Fick idag hem min Tom´s Aqualifter AW-20 Från USA. Den drar 5W och suger konstant luft och vatten.
Driver den med en transformator från Clahs Ohlsson på 50w eftersom det är 120V.
Perfekt till mitt DIY 40mm PVC overflow. Ska dra igång sumpen med droppfilter och 40liter biobollar när jag flyttar ihop med tjejen om 2 månader. Just nu bor jag i en etta så dropljudet hade drivit mig till vansinne.
Här har jag lånat en bild som visar hur den ser ut! Kostade mig 370 kr med frakten inräknad att få hem från USA.
Precis vad jag har letat efter! Hur mycket låter den? Var köpte du den?

Skrivet av djr83
Precis vad jag har letat efter! Hur mycket låter den? Var köpte du den?
Tjenix! Den låter ungefär som en hyffsad luftpump. Eller ja den är väldigt tyst när den suger vatten.. Typ knäpptyst =)
Köpte på ebay för typ 400 med frakt från USA. Man får ju använda transformator som tar det från 220 till 110V. Finns på tradera eller vilken elektronik affär som helst, typ clahs ohlsson.

Skrivet av Mreque
Tjenix! Den låter ungefär som en hyffsad luftpump. Eller ja den är väldigt tyst när den suger vatten.. Typ knäpptyst =)
Köpte på ebay för typ 400 med frakt från USA. Man får ju använda transformator som tar det från 220 till 110V. Finns på tradera eller vilken elektronik affär som helst, typ clahs ohlsson.
Jag antar att den borde dra vatten större delen av tiden? Dvs den är oftast tyst.
Har du en länk till var man kan köpa en?
Det fanns visst gott om dom på eBay, inte alls svårt att hitta :)

Skrivet av djr83
Jag antar att den borde dra vatten större delen av tiden? Dvs den är oftast tyst.
Har du en länk till var man kan köpa en?
Precis, den drar ju vatten 99,9% av tiden så den är tyst. Men även när den suger luft är den tyst, sålänge det finns vatten någonstans i slangen =)

Skrivet av djr83
Jag har beställt en :)
Du kommer bli nöjd! Kollat ändlöst med resentioner från Amerikanska marknaden och typ alla kör den. Finns ingen direkt konkurrent då den är så billig och bra.
Du ska alltså koppla ihop den med ditt overflow? Vad är syftet med det? Suga ur all luft som samlas?
Aaah, okej och därmed blir systemet helt ljudlöst?

Skrivet av robidobban
Aaah, okej och därmed blir systemet helt ljudlöst?
Det har inte med ljudnivån att göra, primärt. Jag stryper flödet för att sänka ljudnivån och när det har stått still då (vid strömavbrott) så kommer det inte igång igen om jag inte tömmer ur luften som har samlats. Stryper jag inte flödet så verkar det inte samlas lika mycket luft där så då är det inga problem, men med fullt ös så låter det väldigt mycket.
Har jag den där pumpen så samlas ingen luft där även med lägre flöde.
Men visst, kan man hålla röret helt lufttomt så sänker det kanske ljudnivån något också.
Det primära syftet med denna luft/vatten pump är att dösäkra att det alltid fungerar, även efter strömavbrott. Då denna klarar att starta siphon igen även om du skulle tömma hela på vatten.
Därav blir det fail safe.
Idag fick jag hem min men måste köpa en adapter imorgon. Återkommer efter testet!

Skrivet av djr83
Idag fick jag hem min men måste köpa en adapter imorgon. Återkommer efter testet!
Härligt! Har testat min och funkar fint, monteras för permanent bruk första veckan i december =)
Den fungerar fantastiskt bra!

Skrivet av djr83
Den fungerar fantastiskt bra!
Min blir med en del över ljummen. Men är inga konstigheter!
Rockar på fortfarande, kör utan förfilter. Inga problem ! Även provat att starta från 0 med den, funkar fint. Bra grejjer!
Samma här, fungerar utmärkt. Ett måste om man kör pipe overflow!

Skrivet av djr83
Samma här, fungerar utmärkt. Ett måste om man kör pipe overflow!
Härligt! har 20 liter biobollar, 10 liter keramiska ringar, 5 liter lavasten. Och typ 12x12x42cm 10ppi filtermatta som mekaniskt... Sumpen är bara 10% fylld... Tror jag låter det vara såhär dock. MYCKET stabilare vattenmiljö sen jag började köra sump. 1000% ggr bättre syresättning med hälften så mycket cirkulation..
Går aldrig tbax!