Bilder och filmer

»

Baronens fiskar och kar

1/5
Lite matningsfilm och bilder 15
Sjysst!!

Fett med liimor i lite storlek. Lusosson såg välgödd ut med :)
Tummen upp 62
Tackar, ja största Liman ligger nog nära fullvuxen ca 40cm. Lussoson äter allt och växer bra, börjar bli dovare i färgerna sakna men säkert. Är ganska färsk på akvaristik hållt på ett år ungefär bara men snöat in ordentligt. Har ett gediget sportfiskeintresse sen 25 år tillbaka, så lite grunder om fiskhantering och skötsel har man fått gratis. Lärt mig otroligt mycket här på forumet som har gjort att misstagen blivit betydligt färre än vad de kunde vart. Otroligt bra jobb alla som bidrar med sina kunskaper här!5860
Sällan den visar upp sig men roligt när det händer, bagroides melapterus 07
Skrivet av RedBaron
Sällan den visar upp sig men roligt när det händer, bagroides melapterus 07
Sjukt läcker! :D
En sådan med? För ha varit så kort tid i hobbyn har du helt klart smak för rolig fisk!
Skrivet av Sjebbe
En sådan med? För ha varit så kort tid i hobbyn har du helt klart smak för rolig fisk!
Tackar, riktigt kul när man hittar lite udda arter ibland! 
Jakten på rariteter tar aldrig slut, keep it up!
Sjukt fin Lima och bra size på den! Köpte du den som stor eller har du dragit upp den från litet format? 
Jag är väldigt sugen på några... Verkar vara lite lurigt att få "rätt" art bara då många som säljs i handeln som S. lima sägs vara elongatus istället. De blir inte mer än runt 25. 
Tackar, köpte båda i runt 20cm klassen för 1 år sen hos ciklidshoppen i Tommelilla. Han har 2-3st kvar som nu är ca 30-35 ungefär. Ja de är väl lite svåra att skilja på när de är ungdjur, har sett flera butiker som har de i mindre storlekar.
Lite bilder från ett av uppväxtkaren, kul att följa utvecklingen. Datsen äter musslor och pellets. Gäddorna har jag bara haft ett par dagar och är 7-10cm, tog vita mygg direkt och nån enstaka flytpellets NLS. Har läst att man helst inte ska mata gäddorna med för hård mat när de är små så får väl avvakta med det och köra sjunkande till Datsen bara? Gäddorna såldes som spotted men misstänker att det är florida, svårt att se när dem är små har jag förstått.
Oj, denna tråd har jag missat. En fet tumme upp för grymma fiskar! Nu blev jag riktigt sugen på en lima igen 03

Garsen är högst troligt florida gars. Grejen är att de säljs som "Spotted" eller "Florida", men till 99% så är alla floridas. Enda sättet att faktiskt avgöra om det är spotted eller florida, är om man öppnar upp dem och tittar på någon benbit eller nått sånt som skiljer sig, har jag för mig. Eller också att man har stenkoll på exakt var den fångades, om de inte är odlade, och om det i så fall endast finns spotted just där. Typ... djr83 och Loachaholic får flika in om jag har fel, eller om jag missat nått. Med det sagt så skiljer de sig inte alls i utseende vad jag vet, men kan skilja en del från Fgar till Fgar ändå. Snygga oavsett. 02
Det stämmer. Grundregeln brukar vara "vet man inte 100% att det är spotted så är det florida". 
Absolut florida. Hampus har helt rätt :) Finns ingen bekräftad äkta spotted i Sverige vad jag vet. Lite som Jesus, alla pratar om dom men ingen har sett en :) 
Vad är grejen med spotted?

Om dom ser precis likadana ut, beteer sig likadant och troligtvis smakar likadant. Den lilla skillnaden är invärtes som man inte ser.
Varför köper folk en dyrare gar märkt som spotted när skillnaden är så liten?
Skrivet av Sjebbe
Vad är grejen med spotted?

Om dom ser precis likadana ut, beteer sig likadant och troligtvis smakar likadant. Den lilla skillnaden är invärtes som man inte ser.
Varför köper folk en dyrare gar märkt som spotted när skillnaden är så liten?
Därför att det är en annan art. Vill man ha en spotted så vill man ha en spotted. :) 
Jojo, jag förstår. Men för mig känns det som att välja mellan att dejta en av två precis lika snygga tvillingar. Skillnaden mellan dom är att en tydligen har jävligt snygga njurar... :P 
Skrivet av Sjebbe
Jojo, jag förstår. Men för mig känns det som att välja mellan att dejta en av två precis lika snygga tvillingar. Skillnaden mellan dom är att en tydligen har jävligt snygga njurar... :P 
Nog för att jag håller med Björn men det var en rolig liknelse 16
Skrivet av Sjebbe
He he, alla är vi olika vissa fokuserar på yttre organ och några på inre organ 23. Var placerar du utrycket schyssta lungor 16
Skrivet av RedBaron
He he, alla är vi olika vissa fokuserar på yttre organ och några på inre organ 23. Var placerar du utrycket schyssta lungor 16
Schyssta lungor kan ju mer än en dra nytta av. Så visst har inre organ en viss betydelse :P 
1/5
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.