Har nu haft ett 540 i ett år och är sugen på att gå vidare pga växande intresse. Har nu funderat på att skaffa ett större kar att ha lite fisk i, Dats, fengäddor, några L-malar mm. Har läst att 160x100x60 är ett bra mått men vill veta om det är något jag bör överväga.
Tanken är att ha ett som är något kortare än 2m för att lättare kunna få in det överallt.
Längd: 160-180
Bredd: 90-120?
Höjd: 60-70?
Mina funderingar kretsar kring höjd och djupet på karet för att både fisken ska må bra och andra viktiga detaljer som kan vara bra att veta.
Om fiskar kräver mer än 60cm högt?
Behöver man ha mer bottenyta än 100 brett om man inte har tänkt att ha fiskar som är längre än?
Vilka aspekter bör jag tänka på? ni som är erfarna :)
Ett "standard" 1440 är schysst annars.. rätt många fiskar som kan åldras i ett sådant. 200x120x60
Tro mig, jag har kollat in alla bilder minst 10 gånger ;) Eftersom jag inte kan ha mer än vad jag får in i lägenheten får jag anpassa fiskar efter akvariets storlek. Hänger med på att vissa fiskar helt enkelt blir förstora rent fysiskt och inte får plats med tiden.
Lite extra på djup och höjd kan jag klara av om det nu har några klara fördelar på något sätt.
Men kör så stort som går såklart :) såg inte måtten du hade skrivit förrän nu.. så 180x120x70.. blir en schysst balja
Jag håller med Wrandel, så stort som möjligt. Bredden tycker jag är viktigast eftersom det ofta är den som begränsar storleken på fiskarna. Sen finns det väldigt aktiva fiskar där längden också är viktig.
Om det är nått företag som ska limma så kan dom vilja gå upp på 15 mm när det är 70 högt och då tycker jag personligen att 60 högt är tillräckligt om man inte är gjord av pengar.
Tack för ett matnyttigt svar! Lite så jag har resonerat men skönt att få det bekräftat av någon med mer kunskap än mig. Jag har förstått att bredden är viktig och det är också den jag har minst "problem" med. Höjden är dyr har jag sett, är den inte viktig, även fast det är snyggt, så tycker jag också att 60 är helt okej med tanke på att man sparar i både plånbok, väldigt många liter och därmed vikt/m2.
Tack för ett matnyttiga svar! Lite så jag har resonerat men skönt att få det bekräftat av någon med mer kunskap än mig. Jag har förstått att bredden är viktig och det är också den jag har minst "problem" med. Höjden är dyr har jag sett, är den inte viktig, även fast det är snyggt, så tycker jag också att 60 är helt okej med tanke på att man sparar i både plånbok, väldigt många liter och därmed vikt/m2.
180x120x60 då kanske? boom!
Jag tror att vi har hittat det vinnande måttet!
så stort du kar plats för. så högt du har råd med. Så stort som möjligt!
70-75 går väl bra i 12mm? Man ska vara en riktig fegis för att köra 60 i höjd..
Oj! Tack!
Det blir en heldag framför datorn idag tror jag ;)

Skrivet av gar
70-75 går väl bra i 12mm? Man ska vara en riktig fegis för att köra 60 i höjd..
Det går tills det spricker, och då står du där med byxorna i knävecken. Jag skulle aldrig göra högre än 65cm i 12mm om jag ska ha det i lägenhet.
Jag tänker inte börja argumentera mot dig om att bygga burkar men du skrev ju själv i början av tråden jag länkade att man inte behöver tjockare än 12mm förns man ska gå upp på 75+. Kapten skriver att han inte har några problem att bygga 80 högt i 12mm. När det handlar om 1500 liter vatten som riskerar att hamna på golvet så ska man kanske inte lite fullt ut på folk som inte bygger kar till yrketmen det är alltid en chansning oavsett vad man tar för höjd. Som jag ser det så är det lika bra att bygga den burken man vill ha, skaffa en bra försäkring och se till att ha hällt i sig ordentligt med sprit för att lugna nerverna innan man börjar fylla det :) Det finns många exempel på 70cm höga burkar som står stabilt med 12mm glas.
12mm funkar säkert fint upp till 90cm om man nu vill ha det. Ska karet stå i garaget så kan man säkert göra det 80-85 högt. Det beror på vilka risker man vill ta.
Bygger man ett kar för att ha i huset/lägenheten så limmar man det för att det ska hålla till 200%, varför hålla på och chansa med flera kubik vatten när man kan bygga karet lite lägre eller bygga i 15mm? det finns absolut ingen anledning att bygga enorma burkar i 12mm.

Skrivet av gar
Jag tänker inte börja argumentera mot dig om att bygga burkar men du skrev ju själv i början av tråden jag länkade att man inte behöver tjockare än 12mm förns man ska gå upp på 75+. Kapten skriver att han inte har några problem att bygga 80 högt i 12mm. När det handlar om 1500 liter vatten som riskerar att hamna på golvet så ska man kanske inte lite fullt ut på folk som inte bygger kar till yrketmen det är alltid en chansning oavsett vad man tar för höjd. Som jag ser det så är det lika bra att bygga den burken man vill ha, skaffa en bra försäkring och se till att ha hällt i sig ordentligt med sprit för att lugna nerverna innan man börjar fylla det :) Det finns många exempel på 70cm höga burkar som står stabilt med 12mm glas.
Dra in på glastjocklek,stag,bänk är bara dumheter. Man kanske sparar ett par tusenlappar på bygget men om nåt år kanske vattnet ligger på golvet och då ångrar man sig :) alla gör och tänker olika men jag vill iaf sova gott på natten ;)
jag skulle säga 65cm högt i lägenheten/huset i 12mm och 80cm högt i garaget med 12mm. Men det är ju vad jag tycker, inget att lita på ;)