Rockor
»marble par i 200x80?
1/2
Är lite sugen på att testa ny fisksort och gillar verkligen marble rockorna. Har ett kar med bottenyta på 200x80 och 240 liter sump + en fx5 + en fx6.
Fisken som tänkte beställas isf är 20-25 cm över disk. Om detta räcker ett tag hade jag vart nöjd, skulle beställa ett kar som var större från tyskland till hösten var det planerat. Tror ni detta räcker ett tag frammåt isf eller ska jag skita i det och vänta?
Fisken som tänkte beställas isf är 20-25 cm över disk. Om detta räcker ett tag hade jag vart nöjd, skulle beställa ett kar som var större från tyskland till hösten var det planerat. Tror ni detta räcker ett tag frammåt isf eller ska jag skita i det och vänta?
Inga rockningar
Kan vara helt ute och cykla men har sett många marble motoro stanna av vid 35-40cm.
Inga rockningar
kör hårt dom blir ofta inte lika stora som normala motoro. Vart ska du köpa ifrån och vad kostar en?
Inga rockningar
Inga rockningar
Om du bara ska ha rockorna där i så länge, tills ett nytt större kar är uppsatt så är det där alldeles lagom. Hela livet funkar det inte, marbles (precis som vanliga motoros) kan nå 60cm över disk lätt på ett par år. Då är inte den 30cm långa svansen inräknad... Det gäller iaf för honor, hannarna växer lite segare / når inte riktigt den storleken så snabbt. Minst 200x100cm bottenyta känns rimligt, hur stort blir nya karet sen då? 

Inga rockningar
Vafan,släpp allt jävla tjat om burkar som räcker till eller inte.
hur många sitter på burkar som räcker till??
så länge fiskarna käkar å mår bra så är det upp till var och en..
folk blir ju livrädda för att skaffa rovfisk, det är ju det enda det tjatas om.....
folk blir ju livrädda för att skaffa rovfisk, det är ju det enda det tjatas om.....
9 andra rockar det här!
Fast icke ansvarsfullt fiskhållande kan ju på sikt leda till fler regler och förbud, och det vill vi undvika. Då är det bättre att lämna fiskarna till folket som har plats.
Exakt vad som räknas som bra plats för vilken fisk är en annan fråga.
Men jag håller med dig, så länge fisken mår bra så spelar det ingen roll. Frågan är när man vet att den faktiskt mår bra?
Nog funkar 200x80 ett tag utan att varken rockan eller nån annan klagar.
Exakt vad som räknas som bra plats för vilken fisk är en annan fråga.
Men jag håller med dig, så länge fisken mår bra så spelar det ingen roll. Frågan är när man vet att den faktiskt mår bra?
Nog funkar 200x80 ett tag utan att varken rockan eller nån annan klagar.
6 andra rockar det här!
Mm jo visst är det så, att det sägs att vissa fiskar "kräver" stora kar är till viss del (på vissa fiskar) överdrivet. Men det ser inte jag som en dålig sak. Antar att jag måste börja lägga till "enligt mig" efter allt jag skriver, eftersom det ja skrev inte är varken rätt eller fel - det är vad jag tycker. Men det händer ju att folk tar det som att jag försöker sprida fakta... Känner bara att när fisken slår i 2 motsatta rutor samtidigt så börjar karet bli lite litet, och jag förstår inte varför det skulle vara fel att sträva efter att medelstorleken på gemene mans akvarium blir större än vad det är nu? Det är la bättre att uppmuntra folk till att fixa så stora kar som möjligt till dessa rätt så stora varelser? Så jo, jag tycker inte vi behöver skippa det tjatet, eller snarare diskussionen.. då det både är nyttigt och intressant för oss inom hobbyn.
Tycker jag, enligt mig. 

6 andra rockar det här!
Fantastiskt korkad inställning..
Inga rockningar
Jag håller på dig stefanr. Den där tigrinus verkar ju inte klok.
Inga rockningar
tycker folk har en korkad attityd och istället för att bara skriva att någon är korkad så kanske man bör ge lite konstruktiv kritik istället. Men det är en diskussion för sig.
Kör med en hane då de växer saktare och oftast blir dom inte lika stora. Du kommer kunna ha en rocka bra länge i det karet finns många som har haft rockor i mindre kar i ett par år. Vet inte hur länge Tess hade sina i sitt förra kar?
