Channor

»

tipa och råd channa bleheri

Tjo alla rovfisk fantaster ????
Jag är helt ny på denna sidan och behöver råd och tips till mitt kar. 
Har ett 350 liter som jag har tänkt att jag kan ha en channa bleheri I .
Jag har inrett med rötter rör och stenar byggt 3st grottor och en del växter på de.

Men min fråga är vad kan jag ha för något i karet tillsammans med channa ?:)
@svampus vet nog
Allt som inte fårplats i munnen brukar man säga XD

Det jag rekommenderar är mycket växter och flytväster är speciellt viktigt för att den ska känna sig trygg.

Egentligen så brukar channor funka som best själva då betersom sig naturligt och man kan verkligen uppskatta fisken mera. Jag har just nu andra fiskar med min channa och han brukar för det mesta prutta under en sten men när karet ändas hade channan så var den framme mera.

Nu är ditt kar så pass stort så du skulle nog kunna ha lite fisk med den. Jag tycker att nandus nandus funkar fint och dom blir ändas 20cm  

Nu är jag inget provs så om någon tycker jag är helt ute och cyklar så är det bara att hojta till jag talar mest från min egen erfaranhet.

Blir nog att ha en channa bleheri och 2st fengäddor ????
Channor vill ha ett kar som är mysigt, tätbevukset och lugnt. Gärna en del flytväxter och inte alltför strömt vatten. Andra tankmates bör vara lika stora och relativt fredliga fiskar, som trivs i dessa vatten. Fengäddor funkar kalas. Även nandus nandus som sagt. Bäst är att skaffa fler av samma art. Så köpt minst 3-4 bleheri istället. Eller minst 2 iaf, de kan börja bråka om det är 2 hanar. Har du 4-5 ungdjur är risken stor att se parar ut. 
Om dom skulle börja bråka tar dom död på varandra eller bara skadar varandra ?:)
Skrivet av micke13
Om dom skulle börja bråka tar dom död på varandra eller bara skadar varandra ?:)
Beror på hur stort karet är och hur det är inrett. Men oavsett så börjar det med lindrigt
bråk tror jag, så du lär hinna flytta den ene.
De är ett 350 liter som har flyt växter och massa andra växter även ett rör och 3st grottor byggda av sten och rötter 
Jag håller med Carl. Flytväster är viktigt så att den inte drunknar. Channor måste få andas luft då och då ;)

Bleheri går med allt som inte är i matstorlek så gå helt efter eget tycke :)
Går med allt är lite att ta i dock... Fisk som kräver mycket mer syrerikt vatten och mer flöde i karet bör ej gå tillsammans med bleheris.. Andra "träskfiskar" är perfekt, alltså som lever i liknande förhållanden.
Det är väl givetvis optimalt men jag har haft dvärgchannor i väldigt olika blandningar nu och jag märker ingen större skillnad i beteende. Bara de får ett hörn med växter och rötter så verkar de nöjda. Men man kanske inte ska satsa på Hydrocynus och Bleheri i samma kar det är ju sant..
Skrivet av gar
Det är väl givetvis optimalt men jag har haft dvärgchannor i väldigt olika blandningar nu och jag märker ingen större skillnad i beteende. Bara de får ett hörn med växter och rötter så verkar de nöjda. Men man kanske inte ska satsa på Hydrocynus och Bleheri i samma kar det är ju sant..
Precis, lite det jag menade :) 
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.