Jag har hamnat i en diskussion om så kallat culling på en sida på facebook. culling Innebär att man avlivar fiskar som inte anses vara tillräckligt fina, är sjuka eller missfoster. Vad är eran syn på saken tycker ni att det positiva överväger eller vänder ni er till er humanitära sida?
Har själv velat börja odla och skulle uppskatta eran syn på saken och jag små hoppas på en lång och aggressiv diskussion :P
Tycker lite diskussion kan väcka forumet lite det har varigt allt för tyst på sista tiden och u hör det i alla fall till rätt ämne för en gångs skull. XD
Mycket sånt som de gör i asien med andra ord
nja inte endast är på en amerikansk eller brittisk sida som jag diskuterar.
Fliker bara in med att det är ganska stor skillnad på>
citat: att man avlivar fiskar som inte anses vara tillräckligt fina, är sjuka eller missfoster.
Ett missfoster eller sjukt bör man avliva för att inte djuret ska behöva plågas.Om inte en adekvat medicinering kan utföras .
Att något är fult är en helt annan sak...
Min syn på det hela :-)
Beror lite på vad man vill få ut av odlingen och vad man odlar.
Men jag tycker iaf att man ska ta bort det som inte duger, speciellt missbildningar. Men det beror som sagt på vad man vill med odlingen och vilken fisk det handlar om.
Jag kan dra ett exempel ...
Om jag exempelvis odlar Malawiciklider . Säg rödzebra,för att göra det enkelt--
Där kan hanar bli röda och blå och marmelade cat.
Om du tänker att din odling ska köra röda linjer och du tror att det kommer gynna dig att bara ha röda hanar...
DÅ tycker jag det är fel om du nackar alla blå och marmelade cat...
För det är friska djur ,bara att de faller dig inte i smaken.
naturligt urval sker alltid, men de kanske inte blir så "naturligt" urval i akvarium för de som endast kollar på snygghet. men "snygghet" och starka individer har kanske ett samband va vet jag.
håller med nike69. Att avliva ett fullt friskt djur bara för att det inte faller ägaren i smaken är fel. Det finnns väl bättre sätt att göra sig av med fisken isåfall (sälja eller skänka bort) om man inte har möjlighet att hålla dem.
Enligt odlare är det för att hålla upp en standard på fiskarna, för att få ett bra rykte och att man vill ej dra ner standarden med fula fiskar och istället hålla uppe och öka standarden.
[QUOTE=Charlemagne;69983]Enligt odlare är det för att hålla upp en standard på fiskarna, för att få ett bra rykte och att man vill ej dra ner standarden med fula fiskar och istället hålla uppe och öka standarden.[/QUOTE]
det är nog så att dessa odlare saknar empati för de liv dem avlar fram och det är profiten som är det viktigaste i deras ögon. Jag skulle inte kunna bli någon lyckad kommersiell fiskodlare det är säkert ;)
Det som hindrar oss många gånger från det som anses " normalt " i andra delar av världen är väl vår djurskyddslag..
Och tur är väl att den finns..
Annars skulle många hunduppfödare stå och klippa svansar och öron av sina hundar i Sverige, för att dom ska se coolare ut ..
Eller tatuera fiskar .
spruta in färg i fiskarna .
osv osv.
Detta var kanske lite off topic :-(
Men ibland kan man kanske tycka att vi är hårt hållna i Sverige med lagar och förordningar.
Men dom finns av en anledning.
Ja för det sunda förnuftet saknas hos många...
en del använder dessa fiskar som foder till sina andra fiskar tycker ni att det är okej då?
Jag vill bara säga att jag inte kommer ta ställning i ämnet men är mest här för att få perspektiv i frågan.
Urvalsodling har alltid skett och kommer alltid att ske. När det kommer till fisk så är dom ju generellt skapta så att det produceras fruktansvärt mycket avkomma i dom miljöer där avkomman har en tendens att gå åt. Där fiskarna har god överlevnads "ratio" så blir det inte lika många avkommor per kull då det inte har krävts av naturen.
Min erfarenhet kommer från odling av Koi, där är ju culling en regel.
Tänk så här. En hona lägger tusentals ägg per lek. Uppskattningsvis kanske 80-90% kläcks.
Ska du då föda upp 4-5000 yngel till 30-40cm fiskar som dom normalt är när dom säljs i Japan?
Det handlar om miljonbelopp för att driva upp den mängden fisk till den storleken. Att då driva upp yngel som inte genererar dom pengar som dom har kostat gör ju att man inte driver upp dom.
Jag anser att culling är försvarbart, då vi kan ge fisken en livsmiljö där i princip allt överlever som det inte hade gjort i naturen (inte ens i ett "sällskapsakvarium").
Motfråga, är det lika omoraliskt om en fisk skulle käka upp ett yngel?
Sedan tror jag också att det förekommer i stor utsträckning att folk plockar godbitarna ....
Vart sedan resten tar vägen .Det låter jag vara osagt :-)
Om vi nu ändå jämför culling med matning med foderfisk så anser jag att skillnaden är att mata med levande är för något bättre och det går efter naturens lag medans culling inte gör det i alla sammanhang. Jag har själv fiskar som inte skulle klara sig utan levande föda. Om det är lagligt skiter jag i om jag kan lagligt mata en levande bläckfisk till min fisk men inte en neon tetra så förstår man hur korkad den lagen är om den nu existerar. Man matar med levande föda på en humanitär grund.
Nu tycker jag inte att mata med levandeföda har något med naturens gång att göra. Där handlar det ofta om svagare individer och oändliga ytor att komma undan på. I ett akvarium har du oftast max ett par kvadratmeter och i princip obefintligt med gömställen och friska fiskar som du släpper ner framför munnen på fisken.
Givetvis kan det funka som en nödlösning, men att ha det som standard och permanent lösning är ju inte ok kan jag tycka.
Frågan vad som händer i ett sällskapsakvarium med tex levandefödare som sprutar ur sig yngel är det jag är mer intresserad av. Frågan är om det är ett brott även om man inte är medveten om det?
självklart inte levande föda ska vara en permanent lösning men en kortsiktig ösning för att mata på fiskar som ej har vant sig vid dött foder.
det är när människan lägger sig i och baserar på våran ekonomiska grund vilka som ska dö och vilka som ska leva där många tycker att det är fel. Om min skalare äter upp sina yngel så är jag maktlös vilket jag inte är i andra sammanhanget. Som sagt jag är the devil's advocate i dissociationen för att hålla den levande och jag kommer säga emot allt och alla.
Att gallra i avelsgrupper är standard. Men avlivning sker oftast bara om det är något fel på dem.
"Fulare" fiskar och djur säljs billigare.