Rockor

»

Nybörjare på rockor!

Hej, nu i sommar för jag tag i en odlingslokal och i framtiden vill jag ha rockor. Akvariet med rockor skulle då bli 300x120x60. Så vilka arter går att ha där i och hur många? Vilka av dom finns i handeln? Med vänlig hälsning, Erik. 
Det där är grymma mått som passar för alla vanliga rockor på marknaden. 4-6 st kanske, beroende på art?
Skrivet av djr83
Det där är grymma mått som passar för alla vanliga rockor på marknaden. 4-6 st kanske, beroende på art?
Men vilka är alla arter? Vilka får jag tag på? Jag vill iaf ha potamotrygon Leopoldi! Hur stora blir dom? Finns nån som heter pearl nånting också, dom är fina. Har kört Malawi och l-malar nu i 5 år minst. Odlat flera arter. Haft akvarium i 10 år! Men rockor äter ju mycket och tar mycket plats. 

Vad ska jag ha för filtrering? Ser nog en sump på 4-500 liter som enda alternativ.

Finns det nått ställe där jag kan läsa på så jag slipper terrorisera folket här och på Facebook?

mvh/Erik
Kör potamotrygon motoro det är troligen den lättaste och den är inte allt för dyr. 
Dom svarta rockorna har jag för mig blir lite mindre än motoro. Pearl blir mindre. Pearl är väl egentligen den mest prisvärda rockan tycker jag, även om svart alltid är trevligt :)
har bara sett pearls på a-lagrest listor och då är dom inte billiga. Vad brukar dom ligga på annars? Sen kanske man inte vill spenadera 5000 på sin första rocka om något går snett.
Jag är helt säker på att Stavhem har kontakter så att han kan få tag i pearls billigt... kanske inte just precis nu, men tills han får karet på plats.
Facebookfolket kan allt. Det handlar bara om att det ska vara rätt facebookfolk (typ dom som även finns här).

Ska du köpa Leopoldi så är det ju användaren med samma namn som gäller.

Sump är ett riktigt bra alternativ, alternativt ett PB filter som är väldigt populärt i dom kretsarna. Man får jäkligt mycket filter för pengarna och det går smidigt att  backspola dom.
Du som dessutom ska ha fiskarna i en separat stuga med golvbrunn berörs ju inte av att dom kan läcka någon droppe då och då.
Ok, nej kontakter är ju inget problem för mig. Jag löser så jag för bra fisk till rätt pris. Vill nog satsa på att ha två pearls och två Leopoldi. Men får se vad som händer. Vad är PB filter? Med vänlig hälsning, Erik Simonsson
http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&cPath=13_38&products_id=127

Där kan man köpa en sån liten greja. Behövs en pump också. Men sen är det bara tuta å köra.
Är det bättre än sump då?
Skrivet av Stavhem
Är det bättre än sump då?
skulle tro det det är sand i sånna har jag för mig och det blir en otrolig yta för bakterier att bo på. Men kör både vetja så du kan ha något material som passar till anaroba bakterier. 
Nej inte sand.. 
Små vita plastkulor,åker runt i filtret hela tiden och på såsätt polerar de vattnet med. Ett grymt filter!
Kanske får bli båda då ???? nått mer ni tänker på?
Ja kör båda i min 2400l balja.
Hur parar man rockor? Hört att man måste ha dom i olika kar och sen sätta ihop dom, stämmer det?
Skrivet av Stavhem
Hur parar man rockor? Hört att man måste ha dom i olika kar och sen sätta ihop dom, stämmer det?
Köp en hona och en hane, låt de växa upp / sätt ihop två könsmogna. Mata, byt vatten och wait for the magic... Typ så, har jag fått förklarat för mig iaf. Dock kan de bli bråk efteråt, så då kan de ibland behövas säras på.
Skrivet av Stavhem
Jag märkte inte ens av att min hona var gravid förrän det började röra sig i magen så man behöver inte göra något speciellt alls.
Utan att ha någon större erfarenhet så kan jag tänka mig att det är lämpligt om honan är en bit större än hanen om dom alltid ska gå ihop, annars kan hanen säkert bli lite för våldsam.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.