sf_tetras

»

Hydrolycus

1/2
Vad skiljer arterna åt? Vilka är att föredra? Det har varit en del snack tidigare om att de är svåra att få att överleva och att vissa arter är svårare än andra.. Både Scomberoides, Tatauaia och Armatus finns till rätt så rimligt pris just nu så jag är lite sågen på att prova den enklaste av dem!

MichaelE Suthla CptMigraine osv..
Tat kostade två förresten två lax och Armatus blir klart störst så om det blir någon så är det Armatus som gäller. Men skriv gärna erfarenheter!
Skrivet av gar
Vad skiljer arterna åt? Vilka är att föredra? Det har varit en del snack tidigare om att de är svåra att få att överleva och att vissa arter är svårare än andra.. Både Scomberoides, Tatauaia och Armatus finns till rätt så rimligt pris just nu så jag är lite sågen på att prova den enklaste av dem!

MichaelE Suthla CptMigraine osv..
Skrev en hel uppsats som försvann två gånger när jag ruckade på mobilen så det får bli en sammanfattning.

skit i scombs, tråkiga som satan, svåra att få på dött, ser mesiga ut och har kortast livslängd.
Tats och armatus är på det stora hela samma fisk med skillnaden att tats växer bra mycket långsammare och har en mer hanterbar maxstorlek.

jag vet inte om det är en fråga om tur men jag har aldrig upplevt Att vampyrer är så förbannat svåra.
Allright tack för kanoninfo!
Skrivet av MichaelE
Skrev en hel uppsats som försvann två gånger när jag ruckade på mobilen så det får bli en sammanfattning.

skit i scombs, tråkiga som satan, svåra att få på dött, ser mesiga ut och har kortast livslängd.
Tats och armatus är på det stora hela samma fisk med skillnaden att tats växer bra mycket långsammare och har en mer hanterbar maxstorlek.

jag vet inte om det är en fråga om tur men jag har aldrig upplevt Att vampyrer är så förbannat svåra.
Angående att det försvann för dig beror på att sidan laddas om när man växlar mellan landskapsläge och porträttläge. Det gör den för att lägga menyn på sidan istället, menyn tar annars upp onödigt mycket plats i landskapsläge. 

Jag håller på att kolla efter nån lösning som inte laddar om sidan men det kommer nog att dröja ett tag.
Ett par tillägg:

vampyrer hatar alla andra silverfärgade fiskar och är rätt hejdlöst aggressiva mot dem.
De är också väldigt duktiga på att dela ut stryk men dåliga på att ta emot, blanda helst inte med en massa buffliga fiskar.

Konstig sak som hände mig: jag fick nyligen sälja min dorado pga att den stimmade upp min stora vampyr till den milda grad att den fick ett totalt bryt på den mindre och lyckades tillslut bita ut ena ögat på den.
Allright :/ Har ju en del silvriga fiskar.. Jag får prova och hoppas på det bästa. Funkar det inte så får jag sälja det ena eller andra. Känns som att vampyrerna kan avrätta annan fisk rätt snabbt om de blir sura? De tänderna rakt upp i buken liksom..
Skrivet av gar
Allright :/ Har ju en del silvriga fiskar.. Jag får prova och hoppas på det bästa. Funkar det inte så får jag sälja det ena eller andra. Känns som att vampyrerna kan avrätta annan fisk rätt snabbt om de blir sura? De tänderna rakt upp i buken liksom..
Ja, det är lite trial and error över det hela. Jag har också en del silvriga fiskar som tolereras och andra som inte gick alls.

Vart ifrån får du armatusen och pris?
Glaser för 680 via Janne på södermalm. Det är väl helt ok även om de är små?
Det låter som ett bra pris.
Scomberioides blir den verkligen bara 30 cm? 
Står så på artregistret :)
Skrivet av Tony86
Scomberioides blir den verkligen bara 30 cm? 
Står så på artregistret :)
~40cm
Skrivet av Sigmond
~40cm
Nja, tvivlar starkt på att någon har lyckats få upp en scomb över 30 i fångenskap. 20-25 är mer realistiskt skulle jag säga.

jag skulle säga att realistiska storlekar på de vanligaste arterna är (finns givetvis undantag):

scomb: 20-25

tat: 30-35 (min är runt 28 och har inte växt ett snack det senaste året)

armatus: 60-70
Jaha okej men dom blir runt 30 då ungefär :)
Blev lite fundersam på just scomb då dom har nåra sånna här hemma på söders zoo. Å på lappen där så står de att dom ska bli 80 cm
Skrivet av Tony86
Jaha okej men dom blir runt 30 då ungefär :)
Blev lite fundersam på just scomb då dom har nåra sånna här hemma på söders zoo. Å på lappen där så står de att dom ska bli 80 cm
Nej för fasen, en armatus kan med en otrolig tur möjligtvis komma upp i 80. Finns inte en chans i världen att en scomb ens blir halva det.
Skrivet av MichaelE
Nej för fasen, en armatus kan med en otrolig tur möjligtvis komma upp i 80. Finns inte en chans i världen att en scomb ens blir halva det.
Hehe ja du ser.
Det är väll akvarieteknik dom där lapparna följer med i från.
Inte första gången heller som dom där lapparna visar fel max längder på firrarna 
Skrivet av MichaelE
Nja, tvivlar starkt på att någon har lyckats få upp en scomb över 30 i fångenskap. 20-25 är mer realistiskt skulle jag säga.

jag skulle säga att realistiska storlekar på de vanligaste arterna är (finns givetvis undantag):

scomb: 20-25

tat: 30-35 (min är runt 28 och har inte växt ett snack det senaste året)

armatus: 60-70
I fångenskap borde alla fiskar bli minst lika stora som ute i naturen, om inte större. Det finns oftast inga fiender och mer eller mindre obegränsat med mat. 

Så utgår man ifrån att den kommer att bli mindre än vad arten faktiskt ska bli så har man redan accepterat att man inte håller fisken optimalt.

Nu vet jag att många misstag kan ske och omedveten okunskap finns, men man borde självklart ha inställningen att fisken ska skötas optimalt och därmed få maximal storlek. 

Sen får man också komma ihåg att många fiskar når sin maximala storlek efter väldigt lång tid och att en stor del av fiskarna i fångenskap inte nåt dit helt enkelt för att som hinner dö innan. Det är också ett tydligt tecken på att fisken kanske inte har skötts riktigt rätt. 
I teorin ja, håller med dig i allt.

Fast vi får inte glömma faktorer som elavbrott, värme, kyla iaf här i Sverige, som kan komma i vägen för utopin du nyss beskrev :)

Inget är skrivet i sten gällande storlekar egentligen.
Ofta så brukar ju maxstorleken för en art vara baserad utefter det största exemplaret man hittat än så länge. Vilket betyder att den maxstorleken vi läser inte nödvändigtvis behöver stämma. Sen finns det ju en genomsnittlig storlek som man ofta märker att fisken "hinner" bli. Både i naturen och i fångenskap... Exempelvis så sägs florida gars max längd vara 132cm (Hittade uppgifter om att världsrekordet var både 142cm och 132cm, varierande uppgifter...) men deras "common length" verkar vara runt 60cm. 

Ger man en fisk all tid i världen och alla förhållanden den behöver för att överleva och frodas så kan nog fiskar bli ännu större än vad deras max storlek sägs vara.
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.