Filtrering och vattenkemi

»

Grumligt/mjölkigt vatten vid vb

Har ett problem jag stört mig på länge. 
Jag får mjölkigt/dimmigt vatten varje gång jag gör vb. Och jag blir inte av med det om jag bara låter filtren ta hand om det. Har testat köra filter med bara vadd men dimman ligger kvar. 
Men matar jag ordentligt ett par dagar så klarnar vattnet. Tills nästa vb. 
Därför misstänker jag vattnet i kranen. 
Vad kan va boven? Har fått tips om att det kan va pht i kranvattnet. Är det möjligt? Att det blir nån reaktion vid vb? 
Finns det nåt jag kan göra åt det? Nån som vart med om nåt liknande? 
Kan det vara så att vattnet rör upp botten så massa damm som ligger i sanden gör vattnet grumligt.
Skrivet av KarlOlsson
Kan det vara så att vattnet rör upp botten så massa damm som ligger i sanden gör vattnet grumligt.
Nej det tror jag inte. Jag fyller inte på så att sanden yr omkring. Har flyttat nyligen och hade inga problem då. Hade i stort sett allt samma då.
Jag får ju inte bort själva dimman heller. Inte med vadd eller nåt. Men vräker jag i käk 3-4 dagar i sträck så försvinner det oftast till slut. Men matar jag inte på 1 vecka efter vb så fortsätter vattnet va dimmigt. 

Det har strulat sen första dagen jag fick igång karet i nya huset. Om det kan va kranvattnet vad kan det va då? Ska mäta pH idag tänkte jag. 
Kan tillägga att jag har pH 6,5-7 i karet och 8,5 i kran. Kan det påverka? 
Grönvatten blir det åt mig några dagar efter vattenbyte. I det lilla. Helt grönt. Släcker några dagar sen är det hyfsat klart. Till nästa vattenbyte.
Tips nån?
Grönvatten blir det åt mig några dagar efter vattenbyte. I det lilla. Helt grönt. Släcker några dagar sen är det hyfsat klart. Till nästa vattenbyte.
Tips nån?
Skrivet av PerraB
Tips nån?
Kapa inte trådar. Gör en egen är du snäll
Skrivet av Pingi
Borde det inte. Har du någon bild?
Skrivet av faltaren
Kapa inte trådar. Gör en egen är du snäll
Kapar inte. Då det var typ samma ämne kändes det smartare än att skapa tusen trådar med liknande ämnen. 
Nej ingen bild just nu. 
Men kan fixa imorn.
Skrivet av Pingi
Om du har kommunalt vatten så tillsätter de klor i små mängder och om bakterier halten ökar i deras vatten så tillsätter de mer, häll upp så mycket vatten som behövs till vatten bytet dagen innan och lufta med syresten värt att prova, alt mindre och fler vatten byte.
Skrivet av Päran
Om du har kommunalt vatten så tillsätter de klor i små mängder och om bakterier halten ökar i deras vatten så tillsätter de mer, häll upp så mycket vatten som behövs till vatten bytet dagen innan och lufta med syresten värt att prova, alt mindre och fler vatten byte.
Beror på var. Inte alla tillsätter klor.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.