Som rubriken säger så tycks mitt filter dra i sig luft och för ett jääävla liv, på ren svenska. För att däremellan vara väldigt tyst. Har det i sovrummet så blir lite kass sömn ibland. :P
Nån som har nåt tips?
Kolla så det inte är sand i impellern samt i botten på behållaren .. Vanligt på dom.
Nyss gjort rent allt. Och spolat ur den sand som fanns. Låter ungefär som när man fyller en hink med vatten med vattenslang. typ. ;p
Ok. Luft som du skrev alltså. Är det ngt ställe på insuget som kan dra luft ? Prova att ta upp och kontrollera
Skarvar o tejpa m eltejp för säkerhets skull. Är det ngn syresten i närheten av insugsklossen ?
Nej, inga syrestenar i närheten. Och skarvarna på insuget är under vatten. Iaf i ena änden. ;) Dock är insuget nästan tre meter långt och ligger uppe på akvariet från kortsida till kortsida och ner till filtret, om det kan ha betydelse? Bättre att köra tvärtom?
Där har du nog problemet. Det blir för tungt för pumpen att dra den långa biten. Sätt insugsslangen rakt ovanför filtret så borde det bli bra. Kolla instruktionsboken så ser du att dom avråder från att ha för långa slangdragningar.
Max fem meter stod det har jag för mig. Men får prova att skifta.
Fem meter. Låter konstigt. Prova att göra som jag sa.
Fem meter var nog ut och in tillsammans, eller om det var fyra. Men provar.
Kollade. Max 150 cm stod det för min fx6a.
Enligt min instruktionsbok är 150cm högsta nivåskillnad.
Ordagrant står det:
"The hosing supplied with the unit is 13.1 ft. (4m) long.
If longer hosing is required, intake hosing must NOT exceed 9.8 ft. (3m) and the total lenght
of intake and outlet hosing combined must not exceed 16.4 ft. (5m)."
Så nu efter skiftet är utblåset ca. 3m och insuget ca. 1m +/- nån dm.
Blev nog lite bättre, men nåt är konstigt ändå. Vet inte hur jag ska förklara ljudet men pendlar mellan knäpptyst och ett störande porlande ljud. :)
Idag är det tyst! :) Var väl lite luft kvar igår efter skiftet. Tack för hjälpen. :)