Channor

»

Sjukdomar hos channa och hur undvika dem?

Har som sagt funderingar på att skaffa channa av någon sort sedermera och har nu ögnat igenom ett antal trådar här på forumet och fått en massa bra info. Dock har jag ännu inte läst mig till vilka sjukdomar som är vanliga hos dessa fina fiskar och vad man kan göra för att om möjligt mota dem i grind. Har ni lite tips och råd här? Detta kanske är tåliga firrar som inte drabbas så hårt eller?
Ganska sällan man hör om sjukdomar hos channor. Händer väl då och då att någon råkar ut för att suddigt öga eller trasiga fenor, och då gör man ungefär ingenting utan bara väntar ut det. Kanske byter en skvätt vatten eller två... i "värsta fall" saltar man lite, men behövs näst intill aldrig. Channor har otroligt bra läkkött och är alltmänt väldigt tåliga. Min gamla Channa pulchra överlevde att magen sprack på den, magen blev svullen och sprack. Det blev en sorts krater i sidan/magen som öppnades upp och såg riktigt nasty ut. Läkte och levde ett bra tag efte efter det, tills den inte riktigt kunde simma rätt och jag fick avliva den. 

Oavsett, strunta i att leta fram orsaker till att vara orolig för fisken. Köp ett par st och testa hur det är att hålla fisken istället. 02
Skrivet av HampusH
Ganska sällan man hör om sjukdomar hos channor. Händer väl då och då att någon råkar ut för att suddigt öga eller trasiga fenor, och då gör man ungefär ingenting utan bara väntar ut det. Kanske byter en skvätt vatten eller två... i "värsta fall" saltar man lite, men behövs näst intill aldrig. Channor har otroligt bra läkkött och är alltmänt väldigt tåliga. Min gamla Channa pulchra överlevde att magen sprack på den, magen blev svullen och sprack. Det blev en sorts krater i sidan/magen som öppnades upp och såg riktigt nasty ut. Läkte och levde ett bra tag efte efter det, tills den inte riktigt kunde simma rätt och jag fick avliva den. 

Oavsett, strunta i att leta fram orsaker till att vara orolig för fisken. Köp ett par st och testa hur det är att hålla fisken istället. 02
Ja, jag förstår men då jag nu har massdöd troligen orsakat av bukvattensot i stora ciklidkaret så vill jag i framtiden inte ha en så känslig fisk. 
Skaffar du en subtropisk channa kan den få svamp om du undviker kallperioden.

Övriga råd jag kan ge är att om du skaffar en grupp så kan slagsmål uppstå vid utparning. Kan vara vettigt att ha ett litet reservkar till hands så att inte paret slår ihjäl övriga i gruppen innan du hittat ett nytt hem åt dom.
Skrivet av Sjebbe
Skaffar du en subtropisk channa kan den få svamp om du undviker kallperioden.

Övriga råd jag kan ge är att om du skaffar en grupp så kan slagsmål uppstå vid utparning. Kan vara vettigt att ha ett litet reservkar till hands så att inte paret slår ihjäl övriga i gruppen innan du hittat ett nytt hem åt dom.
Tack för tipsen! Har ett 54 l reservkar, kan det räcka? Vilka av channorna är tropiska resp subtropiska? Hittar ingen info om detta. 
54l liter kommer du inte komma långt med kanse som yngel men minimalt 100l till Orientalis eller channa andro tex
sjebbe skrev det jag skulle presis skriva men här är en lista jag hittade på rovfisk någon hade skrivit bra
Subtropiska Channor:

Bleheri Max 20cm 16-28g Indien norra Assam
sp Assam/Lal cheng 18cm 15-28g Indien
Gachua (finns även tropiska/limbata) 14-30cm 16-28sub 22-30trop Indien,Thailand,Sri-lanka,Cambodia,Laos,Afganistan,Myanmar,China m.m.
Asiatica Max 35cm 18-24g China m.m.
Pulchra 25cm 18-25g Myanmar
Ornatipinnis 25cm 18-25g Myanmar
Stewartii 30cm 18-24g Indien,Nepal
Harcourtbutleri 16cm 12-28g Myanmar
Auranti ca 45cm 16-28g Indien Norra Assam
Barca ca 80-90cm 16-26g Indien
Argus 85cm 4-30g Ryssland,China,Korea m.m.
Nox
Five stripe 25cm 18-24g Northen west Bengal
sp Lipor´ 25cm 16-25g Indien
sp mimetic pulchra 25cm 16-25g Myanmar
sp Red fin 25cm 15-25g Myanmar
sp fire & ice 25cm 17-25g Myanmar
Blue moon galaxy
Megalahalaya leopard
Emerald
Punctata (finns som båda) 30-35cm 18-28g Afghanistan,Pakistan,Indien,Myanmar,China

Tropiska Channor:

Parachanna Africana 30cm 25-28g
P obscura 35cm 22-28g Zaire
p insignis 60cm 24-28g Congo,Zaire
Channa pleurophtalma 40cm 22-28g Sumatra
Micro 100cm + 25-30g Thailand,Sumatra,Borneo + Några ställen till
Marulioides 65cm 22-28g Sumatra,Malaysia,Thailand m.m.
Marulia (Finns som båda) 120cm+ 10-30g Pakistan,Indien,Sri-lanka,Myanmar,Thailand,Mekong,södra China m.m.
Orientalis ca 10cm 22-28g Sri-lanka
Melasoma 30cm 18-28g
Lucia 40cm 24-29g Sumatra
Bankanensis (finns två storlekar) en blir ca 15cm & en blir ca 30cm 26-30g Sumatra,Malaysia m.m.
Panaw 17cm 18-28 Myanmar
Maculata 33cm 22-28g China,Vietnam
Striata (finns som båda) 90cm 16-28g Pakistan,Indien,Sri-lanka,Myanmar,Thailand,södra China m.m.
Baramensis 25-30cm 22-25g Brunei,Borneo
Burmanica
Cyanospilos
Diplogramma ca 70cm 25-30g Indien
Melanoptera
men 54l kan du ha som reserv fram tills du hittar en nytt hem till dem om det är dom arterna som är lite mindre du tänkte på :) kan ha läst förra inläggen lite för fort :P
Skrivet av soulboy88
men 54l kan du ha som reserv fram tills du hittar en nytt hem till dem om det är dom arterna som är lite mindre du tänkte på :) kan ha läst förra inläggen lite för fort :P
Tack så mycket för svaren! 
Jag får fan svamp på alla arter hela tiden, även de som är tropiska haha. Tror att jag har för hög vattennivå så att de pangar i täckglaset för ofta. Men som sagt sjukt bra läkkött. Är det riktigt illa så slänger man bara i lite salt så är det borta på ett par dagar! Min Diplo har precis blivit rejält biten av min Aurantihane så det är typ 80% att han får svamp men det är liksom ingen fara :) Channor är lika hårda som bandymålvakter..
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.