Jag har ett problem. Jag matar extremt mycket eftersom jag inte har mage att neka alla valpögon. Vattnet är klockrent eftersom biofiltreringen är rätt så overkill, men jag har så mycket partiklar i vattnet att jag blir galen. Har snart tagit slut på mina musselpellets och då hoppas jag att det blir lite bättre, men jag måste ändå göra ett partikelfilter. Hade jag orkat så hade jag nog kört ett filterhörn. Sjukt effektivt i mina andra kar men alldeles för jobbigt att bygga eftersom karet redan är i full gång med en massa fisk i.
Tänker kanske ett litet droppfilter med bara en massa filtermatta i olika grovlek och sedan hårt pressad filtervadd i botten. Det borde ju göra tricket. Några andra bättre idéer?
Såg det här klippet häromdagen, inte testat själv men kanske funkar? Lätt å billigt iaf.
Säkert skitbra men jag tänker mig någon lite större anordning. Skulle kanske funka ett tag med en tiolitersdunk men det blir ju inte så snyggt i karet..
Jag har ett litet finfilter i form av droppfilter. Funkar klockrent. Pumphuvud på 2000l/h, 37l ikalåda, uvc, och filtervadd
Beror ju lite på hur man har det i övrigt men en låda med vadd konfigurerat som ett droppfilter är ju grymt effektivt.
Man behöver en låda och minst 3 genomföringar.
En genomföring för att få upp vattnet i lådan. En som sitter i botten så att det kan rinna tillbaka och en som sticker upp genom vadden som säkerhet om vadden inte släpper igenom tillräckligt.
Sen pumpar man bara upp vatten och låter det rund genom vadden ner genom genomföringen och ner i vattnet.
När det börjar rinna genom den för säkerhet är det dags är byta vadd.
Det räcker med bara vadd alltså? Och 37l räcker i storlek? Känns som att det kan bli ett ganska överkomligt projekt ändå..
Jag har en nätpåse med biobollar i botten av lådan för att förhindra vadden att sätta sig i genomföringarna.
Kan fota lite ikväll när jag är i lokalen
Alltså vattnet upp genom uvc, ner genom locket till skivan med hål som sprinklar vatttnet, på den en fin matta för att slippa stänk och för att vattnet ska spridas bättre över skivan, och så behöver jag inte byta vadd alls lika ofta då mkt skit sätter sig i mattan.
Under skivan med hål ligger tre lager vadd på påsen med biobollarna.
Alltså vattnet upp genom uvc, ner genom locket till skivan med hål som sprinklar vatttnet, på den en fin matta för att slippa stänk och för att vattnet ska spridas bättre över skivan, och så behöver jag inte byta vadd alls lika ofta då mkt skit sätter sig i mattan.