Rockor

»

Minst botten yta för rockor

1/2
Jag vet inte om någon annan redan har startat en liknande tråd förut men men jag kör på ändå.

I min uppfattning så brukar jag köra att bredden ska vara minst två rock mantlar bred och minst tre lång så en retic som max blir cirkus 40 skulle minst ha 80*120cm och en motoro som brukar bli i genomsnitt 60cm ska ha 180*120cm.

Hur ser ni på saken?
Jag tycker du är snål... Börja på 2 kvadratmeter om du ska ha det som permanent lösning för dom mindre arterna, ska du ha tex en motorohona så måste du ju givetvis ha större...
Min retic gillar att simma, tror nog dom flesta gillar att ha lite plats att sträcka ut på lite då och då.
Inte ens Fritzl var så där snål i utrymmet. Man bygger väl ändå så stort som är möjligt och rimligt, istället för att tänka på de minimala måtten?
60cm motoro med svans är minst 90cm lång, inget jag hade velat ha i ett 180x120.
ja det är ju sant. Vad skulle ni säga är minst för en 60cm motoro och en 30cm retic? Jag vet att man inte ska utgå från minsta möjliga och man alltid ska stäva efter det största.

Har hört allt från 75 gallons till 2m^2 för en retic
Jag personligen skulle inte stoppa en vuxen retic i ett kar som är mindre än 200x80.
Sen så tycker jag att det ser bättre ut om fisken har ett större utrymme att röra sig på, så 200x100 kanske vore bättre.
kanske detta mått passar bättre som börjar kar som man sedan uppgraderar? Hur pass länga skulle respektive rocka kunna gå i karen?
Svårt att säga.. Matar du den/dem mätta/a var 3e dag och inget mer är de varken på svältgränsen eller snabbväxande.. Om det är så du vill göra kan du säkert ha dem i princip "hur länge som helst".. Men tror jag hade velat ha 150x100x60 som minsta slutkar till retics.. Mina pearls är inte stora men de utnyttjar mitt kar i sin helhet..
mitt kar är 360x240cm och det är nog rimligt för en stor motorohona som är 60-80cm över disk
ok men skulle botten ytan vara lämplig till att börja med? 150*100*60 låter väldigt rimligt i mina öron det blir 900l.

Jag frågar mest för att jag ska beställa ett kar idag och vill veta vad ni tycker. Karet är ungefär 120*80*60 pluss inbyggd sump. Skulle ni ha en retic i ett sånt kar i några år.
Jag tror du underskattar växttakten på rockor.
det finns ingen "minsta bottenyta" för rockor. Ger du den ordentligt med mat och utrymme så växer den fortare. Så stort som möjligt säger jag.
De är väl bara köpa den rocka du vill ha.
När du tycker den blir för stor för karet så säljer du o köper ny i mindre format. Svårare än så behöver de inte vara.
Ja det kommer jag göra men jag vill höra lite åsikter för att skapa lite perspektiv och vad andra tycker och tänker.
[QUOTE=Rode;70030]De är väl bara köpa den rocka du vill ha.
När du tycker den blir för stor för karet så säljer du o köper ny i mindre format. Svårare än så behöver de inte vara.[/QUOTE]

Och vad händer med alla överblivna rockor? Sverige är tyvärr inte nerlusat med stora burkar..
Rockor är lätta att sälja.
Det finns alltid folk med större burkar. Jag ser inte problemet i de.

[QUOTE=stefanr;70046]Och vad händer med alla överblivna rockor? Sverige är tyvärr inte nerlusat med stora burkar..[/QUOTE]
och dom flesta som köper rockor har framtids planer.
[QUOTE=Rode;70048]Det finns alltid folk med större burkar. Jag ser inte problemet i de.[/QUOTE]

Jo, men inte hur många som helst..
Nej självklart finns de inte hur många som helst. Men efterfrågan på rockor verkar iaf bara här på forumet väldigt stort. Och en rocka som han pratar om att han funderar på kostar inga större pengar vilket i säg leder till att den är mer lätt såld än tex svarta rockor mm. Plus att den kräver inget monster kar för att trivas. Alla har såklart olika åsikter. Jag gav bara min.

:emoji46:[QUOTE=stefanr;70050]Jo, men inte hur många som helst..[/QUOTE]
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.