Har problem med att några fiskar kliar sig mot botten och inredning + att det barkar vara något som stör dom. Fick rekommenderat att kurera med ektozon. Men undrar om det går lika bra att använda vanligt salt eller Axal som finns på granngården?
Jag gissar att du byter med komunalt kranvatten? Detta är nämligen typiska symptom på att dom tillsatt mer klor / kloramin vilket dom gör varje sommar, speciellt regniga sådana.
Du kan investera i en filterpatron med kolfilter från t.ex Jula eller clas ohlson för att få bort det eller lufta vattnet du ska byta med i ett dygn i tunna. Dock hjälper inte luftning om det är kloramin din kommun tillsatt. Då är det kolfilter som gäller

Skrivet av superaquaman
Jag gissar att du byter med komunalt kranvatten? Detta är nämligen typiska symptom på att dom tillsatt mer klor / kloramin vilket dom gör varje sommar, speciellt regniga sådana.
Du kan investera i en filterpatron med kolfilter från t.ex Jula eller clas ohlson för att få bort det eller lufta vattnet du ska byta med i ett dygn i tunna. Dock hjälper inte luftning om det är kloramin din kommun tillsatt. Då är det kolfilter som gäller
Jag har i happy life filtermedia vid varje vattenbyte, men det kanske inte tar bort allt? Har haft vita prick i det karet. Det är inte heller alla utan bara ett par. En siames och en eldstjärt. Har även haft en black ghost och en stör som har kliat sig, men dom har slutat med det. Sen har jag haft fiskar som kliar sig i ett annat kar och i det så har jag ett kolfilter. Så då trodde en butikspersonal att det kunde vara någon parasit som låg bakom beteendet och rådde mig att salta.

Skrivet av mb109
Jag har i happy life filtermedia vid varje vattenbyte, men det kanske inte tar bort allt? Har haft vita prick i det karet. Det är inte heller alla utan bara ett par. En siames och en eldstjärt. Har även haft en black ghost och en stör som har kliat sig, men dom har slutat med det. Sen har jag haft fiskar som kliar sig i ett annat kar och i det så har jag ett kolfilter. Så då trodde en butikspersonal att det kunde vara någon parasit som låg bakom beteendet och rådde mig att salta.
Happy life och andra beredningsmedel binder bara ämnen och neutraliserar dom inte. Speciellt klormolekyler.
Att du har kolfilter i akvariet hjälper föga, du vill ju få bort det innan det når akvariet.

Skrivet av superaquaman
Happy life och andra beredningsmedel binder bara ämnen och neutraliserar dom inte. Speciellt klormolekyler.
Att du har kolfilter i akvariet hjälper föga, du vill ju få bort det innan det når akvariet.
Okej, som du va inne på så kan det nog stämma överens med att det började nu här i somras. Ska testa med en sån kolfilterpatron
Har nu bytt vatten några gånger, med ett kolfilter direkt på kranen + flytande filtermedia, utan framgång. Fiskarna kliar sig fortfarande. Har även bytt till ett ytterfilter. Skulle det hjälpa med att köra en saltkur? Tål mina channor det? Eller ska man ge sig på med medicin?
Det verkar varken vara klor eller parasiter som ligger bakom det hela. Har nu varit symptomfritt ett bra tag, men nu idag efter att jag haft i Pmdd så började flertalet fiskar klia sig hejdlöst. Har någon annan varit med om att fiskarna inte "tål" Pmdd?
varför ska man ha salt i karet aldrig hör förut

Skrivet av sebbanplanberg
varför ska man ha salt i karet aldrig hör förut
Mestadels för att det svenska vattnet inte innehåller lika mycket salt som vattnet på sydligare breddgrader. Sen så sägs det hjälpa fiskarna att läka sår då dom inte behöver koncentrera sig på att hålla koll sin saltnivå och därmed lägga mer energi på att läka. Men som med allt så råder det delade meningar om det ämnet. Tex. så har jag några minikulfiskar som enligt butiken ska ha salt i vattnet, men dom har jag aldrig haft salt till och alla ser ut att må bra.
jaha okej så det är inget man måste ha