Kör med en hane då de växer saktare och oftast blir dom inte lika stora. Du kommer kunna ha en rocka bra länge i det karet finns många som har haft rockor i mindre kar i ett par år. Vet inte hur länge Tess hade sina i sitt förra kar?
Inga rockningar
nu riktar jag mig inte till någon men innan man öppnar käften bör man kolla vad man har i karet om man har haft den fisken o vet hur de beter sig mm vad den behöver för att trivas
mvh badboy
mvh badboy
Inga rockningar
Sanningen är ju den att väldigt få har burk nog att ha rockor livet ut.. 200x80 är ju en stor burk och absolut en bra start för rockor.. oddsen är att de inte hinner växa ur eftersom du inte haft rockor förr..
problemen går ju inte heller blixtfort.. det kommer att bli en prioriterings och kostnadsfråga längre fram om du vill behålla istället för att sälja så om du vet med dig att det är absolut omöjligt kanske du ska undvika det..
Jag kan delvis hålla med tigrinus även om tonen är opåkallat grov.. seriöst?
Om man ska kräva att alla ska stiga in på en nivå av dedikation som normalt tar åratal att bygga upp blir det få monsterburkar.. nästan alla har ju planer för ett jättekar förr eller senare och de få som genomför har ju arbetat sig uppåt.. man måste liksom ha fisken för att motivera sig..
problemen går ju inte heller blixtfort.. det kommer att bli en prioriterings och kostnadsfråga längre fram om du vill behålla istället för att sälja så om du vet med dig att det är absolut omöjligt kanske du ska undvika det..
Jag kan delvis hålla med tigrinus även om tonen är opåkallat grov.. seriöst?
Om man ska kräva att alla ska stiga in på en nivå av dedikation som normalt tar åratal att bygga upp blir det få monsterburkar.. nästan alla har ju planer för ett jättekar förr eller senare och de få som genomför har ju arbetat sig uppåt.. man måste liksom ha fisken för att motivera sig..
8 andra rockar det här!
Sorry för tonläget, men det är ju sånt tjat hela tiden. Så fort nån ska köpa nått som blir lite större..
inlägget var inte direkt riktigt mot person, tycker bara det är tråkigt om nybörjare inom rovfisk Ska bli avskräckta, pga en massa snack på nätet.
inlägget var inte direkt riktigt mot person, tycker bara det är tråkigt om nybörjare inom rovfisk Ska bli avskräckta, pga en massa snack på nätet.
2 andra rockar det här!
Oftast diskuteras det väl om för små kar när det gäller agars och det är ju en helt annan nivå på problemet eftersom den växer ur ett standardkar (720) på mindre än ett halvår.
När det gäller tex rockor så tycker jag att det oftast påpekas att dom inte kan gå i ett specifikt kar livet ut, precis som Svampus gjorde, och det är ju bara sanning. Tror inte det är nån som har avrått någon från en rocka som har 200x80 och speciellt inte när det finns planer på att uppgradera.
Så nog tycker jag att diskussionerna generellt är vettiga.
När det gäller tex rockor så tycker jag att det oftast påpekas att dom inte kan gå i ett specifikt kar livet ut, precis som Svampus gjorde, och det är ju bara sanning. Tror inte det är nån som har avrått någon från en rocka som har 200x80 och speciellt inte när det finns planer på att uppgradera.
Så nog tycker jag att diskussionerna generellt är vettiga.
1 annan rockar det här!
Jag har 190*90 nu och innan dess hade jag 180*80. Inte asstort, men räcker för en småväxt motorohybrid och en scobinahona som är en mindre art. Hanen är typ 7 år och honan runt 5 år. Motoron har jag haft i flera år nu på den bottenytan, när jag köpte honom var han kanske 25 cm eller så, nu är han typ 30 cm över disk. Fast folk säger att han vuxit, så vettefan, han kan vara större. :P
Tumreglerna är enligt mig:
Köp hellre en hane
Köp gärna en mindre art som pearl, p14 eller scobina.
Ju större desto bättre
Och let's face it, vi bråkar om decimetrar hit och dit men jämför man med hur de har det i det vilda så silar vi verkligen mygg...! Vi stoppar dem i burkar hur det än är.
