Filtrering och vattenkemi

»

Droppfilter pump tips mm

1/2
Helt nybörjare på det här men tänkte försöka mig på o göra ett droppfilter. Önska mig lycka till! 29
Kan nån tipsa om nån bra och billig pump på 10000l/h-12000l/h nånting? Får gärna gå snålt oxå. 

Sen till det här med genomföringar oxå. Aldrig pysslat med sånt? 
Hur grovt inlopp behöver jag och hur grova utlopp? Tänkte köra med två utlopp. 

Och kan nån länka en bra brödback som passar perfekt till Ikeas stora back? Så man får en 5cm springa runt om typ.
Hur stark pump tycker ni man ska köra?? Är 10000l/h för mycket? Känns svårt att hinna få undan vattnet? Vad rekommenderar ni för grovlek på inlopp och utlopp? Nån som har lite hjälp o komma med? 

Har ju läst flera trådar där folk har pumpar på 10000 och 15000l/h.  Hur hinner ni få ut vattnet ur lådan innan det rinner över? 
Skrivet av Pingi
Hur stark pump tycker ni man ska köra?? Är 10000l/h för mycket? Känns svårt att hinna få undan vattnet? Vad rekommenderar ni för grovlek på inlopp och utlopp? Nån som har lite hjälp o komma med? 

Har ju läst flera trådar där folk har pumpar på 10000 och 15000l/h.  Hur hinner ni få ut vattnet ur lådan innan det rinner över? 
Jag kör med jebao dc 12000 och är skitnöjd. Fick tips om den av kaptenen om jag inte minns helt fel. Kostar drygt 1300kr inkl frakt på ebay från kina.
På den kan du ställa pumptrycket efter tycke, skitbehändigt.
Jag kör med 32mm pvc in och som utlopp 4st av biltemas näst största såkallade bordsgenomföringar.
Det bästa är väl om du får tag på gamla hedliga brödbackar, de passar skitbra i ikeas 130L. Jag fick tag på mina från ett nerlagt bageri.
Hoppas infon är till hjälp.
Skrivet av Simon
Jag kör med jebao dc 12000 och är skitnöjd. Fick tips om den av kaptenen om jag inte minns helt fel. Kostar drygt 1300kr inkl frakt på ebay från kina.
Jag kör med 32mm pvc in och som utlopp 4st av biltemas näst största såkallade bordsgenomföringar.
Det bästa är väl om du får tag på gamla hedliga brödbackar, de passar skitbra i ikeas 130L. Jag fick tag på mina från ett nerlagt bageri.
Hur är den ljudmässigt?
Skrivet av robidobban
Hur är den ljudmässigt?
Hör inget från själva pumpen. Kanske är för att droppfiltret låter en del. Inget jag stör mig på iaf
Om man ska jämföra så tycker iaf jag att fx6orna låter mer om själva pumpljudet
Skrivet av Simon
Ok ska kolla upp den! 
Har du gjort dropp platta upptill eller har du nån annan anordning? Du har ju rätt bra flöde in då. Hur mycket vatten är det i lådan med 4 utlopp då? 
Ska det va några cm vatten i botten eller vill man det ska rinna rakt igenom typ? 
Tack för hjälpen!
En dm vatten i burken tycker jag är rätt lagom. Har du såpass många/stora utlopp att allt hinner rinna igenom direkt kommer droppandet smattra som fan mot botten
Skrivet av Wrandel
En dm vatten i burken tycker jag är rätt lagom. Har du såpass många/stora utlopp att allt hinner rinna igenom direkt kommer droppandet smattra som fan mot botten
det är ju bara mysigt 13 elller inte. har faktiskt inte tänkt på det. ska prova att plugga ett utlopp.
Skrivet av Pingi
Ok ska kolla upp den! 
Har du gjort dropp platta upptill eller har du nån annan anordning? Du har ju rätt bra flöde in då. Hur mycket vatten är det i lådan med 4 utlopp då? 
Ska det va några cm vatten i botten eller vill man det ska rinna rakt igenom typ? 
Tack för hjälpen!
det finns säkert bättre lösningar men jag har gjort en slinga  i 32mm pvc med 6mm hål som är  fäst i locket.
sen har jag en performerad 55l låda som passar i toppen på stora lådan som jag har fitermatta i.
ganska praktiskt för service (tycker jag).
Herr @Jozi81 har gjort en guide på hur man kan bygga ett rätt simpelt droppfilter.
Skrivet av robidobban
Herr @Jozi81 har gjort en guide på hur man kan bygga ett rätt simpelt droppfilter.
Hehe, så får ni se min fula nuna live också :/
Skrivet av Jozi
Hehe, så får ni se min fula nuna live också :/
Ditt val att ha med det ivideon ;)
Skrivet av robidobban
Ditt val att ha med det ivideon ;)
Jag ska bli Sveriges bästa vloggare i rovfiskgenren :D
Skrivet av Jozi
Jag ska bli Sveriges bästa vloggare i rovfiskgenren :D
Och den första :) Go for it !
Skrivet av Wrandel
Och den första :) Go for it !
Och därmed den bästa 23 58
Skrivet av robidobban
Grym video! Det gjorde det ju bra mycket enklare!

skulle ni välja en pump på 3000l eller 10000l? Och varför? :)

tack för hjälpen allihop!
Skrivet av Pingi
Grym video! Det gjorde det ju bra mycket enklare!

skulle ni välja en pump på 3000l eller 10000l? Och varför? :)

tack för hjälpen allihop!
Tack! Kul den underlättade :)

videon gjorde jag till nya svenska nättidningen AEmagasinet. 

till skillnad mot sump så ökar du ju exponeringen mot filtermediat med ökad cirkulation. I en sump så stannar ju vattnet längre i mediat om du sänker flödet och passerar det oftare om du ökar, dvs nollsummespel.
i droppfiltret faller ju vattnet genom mediat, högre flöde mera filtrering, vattnet faller ju i samma hastighet oavsett så mer flöde=mer filtrering.
dock ställer det högre krav på att filtret kan svälja vattnet.
Droppfilter är grymt! Jag kör 12000l/h från dammbutiken. Körde 8000l/h först men den pumpen var keff och löste säkringar. Mer flöde är helt klart att föredra! Jag kör boxar från biltema. Alla är borrade i botten och står i varandra så jag kan plocka ur och rengöra en sektion medan filtret är igång. Dessutom blir varje sektion en ny strilplatta så det blir riktigt bra spridning. Varje sektion består av en hög med en låg högst upp. Funkar grymt!
Skrivet av gar
Droppfilter är grymt! Jag kör 12000l/h från dammbutiken. Körde 8000l/h först men den pumpen var keff och löste säkringar. Mer flöde är helt klart att föredra! Jag kör boxar från biltema. Alla är borrade i botten och står i varandra så jag kan plocka ur och rengöra en sektion medan filtret är igång. Dessutom blir varje sektion en ny strilplatta så det blir riktigt bra spridning. Varje sektion består av en hög med en låg högst upp. Funkar grymt!
Hur många Biltemas boxar får du i då? 
Antar att det blir mängder med hål i boxarna för att lådan ska hinna svälja vattnet? :)
vad har du för konstruktion där vattnet kommer in då? Strilplatta? 
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.