Har alltid velat göra detta. Åka och plocka fisk ur dess naturliga miljö som man sedan fraktar hem till sverige. Någon som vet hur man kan ordna en fångstresa till amazonas?
Hittade ett företag som ordnade fångstresor i Uruguay men det är ju amazonas jag vill till egentligen...

Skrivet av HampusH
Vill minnas att
Lutt bokade en sån resa till 2016, men minns ej om det kom nått ivägen eller ej... Filipe tror jag gubben som ordnar dessa resor i Uruguay heter. Är det samma företag vi tänker på tro?
Stämmer bra, Filipe Cantera :) Har pratat med han. En svensk som åker ner sep-juni varje år för att finansiera fångstresor.
Hittade denna info;
En grupp på max 8 pers i 10-12 dagar ligger på ca 1600-2000 USD, flyget från tex Göteborg-Montevideo på ca 10000 SEK. Då ingår all mat , all bostad, all transport (de brukar åka mellan 2000 och 3000 km), chaufför , guide, fångsttillstånd och fångstredskap och tillstand till fångst i privatmark.
220 fiskar totalt är det som ingar i priset, plus export tillstand och sanitär intyg till Europa, och 32 av dessa fiskar får vara Gymnogeophagus.
"pa den i oktober och den i mars har jag plats till och med 3 personer......resorna kostar beroende antal personer och antal dygn.....men allting fran 1800 och 2300 usd.....per person....da ar detta inkluderat: all mat (mycket ocg gott!!!) allt boende....all transport....all guiding....karantan plats....alla fangsttillstand....export tillstand....sanitar intyg....och sa 242 fiskar per person.....Smiley smile
absolut billigaste i Sydamerika...med tanke pa vad man far for pengarna.....och sa enda landet man for ut fiskarna legallt"
Någon som är sugen att följa med? ;)
Jag skulle ha åkt till Felipe i Januari nästa år, men annat i pengaväg kom ivägen. Hela 2016 är uppbokat enligt Felipe. Det är oftast 2års väntetid. Man får räkna med att det kostar runt 22-26K beroende på hur dollarn står.
Han är uruguayare, men har bott i Sverige.

Skrivet av Lutt
Jag skulle ha åkt till Felipe i Januari nästa år, men annat i pengaväg kom ivägen. Hela 2016 är uppbokat enligt Felipe. Det är oftast 2års väntetid. Man får räkna med att det kostar runt 22-26K beroende på hur dollarn står.
Han är uruguayare, men har bott i Sverige.
Jag har pratat mycket med han. Finns plats nu i oktober. Resan kommer gå på ca 25-30k.
Det jag skrev i mitt förra inlägg kommer direkt från Felipe
Ja men då är det någon som hoppat av. Av erfarenhet så kommer du troligen inte få med dig någon mer, då det alldeles för nära inpå. Antar att det är amerikaner eller norrmänn i oktober. De intressantaste firrarna finner du mellan december och februari typ. Men killis och levandefödare, tetror med mera. borde inte vara svårt att få tag i under oktober.

Skrivet av Lutt
Ja men då är det någon som hoppat av. Av erfarenhet så kommer du troligen inte få med dig någon mer, då det alldeles för nära inpå. Antar att det är amerikaner eller norrmänn i oktober. De intressantaste firrarna finner du mellan december och februari typ. Men killis och levandefödare, tetror med mera. borde inte vara svårt att få tag i under oktober.
Jag va inte svår att övertala :) vilka fiskar tänker du på då? Enligt en som ska med är det lek säsong i oktober vilket tydligen ska vara bra.