andra inte långt efter.
Den som var först var den som fick mat och dom svalde maten fort så det blev aldrig nått bråk om maten direkt.

Vet inte hur dom gör om dom hugger i ett för stort byte. Men troligtvis rycker dom och sliter tills dom fått tag i lagom stor bit att svälja.

Mina var ca 8-10 cm och hade rejäl garnityr i munnen för att vara så små. Men dom var väldigt fega som små. Så snällt sällskap rekomenderas, inga ciklider eller dylikt är mina tips iaf.
Precis som sjebbe säger så är de, precis som alla andra frisimmande rovtetror, väldigt bräckliga och pallar inte med andra bråkiga fiskar.
Fiskar från acestrorhynchus har även en fantastisk egenskap att utveckla fenröta och liknande åkommor vid minsta lilla skråma, personligen hade jag haft dem i ett kar som är specifikt utformat utifrån deras behov.
Min gulstjärtade Barracuda har stoiskt matvägrat ända sedan ankomst för runt en månad sedan... Den var i rätt bra form när den kom undantaget fenorna som mer eller mindre smälte bort men nu har vuxit ut igen. Nu börjar den dock se rätt smal ut... Jag har testat med räkbitar, fiskbitar, mysis, artemia, vita och röda mygg men inget verkar vara intressant. Saker doppade i räkspad/rödamyggsaft och i kastat på avstånd eller dinglande i vattenytan är tydligen inte värt att ödsla sin tid på för en tjurig rovtetra heller...
Jag har några unga guppies kvar från räkkuben som snart får rycka in men det ökar kanske inte direkt chansen att då den att ta dött. Rätt less på den här kategorin fiskar 21

Tricket för mig var ju insekter och räkstrimlor i flödet från pumpen.
Jag försökte få till så långa strimlor som möjligt. Sen droppade jag ner några åt gången när jag visste att fisken skulle upptäcka dom. Tog ett par försök. Efter det högg den även bra på strömming med skinnet kvar.

Har barracudan mkt konkurans om maten i karet?
Jag har aldrig haft en fisk som svultit ihjäl. Dom brukar dö annat pga dålig kondition som indirekt kanske beror på bristen av mat iofs :P
Skrivet av Sjebbe
Tricket för mig var ju insekter och räkstrimlor i flödet från pumpen.
Jag försökte få till så långa strimlor som möjligt. Sen droppade jag ner några åt gången när jag visste att fisken skulle upptäcka dom. Tog ett par försök. Efter det högg den även bra på strömming med skinnet kvar.

Har barracudan mkt konkurans om maten i karet?
Jag har aldrig haft en fisk som svultit ihjäl. Dom brukar dö annat pga dålig kondition som indirekt kanske beror på bristen av mat iofs :P
Jag har inte testat att smyga ned dom direkt i pumpflödet, får testa det som nästa grej nu i helgen. Den har i princip ingen konkurrens alls. En försiktig Blå Glasmal som småäter i skydd av växtligheten, en daggmasksstor Synbranchus som rensar botten på vad som blir över och en liten Florida Gar som faktiskt uppvisar viss vilja att äta men oftast biter sig fast i ett blad eller en sten... 14 
Haha, okej det känns ju som ett lungt kar.

Vissa "dumma" eller envisa fiskar behöver lärfiskar. Alltså liknande fisk som visar vad man kan äta.
Vet att det är ett vanligt trick till vampyrtetra och afrikanska tigerfisken.

I ditt fall hade två små hujetor nog fungerat.
Har du någon asiatisk livsmedelsbutik i närheten? Jag brukar köpa förpackningar med små, frysta anabas testudineus (klätterfiskar). Det brukar vara ett bra foder för att få igång rovtetror.
Skrivet av Sjebbe
Haha, okej det känns ju som ett lungt kar.

Vissa "dumma" eller envisa fiskar behöver lärfiskar. Alltså liknande fisk som visar vad man kan äta.
Vet att det är ett vanligt trick till vampyrtetra och afrikanska tigerfisken.

I ditt fall hade två små hujetor nog fungerat.
Bra idé där! Jag snubblade faktiskt över en grupp småhujetor på andrahansmarknaden idag, blir nog till att införskaffa dom. Så for dom stimma med mina vuxna exemplar tids nog. 
Skrivet av MichaelE
Har du någon asiatisk livsmedelsbutik i närheten? Jag brukar köpa förpackningar med små, frysta anabas testudineus (klätterfiskar). Det brukar vara ett bra foder för att få igång rovtetror.
Det finns ju faktiskt några stycken när jag tänker efter. Smart idé för att locka matvägrare 05 Hur ser förpackningarna ut? Eller är det bara att fråga efter det latinska namnet? Lite nyfiken på vilken maträtt man slänger ihop med små A.testudineus 03 Blir ju lite storlek på dom efter ett tag.
Skrivet av Zybeer
Det finns ju faktiskt några stycken när jag tänker efter. Smart idé för att locka matvägrare 05 Hur ser förpackningarna ut? Eller är det bara att fråga efter det latinska namnet? Lite nyfiken på vilken maträtt man slänger ihop med små A.testudineus 03 Blir ju lite storlek på dom efter ett tag.
Det brukar vara en frigolitbotten och någon slags påse runt. Bara kika i frysarna kring räkor osv, även om du inte hittar några klätterfiskar så finns det oftast något annat kul.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.