Alla erfarenheter välkomnas. Har just fått hem åtta stycken. Mina två f-gars och tre påffar visar oroväckande intresse. Dock fintar challarna bort dom med lätthet. Men ändå...
Jag har ingen erfarenhet av just dom fiskarna men visar dom intresse så vet man aldrig vad som händer på nätterna...

Skrivet av djr83
Jag har ingen erfarenhet av just dom fiskarna men visar dom intresse så vet man aldrig vad som händer på nätterna...
Ja fattas det nån imorgon blir det flytt och uppfödning. Påffarna tycks mest vara nyfikna. Backar direkt dom kommer nära. Garsen däremot. ...
Hjälp! Vad är detta?? Vitt på hela överläppen och några har rätt risiga fenor.
Min kan se ut sådär då han simmat in i rutan eller hoppat upp i reflektorn. Garen har kanske jagat den så han är stressad, därav klena färgen på fenorna? Vad får dom för mat?

Skrivet av mb109
Min kan se ut sådär då han simmat in i rutan eller hoppat upp i reflektorn. Garen har kanske jagat den så han är stressad, därav klena färgen på fenorna? Vad får dom för mat?
Dom käkar små bitar av räkor. Nästan alla ser ut sådär. Och vissa har trasiga fenor. Dom var ganska risiga i fenorna när jag fick dom. En vecka sen idag.

Skrivet av PerraB
Dom käkar små bitar av räkor. Nästan alla ser ut sådär. Och vissa har trasiga fenor. Dom var ganska risiga i fenorna när jag fick dom. En vecka sen idag.
Okej, jag har märkt att det röda i fenorna kommer fram mer om man ger dom pellets så dom får i sig färgämnen. Blir liknande när jag enbart matar med räka

Skrivet av mb109
Okej, jag har märkt att det röda i fenorna kommer fram mer om man ger dom pellets så dom får i sig färgämnen. Blir liknande när jag enbart matar med räka
Blöter du dom innan eller direkt ur påsen?

Skrivet av PerraB
För störar?

Var hittar man sånt?
Har du bild på challen?
Men det fram på läppen är ingen sjukdom iaf då?
Japp, Tetra Sterlet Sticks heter den. Köpte den där jag köpte min stör, en zoobutik i Falköping. Vet inte hur bra det syns på bilden, men ser likanande ut iaf. Men om din har en sjukdom eller inte vet jag ej. Hade det varit svamp, så syns ju det. Ingen annan som har liknande?
Oj! Ja där har du nog en möjlig anledning också. Så kallt vatten för tropiska fiskar kan skada... Få upp tempen till 29c och salta 3dl / 100 l vatten, så ska nog förhoppningsvis vita pricken samt deras skador läka. Så länge ingen är på dem då.
Eller vitaprick medicin. Men salt och höjd temp har alltid funkat för mig, samt att det hjälper att läka såren.

Skrivet av HampusH
Oj! Ja där har du nog en möjlig anledning också. Så kallt vatten för tropiska fiskar kan skada... Få upp tempen till 29c och salta 3dl / 100 l vatten, så ska nog förhoppningsvis vita pricken samt deras skador läka. Så länge ingen är på dem då.
Eller vitaprick medicin. Men salt och höjd temp har alltid funkat för mig, samt att det hjälper att läka såren.
Havssalt då antar jag? Garsen och dom andra fixar det också? Hur länge ska dom gå i det?