Varför är det så få(i Sverige) som renar sina kar med ozon? Det verkar vara både effektivt och man slipper stora skrymmande filteranläggningar.
Ozon kan du ju inte ersätta ett filter med direkt. Det funkar lite på samma vis som att ha ett UV-C filter men dödar ännu mer saker i vattnet och även fiskarna om man kör för hårt och dig själv om du skulle få ut större mängder i luften. Dock tror jag de flesta anläggningar för akvariebruk är dimensionerade så du inte dödar allt bara för du skruvar upp lite för högt.
Det är ganska vanligt med Ozon i saltvärlden även i Sverige och ganska många diskus ägare kör ozon i sötvatten om jag förstått rätt.
[QUOTE=AffeAlien;69483]Ozon kan du ju inte ersätta ett filter med direkt. Det funkar lite på samma vis som att ha ett UV-C filter men dödar ännu mer saker i vattnet och även fiskarna om man kör för hårt och dig själv om du skulle få ut större mängder i luften. Dock tror jag de flesta anläggningar för akvariebruk är dimensionerade så du inte dödar allt bara för du skruvar upp lite för högt.
Det är ganska vanligt med Ozon i saltvärlden även i Sverige och ganska många diskus ägare kör ozon i sötvatten om jag förstått rätt.[/QUOTE]
Njaa.. Ozon "förbränner" väl skiten istället för att omvandla ammoniak/ammonium till nitrit och sen nitrat. Så rätt gjort borde det i princip räcka med mekanisk filtrering före ozonet.
Sånna filter finns inte idag.... Man kan möjligen glesa ut vb frekvensen en aning med det som finns på marknaden idag..
[QUOTE=stefanr;69495]Njaa.. Ozon "förbränner" väl skiten istället för att omvandla ammoniak/ammonium till nitrit och sen nitrat. Så rätt gjort borde det i princip räcka med mekanisk filtrering före ozonet.[/QUOTE]

Och uv efter!

Mvh Johan Väsby
[QUOTE=johan väsby;69580]Och uv efter!

Mvh Johan Väsby[/QUOTE]

Vad gör uv som inte ozon klarar?
Uvc,n spjälkar bort den tredje syre atomen o gör ozonet till rent syre! O3, är en gas bestående av tre syreatomer per molekyl, syre O2 bestående av två syreatomer per molekyl.
Ozon i burken inte bra!
Syre i burken nödvändigt!
Intressant!.. Idiotsäkert med andra ord.
Jag förespråkar inte Ozon! Idiotsäkert är det inte!

Mvh Johan Väsby
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.