Vårdcentralen

»

Larver, mask, parasit?

Tjo!

Efter jag matade mina ciklider idag såg jag en del pyttesmå larvliknande saker vid ytan, väldigt dålig kvalite på klippet (iphone 4) men kanske någon har en gissning på vad det kan vara? De är typ 2 mm långa, vita med ett svart "huvud".

Blir lite orolig att det ska vara nåt skadligt.
Inget konstigt, man får sånna när man matar mkt en längre period, om du byter för lite vatten eller inte rengjort filtren.

Dom lever i filtrena men sprider sig i akvariet när kolonin blir för stor. Har det på tungan vad larven heter....31
Ah, skönt att höra!

Matat mer än vanligt senaste tiden, lugna sig lite med det kanske! Tackar så mycket för ditt snabba svar 02
Det är förmodligen planarier, men jag har aldrig sett att dom har några svarta huvuden utan bara är helt vita eller lite rosa. Mata mindre och gör rent glas och bottensubstrat mer noggrant så försvinner dom snabbare
Cyclops har jag kallat dem för. En sorts djurplankton som är helt ofarlig. Jag hade ett tag 3 olika urskillbara arter haha!
Skrivet av superaquaman
Det är förmodligen planarier, men jag har aldrig sett att dom har några svarta huvuden utan bara är helt vita eller lite rosa. Mata mindre och gör rent glas och bottensubstrat mer noggrant så försvinner dom snabbare
Planarier har väl ett par små svarta prickar fram. Såvida det inte är baksidan då och dom backar runt i akvariet. 06

Hade iaf två arter i mitt. Började salta av annan anledning men inte sett ett kryp sen dess.
Slump eller gillar dom inte salt?

Och du vet ju varför jag saltar kom jag på. 03
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.