Presentationer

»

Ravenskogs presentation

1/2
Hej på er! 
Jag är såpass fisktokig man kan bli. Började när jag var liten med ett kar i nanostorlek m guppy, hade smågäddor å abborrar i kar sommartid. 
Snöade in mig på Malawi och Koi, men har väl alltid sneglat på rovfiskar men inte haft plats. Nu håller jag på att riva/bygga om garaget till akvarielokal. på tomten har jag två dammar å en bäck, största dammen på c:a 17 m3. Gillar även flugfiske efter gädda :-) D va väl kortfattat va jag kunde komma på. 
Välkommen!
Vad för rovfiskar har du blivit intresserad av?
Tackar!  skaffat en Rtc å en Micropeltes.
Blir nog nån gar och några kelberis när bygget ä färdigt.
Känner igen användarnamnet.. Välkommen ska du vara.. 
Tack för d.
En bild på blivande lokalen.
Lite liten framruta men annars ser det bra ut.. 
Välkommen! Hoppas det blir ett (flera?) bauta kar tillägnat monsterfisk då! Med tanke på RTCn iaf 05 Har du någon särskild plan på uppsättning av kar och så, eller kör du bara på och slänger upp det du kommer på med tiden? Fler bilder under byggets utveckling hade vart nice. 
Skrivet av HampusH
Välkommen! Hoppas det blir ett (flera?) bauta kar tillägnat monsterfisk då! Med tanke på RTCn iaf 05 Har du någon särskild plan på uppsättning av kar och så, eller kör du bara på och slänger upp det du kommer på med tiden? Fler bilder under byggets utveckling hade vart nice. 
Jag funderade på att säga något om rtc'n men fixar man att bygga det där, har en damm på 17m3 och precis reggat sig här lär man ju inte vara dum nog att inte ha en plan :)
Tror jag säkerligen, men kan vara kul o höra vad planen lyder i så fall. Mått, material, filtrering osv. 02
Jodå, eftersom Rtc'n å micron i princip blev portade från hemmet av hustrun fick jag ändra planerna. Har väl totalt c:a 40 kar som ligger å skräpar, mest små. 
Det kommer förmodligen bli en 12 kubikare, 6*2*1 med två rutor, stommen bli reglar och plywood som glasfibras. Får jag tag på balkar el. limträ blir d två 3 kubikare ovanpå d stora. Kommer köra med ett pb10 i d stora eller pb20 beroende på fiskbelastning.
Dags att uppdatera lite.... Huset ser lite annorlunda ut mot tidigare, byggt en extra våning m fotostudio och kontor till frun. Nedre plan består av c:a 33 m2 akvarielokal och c:a 10 m2 tillägnat ?.
Lite bilder på firrar, dammen och kar-byggnationer..
Skrivet av Ravenskog
Lite bilder på firrar, dammen och kar-byggnationer..
Supernice. Inga rutor i dammen? ?
Skrivet av faltaren
Supernice. Inga rutor i dammen? ?
Nä, blev ju kar runt nästan hela.
Skrivet av Ravenskog
Nä, blev ju kar runt nästan hela.
Ser det nu. Slängde in en övervåning också ja lite lätt sådär ?
Wow! Riktigt fett... Grymt roligt att du delar med dig. ??

Ser jag fel eller är det en del kar med dammduk + glasruta? Kör du helt enkelt en träbalja med dammduk och sedan en frontruta bara, eller? Du får jättegärna gå igenom lite hur du går tillväga i så fall. Har sett andra som bygger liknande, och har även hört innan att det kan gå snett om man inte gör helt rätt. Vad använder du för att täta rutan mot dammduken t.ex.?
Jepp, d e dammduk i tre av karen. Använde superstrong från vattenliv.se när jag limmade/tätade pvc-duken. Rutan körde jag flödigt med akvarie-silicone, än verkar d tätt iaf... Har även byggplast mellan duken och osb'n. Tänkte att det ska vara lätt att demontera i framtiden... Går redan å klurar på ett riktigt kar i stället, typ 5,5 *2,5*1 ?. Men d blir först om några år isf, ska bygga ut huset först, med ett paludarium i entrén på minst 3 m3?
Far åt satan.. grymt!
Skrivet av Ravenskog
Jepp, d e dammduk i tre av karen. Använde superstrong från vattenliv.se när jag limmade/tätade pvc-duken. Rutan körde jag flödigt med akvarie-silicone, än verkar d tätt iaf... Har även byggplast mellan duken och osb'n. Tänkte att det ska vara lätt att demontera i framtiden... Går redan å klurar på ett riktigt kar i stället, typ 5,5 *2,5*1 ?. Men d blir först om några år isf, ska bygga ut huset först, med ett paludarium i entrén på minst 3 m3?
Ett monster paludarium är ju drömmen ?
Skrivet av faltaren
Ett monster paludarium är ju drömmen ?
Jag får bara ha ett kar i huset, då gäller det att få d så stort som möjligt. Skulle egentligen ha en 12 kubikare infällt i norrväggen i vinterträdgården, men vi ändrade husplanerna?. Fick frun till att tro att d är hennes idé med paludarium efter att jag "råkade" visa henne lite bilder ??
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.