tjena,
Har läst runt en hel del, och sett lite videos osv men får ingen direkt kläm på det.
Funderar på att bygga sump av ett 180 kar ja har ståendes.
Problemet är att ja vet inte helt vad ja kan/bör ha för pump. filtermatta osv har ja. biobollar ev i andra? facket.
tror karet är 1*40*45 ungefär.
Det ja inte får kläm om är hur högt/lågt eller långt ifrån, andra skivan bör sitta från första väggen, och kommer isf bygga från höger till vänster.
Och kommer nog dra upp rören på höger sidan bägge två då ja har ytterfilter och powerhead på vänster sida om karet.
Någon som har ork att lägga ett tips eller två?
Mvh
Hur leder du vattnet från karet till sumpen? Allt måste dimensioneras efter varandra för att det ska bli riktigt bra. Tillräckligt stor sump så att du kan höja nivån i karet tillräckligt mycket för att få tillräckligt flöde.
Dela inte upp sumpen i fack, jag anser att 180 liter är för lite för det. Satsa på K1 enbart. En avdelare med filtermatta för att skydda returpumpen är naturligtvis aldrig fel.
Tänkt att dra pvc rör. 960 kar.
okok, då ska ja kolla upp k1. fylla hela sumpen med det menar du då?
Karet är borrat i botten med 2 st 60 eller 62 mm genomföringar. Men det kommer ja inte använda. utan kör isf pipe overflow.
2 rör? En till sump och en retur? eller menar du 2 st till sump och 1 till kar?
2 rör till sumpen. Du stryper det ena röret så att den tar ~99% av flödet och sen låter du det andra röret ta resten. Då blir det i princip tyst.
Något tips på pump? och ev hur kraftigt det går att ha? lyfthöjden blir ca 130cm
Jag kör som sagt 2st rör i min overflow.
50mm hela vägen. Det man måste ha är kranar "efter" luft röret eller vad man ska kalla det. Då kan man strypa in det så att det blir knäpptyst.
På mina 2st 50mm rör kör jag en returpump på 15.1kubik i timmen. Det är helt klart overkill. Halva flödet skulle räcka gott.

Skrivet av KristianE
Jag kör som sagt 2st rör i min overflow.
50mm hela vägen. Det man måste ha är kranar "efter" luft röret eller vad man ska kalla det. Då kan man strypa in det så att det blir knäpptyst.
På mina 2st 50mm rör kör jag en returpump på 15.1kubik i timmen. Det är helt klart overkill. Halva flödet skulle räcka gott.
Så 2 rör ner till sump. Dom ser likadant ut i utförandet? I princip bara böjar över kanten?
Efter luft röret.. en kran på vägen ner till sump? På ett av dessa två rör?
Ok, så en pump på 6-7kl/h. Tips på några vettiga pumpar?
Grymt, tack
Ska du ha pipe overflow så är det väl lite mer än en "böj över kanten", men båda ska se lika ut.
Returpumpen kan egentligen ha väldigt lågt flöde, enligt min teori som jag skrev om här på forumet nånstans förut.
Det viktiga är att ha balans mellan flöde, storlek på rör och storlek på sump.
Nja, eller iaf om ja utgår ifrån denna bild, dom ja sett verkar vara byggt på ungefär samma princip. Röret går i och vänder i karet, sen där röret slutar skall vattenytan sluta släppa vatten till sump om returpumpen lägger av (som ja förstått det) Men där har ja även sett dom som bara skitit i att gå ner i karet med rör, utan bara "böj över kant" och sen borrat hål i böjen. Därför skrev ja som ja gjorde. Men nån får gärna reda ut det, om detta är en bra och vettig skiss att utgå ifrån eller om det finns bättre alternativ, vore det grymt uppskattat.
Men då kommer frågan också, om ja då behöver 2 rör till sump.. måste det vara 2 sådana här uppsättningar?
ok, förstår.
Ja, så där ska man bygga, det har jag själv gjort. Jag tror att det räcker med att du har två rör av det som går till ytan, men jag är inte säker. Dock blir det ju lite bökigt då eftersom ventilerna hamnar inne i karet.
Funkar självsuget ner till sumpen om man stannar pumpen i sumpen tillfälligt och sedan drar igång det igen?
Ja. Jag har ett klipp på ett testbygge jag gjorde för många år sen där jag visar just hur systemet stannar och sen börjar igen.

Skrivet av djr83
Ja, så där ska man bygga, det har jag själv gjort. Jag tror att det räcker med att du har två rör av det som går till ytan, men jag är inte säker. Dock blir det ju lite bökigt då eftersom ventilerna hamnar inne i karet.
Ja ventiler vill man ju inte ha i karet direkt..
Men om man då bygger utan att rören går ner och vänder i karet, och som sagt bara har en liten bit ner i karet efter böj, och borrar ett hål i böjen för vatten nivån. Jag undrar och funderar på om det räcker med det.. Nästan så man får testa och labba..
Vore skönt med ett färdigt koncept, är inte sugen på att testa mig fram ^^
Ventilerna måste sitta på röret märkt drain to sump.
Då kan man justera det tills det blir tyst.
Får det flöda fritt så drar det med sig luft.

Skrivet av KristianE
Ventilerna måste sitta på röret märkt drain to sump.
Då kan man justera det tills det blir tyst.
Får det flöda fritt så drar det med sig luft.
Nej det måste dom ju inte. Var som helst på vägen måste väl fungera bra?
Nej sätter man dom innan så accelererar vattnet vid Tkorset och drar med sig luft. För att få det helt tyst måste det vara helt vattenfyllt där så att det inte drar med sig luft.
Jag har ju mina efter sista böjen för att det inte ska plaska i den.

Skrivet av KristianE
Nej sätter man dom innan så accelererar vattnet vid Tkorset och drar med sig luft. För att få det helt tyst måste det vara helt vattenfyllt där så att det inte drar med sig luft.
Jag har ju mina efter sista böjen för att det inte ska plaska i den.
Kan du lägga upp bild på din installation?