Slår slag i saken och bokar några Channa fireback ungdjur nu till veckan. Står fortfarande i valet och kvalet kring vad jag ska göra med mina ancistrus och synodontis, behålla eller ej. Alla är mellan 6-9 cm nu. Finns det ingen här på forumet som har malar ihop med channa som kan berätta om hur det går? Vore tacksamt.
Ancistrus kommer du med all säkerhet kunna behålla.
Synodontis däremot är jag osäker på. Är det måste att behålla dom?
Har en synodontis i samma kar som en gachua. Det har förekommit en del bråk. Men mest att channan jagat bort synodontisen från sin gömma. Det lugnande ner sig när jag fixade mer gömställen

Skrivet av Sjebbe
Ancistrus kommer du med all säkerhet kunna behålla.
Synodontis däremot är jag osäker på. Är det måste att behålla dom?
Vill väldigt gärna behålla dem om det går, det är S. nigrita gold och himla fina. Haft dem sen de var typ 4 cm yngel och de har nu vuxit till det dubbla. Kanske kan det ändå gå med gömställen som sagt.. ska kolla hur jag gör efter fler svar här, förhoppningsvis..

Skrivet av mb109
Har en synodontis i samma kar som en gachua. Det har förekommit en del bråk. Men mest att channan jagat bort synodontisen från sin gömma. Det lugnande ner sig när jag fixade mer gömställen
Vad för Synodontis är det du har?
Då är det bara att pröva :)

Skrivet av mb109
Haha bra fråga, "vändmal" hette den i butiken. Den är ca 6-8 cm och brun

Det kanske är en nigriventris då. Påminner en hel del om min fast min blir större. Då går det säkert bra med kombon ändå.
Läst på lite till om channor nu och inser att jag inte kan ha min streamer i karet. Då stryker jag L-mal från önskelistan, för dessa vill ju ha och behöver god cirkulation och ytrörelse..
Channor och l-malar är ingen god kombo, nä.
Om karet är tillräckligt långt och brett, så visst. Alltså om du kan tillgodose häftig ytrörelse samtidigt som nästintill stillastående vatten med massa grönsaker. :)

Skrivet av Sjebbe
Channor och l-malar är ingen god kombo, nä.
Om karet är tillräckligt långt och brett, så visst. Alltså om du kan tillgodose häftig ytrörelse samtidigt som nästintill stillastående vatten med massa grönsaker. :)
Häpp, som jag trodde - då får jag hoppa L-mal då! :)
Uppdatering; har just fått reda på att channaynglen endast är ca 3-5 cm och jag har dåliga erfarenheter från tidigare fisk som jag skaffat som yngel som lätt strukit med. Hur är det med channa? Är ynglen lika livskraftiga och tåliga som större ungdjur och vuxna?
De kommer nästa fredag, nu ser jag riktigt fram emot att se hur de trivs!