aaaa-gaaaar
trolololol aldrig där fick jag er ;)
Jag brukar också grogga på söndagar lite då som då. Man har ändå vänt på dygnet under helgen, så att somna i tid är ju inte att tänka på!
Om det ändå fanns en variant som stannade på 60 cm med samma utseende och beteende... :(

Skrivet av Zybeer
Om det ändå fanns en variant som stannade på 60 cm med samma utseende och beteende... :(
Shortnose gar är svaret på din önskan.
Även tropical gar är ju klart mer lämplig än agar.

Skrivet av djr83
Shortnose gar är svaret på din önskan.
Även tropical gar är ju klart mer lämplig än agar.
Shortnose hade varit hur kul som helst men utbudet känns lite halvdåligt :/
Trop blir ju också ett as men absolut mer hanterlig än A-gar med rätt kar.
Cuban och Longnose är väl närmare A-gar i storlek så de går bort för de flesta med?
Du som är Gar-expert, några idéer för hur jag får tag på några ovanligare arter?
Longnose blir lång (inte så grov dock) men den är inte heller i klass med agar. Den tillhör samma släkte dom flordia gar så den växer troligvis i liknande takt också. Jag vet inte vad man får räkna med för storlek på en sån i fångenskap. En meter säkert, efter många år.
det finns ju fler som är intreserade av shortnose på forumet vi kanske borde fösöka beställa hem lite fisk som vissa gjorde förut? Jag vet att det är risk med det ena och andra men jag tror inte någon kommer att blåsa oss.
Och att göra så shortnose blir vanligare kan göra så att färre köper a-gars.
Ingen behöver blåsa nån för att pengar ska försvinna. Vad händer om fiskarna inte lever när dom kommer fram?
Eller så dör inte fisken det finns alltid en risk. Om man inte tar risker så kommer vi aldrig kunna gå framåt eller hur? Jag försöker se möjligheter istället.
Problemet är att det antagligen inte finns tillräckligt många som är villiga att ta risken för att kunna beställa.
alltid värt att fråga andra kanske vill ha någon annan gar eller fisk från nordamerika dom harju pickerels som är som små gäddor på 35cm eller bowfin kanske. Dom är trotts allt rikitgt grymma rovfiskar som inte har fått sin plats i rovfisk träsket ännu. Och dom är arter som jag i alla fall tycker är betydligt grymmare än någon brun mal. Men det är nog bara jag :)
Frågan var ju uppe nyligen om att importera shortnose och det har väl inte hänt mycket sen dess som skulle göra det mer realistiskt nu.
Det var ju mest en fråga om möjlighterna kring det och inte direkt kom och köpe en shortnose.
Har du kontakter i usa? Skulle bara vara intreserad i vad dom kan få hit för fisk det är ju steg ett sen fråga man formuet och sen om det finns intresse så kör man på det om inte ja då var det åtminstonde värt ett försök
Det är ju bara att slänga upp en seriös förfrågan då och berätta hur allt går till och se hur många som nappar.
En bra början är ju att hitta någon som kan exportera fiskar och ta reda på vad dom kostar.
just nu är det inte läga för mig ekonomiskt men när jag har lite kosing så. Kan ju köra en intresse koll i alla fall. Sa söka lite sidor. Det finns mycket fina nordamerikanska fiskar utöver rovfiskar som inte man kan köpa här och är även ovanliga i usa som akvarie fisk.
har du några kontakter i usa? eller någon soda du kan rekomendera? Har letat runt lite men ofta så fångas ju dessa fsiakr av privat personer och inte företag.