Bengäddor

»

Florida gar tips

Bästa tipsen folk har för att få små florida gars att trivas som bäst i sitt tillväxt kar ?
Mycket växter och rumstemperatur är väl det enda. Har läst att de ska tycka om strömt vatten men min erfarenhet är att de trivs bäst i så stilla som möjligt. Mycket levande är ju säkert bra för trivseln men det är dyrt och därför bättre att försöka få de att ta pellets tidigt. Täckglas är ett måste!
Bästa tipset är att sälja dom såklart ;)
Vet förresten en som har 300 guppys till salu för 300 spänn 
Och vad menar du med rumstemperatur gar ? 04 22 ? inte varmare ? har 25 nu. vem då ? 03 I Göteborg ? 
Ja jag antar det. Har läst många gånger att de inte uppskattar för varmt vatten, iaf som små. Har haft Gars som har slutat äta i för varmt vatten också om det nu var tempen som var boven. De kommer ju ifrån södra Usa så arten skulle väl inte existera om de inte äter i varmt vatten men man kan ju iaf ha det i bakhuvudet. Det finns förhoppningsvis någon som har bättre koll på detta som kan fylla i också.. djr83 kanske?
Gars klarar ett ganska brett spann på temperaturen, men om små gars skulle ha några speciella krav vet jag inte. Jag tror inte det i alla fall. Dom små som jag har haft har gått i typ 26 grader. 
Strömt vatten skulle jag undvika.
Ett tips är att ha dom i mindre kar och uppgradera när dom växer, då är det mindre risk att dom får upp farten och bryter ryggen om dom blir skrämda. Låg vattennivå är också bra, så att dom kommer nära maten (eftersom dom ofta tar från ytan). 
Har mina två i runt 26. Hade ingen värmare från början och då låg tempen bara på 18 men dom verkade inte lida av det.
Mina går på pellets nu men har hunnit bli några tusen i levande fisk. ;)
Varje gång fisken tog slut provade jag att stå en bit ifrån karet och kasta i pellets och sakta men säkert ökade intresset för dom tills den ena högg, och den andra följde kort därefter.
Har även rätt låg nivå och och några stenar, som tanken var med, att dom skulle fungera som "farthinder". :)
I ena kortsidan har jag lite växter plus lite flytväxter och där gömmer dom sig om dom blir skrämda. Annars glider dom runt i den öppna delen och väntar på mat.
Liten cirkulationspump och en luftpump.
Det har funkat fint för mig.
Lycka till! :)
Lärde mig något riktigt bra igår jag önskar ja vetat tidigare. 
Gäller i princip alla gars. 
När man ha en på uppväxt låt den växa så långsamt som möjligt så skelettet hinner med musklerna.
Tydligen då de växer på för fort hinner inte ryggen med och ger dem en större chans att bryta den. 
Tack djr för informationen!! 
Ska försöka åtgärda så gott de går 
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.