Skrivet av Simon
Siktade en tjock fengädda också

Ja, sådanna finns det gott om i det karet...
Snyggt! Vad ska få bo däri?
Stänktetra är en typisk art att köra i paludarium

Skrivet av HampusH
Nytt projekt. Bytte ut det gamla, igenvuxna 60liters paludariet mot ett lite större terarium. Lite kul när jag skulle riva ut växterna, lyfte i 1 planta så hängde 70% av resterande plantor med. Redigt rotsystem.

Du vet utrycket "Gröna fingrar"? Du har fan blå fingrar @Svampus, allt du tar i gällande akvarium och vattenlevande saker blir så jävla bra verkar det som!
vi har det ju lite tunt med salamandrar här i sverige så om du hittar någon art som du vill ha så snoka rätt på en kille som heter mattias möller, han odlar diverse salamandrar i sverige (dock i skåneregionen), hade jag haft ett sånt stiligt paludarium så hade jag nog kört med någon semi akvatisk salamander som Triturus carnifex eller någon annan triturus art.

Skrivet av CeilingMatt
vi har det ju lite tunt med salamandrar här i sverige så om du hittar någon art som du vill ha så snoka rätt på en kille som heter mattias möller, han odlar diverse salamandrar i sverige (dock i skåneregionen), hade jag haft ett sånt stiligt paludarium så hade jag nog kört med någon semi akvatisk salamander som Triturus carnifex eller någon annan triturus art.
Ah nice, tack för tipset! Ja, och det finns en del riktigt balla salamandrar. Dock vill jag inte att detta paludariet ska ta för mycket av min tid. Har nog att göra med resterande kar, hehe... Så till en början blir det nog torligtvis något enkelt, så som fisk och / eller krabbor. Men man vet aldrig vad som väntar i framtiden!
Vad har du för belysning i Fengäddskaret? De gör sig verkligen väldigt bra där. Storlek på karet?

Skrivet av Zybeer
Vad har du för belysning i Fengäddskaret? De gör sig verkligen väldigt bra där. Storlek på karet?
En ljusramp med 2 x 150W MH. Dock är det 2 olika lampor i, så om du kollar på bilden så ser du att det är olika färg till höger och till vänster, haha. Har inte orkat byta ut den ena än... Och ja, det lyser upp karet alldeles lagom bra! ca 800liter, 160x70x70 cm.
Om du kommer köra dunkel belysning och kanske nästan lite svartvattentema så tror jag det skulle bli läckert med lysande terror. Mina förslag är glödbandstetra, kerritetra, regnbågstetra eller någon av de olika neontetrorna som finns. Alla dessa färgar ut mycket vackert vid svag belysning, vill gärna ha sur torvbotten också.
Ett annat alternativ kan vara killis, riktigt färgglada fiskar. Inga jag haft själv tyvärr.