Rockor
»Mer ideer
Ska snart skffa nytt kar igen som främst är optimerad för en retic men ändå är inte karet mycket större än 500l. I alla fall så ska det bli ett biotop kar såklart med antigen diskus eller skalare och någon tetra.
Men nu till frågan. Ofta när man kollar upp vatten drag från Sydamerika så är det mycket pinnar och skit på botten som ni ser i den här filmen som inspirerade mig. [video]https://www.facebook.com/video.php?v=890340407664123&set=vb.457347057630129&type=2&theater[/video]
kommer det funka? här är en snubbe som har en liknade setup med sina två lepolodi. Jag kommer inte ha så många stora rötter men något liknade hade jag tänkt. Enligt mig bör det funka men jag vill gärna ha lite input från er andra.
[video=youtube;89oYA-NSSMg]https://www.youtube.com/watch?v=89oYA-NSSMg[/video]
Men nu till frågan. Ofta när man kollar upp vatten drag från Sydamerika så är det mycket pinnar och skit på botten som ni ser i den här filmen som inspirerade mig. [video]https://www.facebook.com/video.php?v=890340407664123&set=vb.457347057630129&type=2&theater[/video]
kommer det funka? här är en snubbe som har en liknade setup med sina två lepolodi. Jag kommer inte ha så många stora rötter men något liknade hade jag tänkt. Enligt mig bör det funka men jag vill gärna ha lite input från er andra.
[video=youtube;89oYA-NSSMg]https://www.youtube.com/watch?v=89oYA-NSSMg[/video]
Inga rockningar
Inga rockningar
Med tanke på att rockor behöver stor bottenyta att glida runt på, samt sand att gräva ner sig + att de inte är några djur som gömmer sig bakom/under rötter och grenar så kommer det bara vara ivägen. Klart att man kan ha grenar och sånt på botten som inredning, men låt säga att karets botten är på 200x100, så hade jag personligen inte tagit upp mer bottenyta än någon enstaka gren / rot på botten. Karet i klippet där innehåller alldeles för mycket skit på botten enligt mig.
Inga rockningar
Behöver och behöver... Har du sett hur det ser ut i naturen där rockorna lever? Tyvärr har jag inte länken kvar men det var allt annat än sandbotten :) sen kan det självklart vara olika på olika platser och skilja sig mellan arter antar jag, men har för mig att det var en vanlig motoro jag såg.
Inga rockningar
Klart att det fungerar och att det säkert liknar det naturliga mer. Däremot tror jag att de flesta kan vara överens om att rockor tris bättre med öppen bottenyta och sand att gräva ner sig i. Rötter de kan ligga under är ju inte fel däremot. Du kanske kan ha några få lite större rötter på botten och sedan ha mindre rötter kors och tvärs över så att den kan simma längs botten så mycket den vill och ha mycket rötter ovanför sig? Det ger ju i princip samma intryck i karet.
Inga rockningar
om vi kollar på facebook filmen ser man att mycket hänger ner i karet men snuddar inte botten men det är mindre grenar här och där. Jagf kommer självklart ha sandbotten antagligen korall sand för att buffra pht. Jag är inte helt 100 på teorin om endast sandbotten åt rockor finns det någon som helst bevis på att det är så att en plan botten är bäst? Min rockor gillade att simma runt upp och ner förd et ena och andra om det var en stor sten i vägen så var det bara att simma över. Sen så är det självklart bra att ha en del sand för att kunna gömma sig under. Som djh83 sa så har jag även sett filmer där just rockor i potamotrygon släktet har vistats runt ställen med mycket skit på botten allt från stenar till träbitar.
Inga rockningar
[QUOTE=djr83;69399]Behöver och behöver... Har du sett hur det ser ut i naturen där rockorna lever? Tyvärr har jag inte länken kvar men det var allt annat än sandbotten :) sen kan det självklart vara olika på olika platser och skilja sig mellan arter antar jag, men har för mig att det var en vanlig motoro jag såg.[/QUOTE]
Inte så jag menar, klart inte rockor har sandbotten överallt eller ens någonstans. Men att klämma ner massa grenar o rätter i en redan väldigt begränsad yta för en platt fisk som enbart, eller nästan enbart simmar på botten känns så där. Med tanke på att utrymmet är begränsat känns det som att det är väldigt onödigt att slänga i saker på botten som tar upp plats. Då är rötter och grenar som hänger uppe ifrån ett bättre alternativ. Och som sagt, har man mycket bottenyta så är det klart man kan ha rötter och inredning på botten. Det där YT-klippet var dock lite väl inrett på botten imo.
Inte så jag menar, klart inte rockor har sandbotten överallt eller ens någonstans. Men att klämma ner massa grenar o rätter i en redan väldigt begränsad yta för en platt fisk som enbart, eller nästan enbart simmar på botten känns så där. Med tanke på att utrymmet är begränsat känns det som att det är väldigt onödigt att slänga i saker på botten som tar upp plats. Då är rötter och grenar som hänger uppe ifrån ett bättre alternativ. Och som sagt, har man mycket bottenyta så är det klart man kan ha rötter och inredning på botten. Det där YT-klippet var dock lite väl inrett på botten imo.
Inga rockningar
jagv det var lite mycket i det karet men det var bara ett lite mer extremt exempel.
Inga rockningar
Det är sant. Ute i naturen har dom ju mycket mer plats som kompenserar för lite skräp på att botten. Jag håller med dig till 100% att det är dumt att göra det på så begränsad yta.
Inga rockningar