Jag har funderat på något sällskap till min lilla rocka. Någon som har något tips på något som funkar bra? Inget gigantiskt till att börja med.
Har spanat lite på skivtetror men Det blir ganska höga summor om man vill ha en 10st. Billigast jag har hittat är 119:- st kanske inte jättedyrt för andra men just nu för mig är det dyrt om jag vill ha fler :p
Alla tips är välkomna!
en liten motoro till :) Jordätare är bra de finfördelar rockans avföring och fyller ut bra och håller sig i mellanskiktet, cichlor om man vill fylla ut mellan och toppskiktet osv, även Ca och Sa ciklider som har lite stl funkar
Ok tack för svaret :)
Ca-ciklider har jag gott om i ett annat kar. Både stora och mindre sorter. Problemet är väl att dom gärna vill ha mer inredning för att trivas bra. Jag trodde att de inte var bra sällskap då de är ganska aggressiva när någon klampar in på deras revir.
Jordätare har jag aldrig förstått vitsen med :p
En motoro till blir det framöver när plånboken tillåter det, men det skulle va roligt med något mer.
skulle nog varit lite mer specifik i mitt svar ja rek en specifik Ca ciklid Snook otroligt snäll och harmlös mot de som inte går att äta .
Om ja säger såhär då vad för typ av fisk saknar du något färglatt och stirrigt eller långt och slingrigt eller kanske brunt och syns sporadiskt ..är det en stimfisk eller solitär större fisk du saknar osv... :)
Discus, skalare och feifeng är några av mina favoriter. Kanske ett stort stimm av någon större tetra.
Fick göra mig av med min fei feng då den började sugaslemslemskitktet på rockorna. Men det är ju individuellt såklart
Det blir nog att spara ihop till några skivtetror. Eller kanske till och med discus om man hittar några till bra pris. Men skivtetror lockar mest tror jag.
Kör en vild chansning. Kan inte ett smack om denna fisken,
men är det någon som har provat att ha sprutfisk tillsammans med rocka?
Var ett par dagar inne på discus för visst kan dom va vackra att titta på, men fan en sån tråkig fisk. Kommer bara bli pank och missnöjd om jag köper några.
Är sprutfisk uteslutet så blir det någon skivtetra.
Sprutfiskar är faktiskt rätt trevliga.. Ganska olika de flesta andra fiskar och grymt underskattade.. Blir rätt bra storlek på dem till slut också om de får må bra.. Förvånansvärt duktiga fiskjägare också..
Bra för jag behöver mer fisk som äter upp mina platy och guppy som jag aldrig lyckas bli av med.
Men du tror att det skulle funka? Då har jag ett par olika alternativ i så fall tills det är dags att köpa fisk
Flaggor då? Blir ju runt 20cm, inte speciellt aggressiva men ganska roliga att titta på och kan hållas i lite större grupp om jag inte har missförstått det helt.
[QUOTE=KristianE;68704]Flaggor då? Blir ju runt 20cm, inte speciellt aggressiva men ganska roliga att titta på och kan hållas i lite större grupp om jag inte har missförstått det helt.[/QUOTE]
Bra tips! Tummen upp på den. Har inte haft en tanke på flaggor. Nu börjar vi komma någonvart :)
Tack för alla tips!
Eller Cichlor :D HAHA Men då får du bygga ut snart ;)
Man skrattar varje gång dom gör svallvågor så att det stänker ut vatten ur akvariet :/
Det räcker med mina CA-ciklider som börjar växa till sig, men dom har jag tröttnat på då jag hela tiden får ha minst 1 fisk i sjukstuga.
Har alltid gillat cichlor och det kanske det blir i framtiden, men då ska jag ha ett akvarium till dom innan jag skaffar dom i så fall :)
Som ni kanske märker så försöker jag få ordning i mitt ca-kar. Vad tror ni om att låta några mindre och snällare ca-ciklider som c.cutteri och a.multispinosa gå hos rockan? De har ju inte alls samma temperament som andra ciklider från centralamerika. De blir ju inte heller stora.
Har tagit bort en del inredning och revir i mitt stora akvarium, och det blev bättre för de större cikliderna med revir längre ifrån varandra. Däremot så blev det färre ställen för de små att hålla till.
Det är lite svårt när man är ny på att ha rocka och man vet inte alls om den är helmesig eller om den har förstånd att försvara sig. Och innan så var cikliderna prioriterade här hemma. Men nu har man ju en ny skyddsling som man sätter som nummer ett, haha.
Så länge rockan är nöjd så är jag nöjd.
Ciklider, pffft!!