Om man vill buffra pht och hålla det stabilt. Funkar det lika bra med ciklidgrus med kalk och calcium i eller måste man ha korallsand??
Skrivet av Pingi
Om man vill buffra pht och hålla det stabilt. Funkar det lika bra med ciklidgrus med kalk och calcium i eller måste man ha korallsand??
Måste och måste. Men nej det funkar inte lika bra som korallkross/grus. Om man tex har blästersand är det en ypperlig lösning att blanda i en säck korallsand. Kommer lösa ditt problem !
Eller så använder du bikarbonat.
Skrivet av runstenen
Måste och måste. Men nej det funkar inte lika bra som korallkross/grus. Om man tex har blästersand är det en ypperlig lösning att blanda i en säck korallsand. Kommer lösa ditt problem !
Ok. Vad är skillnaden då? 
Jag har blästersand i ny men tänkte byta ut. Men korallsand blev så dyrt när jag skulle ha så mycket. 17

Men skulle ju kunna blanda. Men är inte korallkross mycket ljusare än blästersanden? 
Hur mycket skulle jag behöva ha i ett kar på 200x120x70 för att det ska ha effekt? 
Vad kör du för filtrering? Lägga snäckskal bland media ska funka.
Jag kör en påse snäckskal i ena sumpen, till 1500 liters karet. Och korallkross över botten i ett fack, i sumpen till 800 liters karet. Funkar kalas. Funkar även att ha det i ytterfiltret, som sagt.
Skrivet av Pingi
Ok. Vad är skillnaden då? 
Jag har blästersand i ny men tänkte byta ut. Men korallsand blev så dyrt när jag skulle ha så mycket. 17

Men skulle ju kunna blanda. Men är inte korallkross mycket ljusare än blästersanden? 
Hur mycket skulle jag behöva ha i ett kar på 200x120x70 för att det ska ha effekt? 
Du behöver bara blanda i EN säck på ca 20 kg för hela karet. Finns väldigt finkornig som du blandar ner i blästersanden. Den är ngt ljusare, men det blir snyggt.
Enklast är att blanda innan om du inte redan hällt i blästersanden.
Julas blästersand blandat med korallsand. Jag tar inte blandat alls, det fixar fiskarna (rockorna) så bra ändå. 
Har ytterfilter just nu och där i är fullt. Ska försöka mig på ett droppfilter nångång. Då kan man ju köra snäckskal. 
Får väl bli att strö i en 20kilos säck korallsand i stora karet sålänge då. 
Kanske inte ser så illa ut. 
Blästersanden ligger ju tyvärr redan i men rockorna kanske löser blandningen hos mig oxå 03

tack för hjälp!
Skrivet av runstenen
Du behöver bara blanda i EN säck på ca 20 kg för hela karet. Finns väldigt finkornig som du blandar ner i blästersanden. Den är ngt ljusare, men det blir snyggt.
Enklast är att blanda innan om du inte redan hällt i blästersanden.
En säck räcker alltså? Höjs pht nåt med korallsanden oxå eller stabiliseras pht bara på kranvattnets pH? 
Vad ligger ditt PH och ledtal på innan och efter vattenbyte?
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.