Rovmalar

»

tsn

1/3
Hej, jag ska åka och hämta en tsn på lördag, vad föredrar ni att man ska mata med och hur vill den ha i inredningen ? 
I min värld tar man reda på sådant innan man bokar fisken...
Om du använder sökfunktionen i forumet och på google så kommer du få många bra tips!

http://www.aquaticcommunity.com/catfish/tigershovelnose.php

http://www.rovfisk.se/thread/67052/
Jag vet ju vad den äter och det men tänkte bara om nån hade nått bättre och komma med 
Den äter samma som din rtc och kommer växa lika fort. Räkor, musslor och pellets.
Det va nästan det jag tipade på :)
Vetefan om jag tycker att Tsn växer så fort. Har haft min ena i två år och den står rätt stilla på 40cm.. Innan dess hade den gått länge i butik och var redan typ 15cm. Käkar iofs konstigt nog inte pellets så han får bara mat 1-2ggr i veckan.
Skrivet av gar
Vetefan om jag tycker att Tsn växer så fort. Har haft min ena i två år och den står rätt stilla på 40cm.. Innan dess hade den gått länge i butik och var redan typ 15cm. Käkar iofs konstigt nog inte pellets så han får bara mat 1-2ggr i veckan.
+1 På den, samma på min växer sakta som fn... Äter endå helt okej 
Och jag har sett den växa i samma takt som en rtc. Verkar som vi olika erfarenheter. Inget ovanligt :)
Då är ju frågan vilken man ska gå efter, med det beror väl helt på hur mycket man matar den 
Skrivet av sebbanplanberg
Då är ju frågan vilken man ska gå efter, med det beror väl helt på hur mycket man matar den 
Gå efter hur stor fisken blir och hur stort kar du har 02

Det är en catfish, de växer snabbt. Kanske segare än RTC, vilket är förståeligt eftersom RTC är the mother of all snabbväxande fiskar typ. TMen faktum kvarstår att det är en relativt snabbväxande fisk om du jämför med en datinoides eller en polypterus.

CptMigraine kanske kan flika in, du har väl haft en / flera TSNer genom alla år? Även en TSNhybrid för tillfället ju, den är ju ganska bastant numera.
Skrivet av HampusH
Gå efter hur stor fisken blir och hur stort kar du har 02

Det är en catfish, de växer snabbt. Kanske segare än RTC, vilket är förståeligt eftersom RTC är the mother of all snabbväxande fiskar typ. TMen faktum kvarstår att det är en relativt snabbväxande fisk om du jämför med en datinoides eller en polypterus.

CptMigraine kanske kan flika in, du har väl haft en / flera TSNer genom alla år? Även en TSNhybrid för tillfället ju, den är ju ganska bastant numera.
Satt och skrev ett inlägg om det här i morse men kom fram till att jag inte pallade typ.. 

Jag har haft en ren tsn från 20-65cm och en hybrid nu som är 50+ och rekommenderar emot tsn om du inte har 2000l men folk får göra sina egna misstag.. 

Eftersom vår vän sebban ändå kommer att ge något kryptiskt svar om att det kanske är ett större kar på g får vi väl helt enkelt se.. 
Jag får väl kanske sälja den när den har blivit för stor mitt kar, varför ska ni alltid vara så anti allt ?
Om man ska gå efter vad ni säger så kan man ju typ inte ha nån fisk 
Jag får väl kanske sälja den när den har blivit för stor mitt kar, varför ska ni alltid vara så anti allt ?
Det är just den här inställningen vi jobbar för att tvätta bort!

Sund fiskhållning där man tar ansvar för fisken i största möjliga mån.

Men bry dig inte om våra råd och fråga inte heller om du redan vet svaret. Skaffa den fisken du vill ha. Ingen här hindrar dig.
Nej men ni är alltid så negativa när ni skriver till mig, det är rätt så jobbigt, och varför skulle fisken få det dåligt för? Det är ju inte så att jag skulle ha kvar den om den blev förstor
Ja tyvärr är det så att vissa fiskar smutsar ner ryktet för en hel hobby. Fiskar som blir på tok för stora far ofta väldigt illa. De matas för lite för att bromsa tillväxten, går oundvikligen stressande trångt (ofta med andra olämpliga arter) och får till slut oftast skänkas bort till någon som kanske inte alls är lämpad heller i slutändan. Det blir lidande från A och Ö. Hur man man INTE vara anti det? 

Man tar ju hänsyn till hundar när det kommer till storlek, varför ska man inte göra det med fiskar? Bor man trångt kanske man inte ska ha en st bernhard, utan kanske en liten bichon frisé. Man köper ju inte en st bernhardvalp och slår ihjäl den när den blir ett år gammal... 
Det är inte personligt, allt vi tänker på att hur det oftast blir för fiskar som denna. Redtailen är t.ex min drömfisk, men jag kan inte ha en förrän jag har 5-6 000 liter och uppåt. Det är ett litet liv som jag tar ansvar för. Jag måste kunna planera för hela djurets liv, inte bara en liten fraktion.
Nej men ni är alltid så negativa när ni skriver till mig, det är rätt så jobbigt, och varför skulle fisken få det dåligt för? Det är ju inte så att jag skulle ha kvar den om den blev förstor
Ska jag behöva förklara varför?

Om du inte får den såld då?
Ditt problem är det helt plötsligt upp till någon annan att lösa.

Det finns säkert många här inne som INTE ser det som ett problem att skaffa fisk som man senare säljer när den vuxit ur. Det respekterar jag.
Men jag tycker inte det är fiskhållning med ansvar i det långa loppet.
Men då kan man ändå köpa den och ha den tills den har blivit för stor för vem har ett 6000l akvarium hemma 
Vad händer när den blir för stor då? Var tar den vägen då? Det är ett liv, inte en tröja.
1/3
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.