Köp hellre en hane
Ju större desto bättre
Och let's face it, vi bråkar om decimetrar hit och dit men jämför man med hur de har det i det vilda så silar vi verkligen mygg...! Vi stoppar dem i burkar hur det än är.
6 andra rockar det här!
Jag har 190*90 nu och innan dess hade jag 180*80. Inte asstort, men räcker för en småväxt motorohybrid och en scobinahona som är en mindre art. Hanen är typ 7 år och honan runt 5 år. Motoron har jag haft i flera år nu på den bottenytan, när jag köpte honom var han kanske 25 cm eller så, nu är han typ 30 cm över disk. Fast folk säger att han vuxit, så vettefan, han kan vara större. :P
Köp hellre en hane
Ju större desto bättre
Köp hellre en hane
Ju större desto bättre
Kunde inte sagt det bättre själv

1 annan rockar det här!
1 annan rockar det här!
Fast vi stoppar dem i burkar där de serveras mat i löjliga mängder, bra omständigheter och inga fiender. Ett gäddyngel på tusen når kilot och inte ens efter det är de trygga i det vilda. Har inga siffror på rockor men jag kan tänka mig att det är en ganska låg procentsats på överlevande valpar även där. Hade jag varit Gädda, rocka eller till och med Agar så hade jag helst bott i ett akvarium även om det är lite trångt. Jag menar inte att man ska skaffa fisk som växer ur karen på en kaffekvart, jag tycker bara inte att det är speciellt elakt att stoppa fisk i akvarium. Men som sagt, rätt fisk i rätt kar är att föredra..
1 annan rockar det här!
Tack för alla svar, men jag har bestämt mig för att odla slöjancistrus i burken istället.
Eller inte ;)
Jag har läst på i flera veckor om marbles nu och dom lärda de tvista. Vissa säger att dom blir precis lika stora som vanlig motoro, vissa säger mindre. Har själv sett honor på iaf 50cm så dom blir ju ganska stora.
Först var planen att skaffa BD par men jag tycker att snygga marbles faktiskt är snyggare än många BD och jag är ju VF nörd så det hade väl blivit det med. Men det känns lite saftigt att lära sig den hårda vägen med just BD för dom kostar ju lite mer och vill inte tappa intresset genom matvägrande och döende fisk det första jag gör. Då är det bättre med lättare fisk, dock inte vanlig ful-motoro ( sorry alla motoroägare) för jag vill inte lära mig på fisk jag inte tycker är vacker eller på en liten granitgrå reticulatus heller som iof har bekväm size.
Jag har pratat med både några grossister, privatpersoner och även exportörer om just marble och där är inga problem så sett. Hamnar runt 4-5K st som jag tycker är lagom. Helst vill jag ju inte ta från en exportör just för att jag vill kunna kolla att den äter innan köpet.
Nästa burk hade jag tänkt skulle bli runt 250-300 lång, 90-100 djup och 70 hög.
Eller inte ;)
Jag har läst på i flera veckor om marbles nu och dom lärda de tvista. Vissa säger att dom blir precis lika stora som vanlig motoro, vissa säger mindre. Har själv sett honor på iaf 50cm så dom blir ju ganska stora.
Först var planen att skaffa BD par men jag tycker att snygga marbles faktiskt är snyggare än många BD och jag är ju VF nörd så det hade väl blivit det med. Men det känns lite saftigt att lära sig den hårda vägen med just BD för dom kostar ju lite mer och vill inte tappa intresset genom matvägrande och döende fisk det första jag gör. Då är det bättre med lättare fisk, dock inte vanlig ful-motoro ( sorry alla motoroägare) för jag vill inte lära mig på fisk jag inte tycker är vacker eller på en liten granitgrå reticulatus heller som iof har bekväm size.
Jag har pratat med både några grossister, privatpersoner och även exportörer om just marble och där är inga problem så sett. Hamnar runt 4-5K st som jag tycker är lagom. Helst vill jag ju inte ta från en exportör just för att jag vill kunna kolla att den äter innan köpet.
Nästa burk hade jag tänkt skulle bli runt 250-300 lång, 90-100 djup och 70 hög.
1 annan rockar det här!
1/2