Har funderingar på att byta till sand och undrar om någon har bra tips på hur man kan slippa få hela filtret fullt med sand?
Kapa röret till insuget. 10-15 cm över sanden borde duga. Sen kan du lägga in en bit filtermatta i insuget för att minska risken ytterliggare.

Skrivet av robidobban
Kapa röret till insuget. 10-15 cm över sanden borde duga. Sen kan du lägga in en bit filtermatta i insuget för att minska risken ytterliggare.
Okej, det har jag redan funderat på att göra. Men hur fungerar med smutsen då? Blir det igentäppt i insuget eller kommer smutsen igenom?
Det ska vara några cm sand i botten på ytterfilter :) Bara hälla ut vid rengöring
Jag får jämt sand i mina fx6or.
Men har aldrig fått problem med sand i motorerna.
Inget jag går och är orolig över heller.

Skrivet av mb109
Ja det är det jag är orolig för. Men börjar med att höja insugen och trycka i lite filtermatta i röret

Ingen filtermatta i röret. Det kommer sätta igen på nolltid. Däremot kan du sätta en bit filtermatta UTANPÅ insuget. Jag har tömt mina fx5 / fx6 på sand några gånger utan problem. Det ända som vart problem var när jag fyllde några med lecakulor och inte hade filtermatta under så små bitar av trasig leca satte igen alla bladen på rotorn så flödet gick ner
Hade sand förr och mina plecos levde rövare i den. Fick såklart sand i min fx5:a. Spolade ur det men efteråt gick inte pumpen runt.
Av nån anledning räckte det med att lossa skruvarna till motorn(tomt filter såklart)med sladden i och sen dra åt igen när det började snurra. Hänt ett par gånger.