Arowanor och andra bentungor

»

Röd arowana och Guld Arowana !

1/6
Hej jag vill veta hur stor efterfrågan är på röd/guld arowana . Och hur mycket dessa fiskar kostar i normalt pris ! Jag som kan skaffa dessa fiskar direkt från odlingsplatsen/och VF . Om det är värt och importera och sälja det ? Någon som är intresserade ?
Den ständiga frågan.. Vad är något värt..

4500 för rtg och 8000 för sr var väl senast det faktiskt blev beställningar.. 12000 för en vuxen sr var ju typ omöjligt att sälja senast.. Kan tom ha varit en violet fusion [MENTION=28]Leopoldi[/MENTION]?

Marknaden är ju dessutom rätt mättad.. De som är villiga att spendera sitter i många fall rätt nöjda eller har tillräckligt bra kanaler själva för att styra det som behövs..

Antar att du inte vill säga var du tar ifrån?
Får man ens ta VF asiater?
Det kommer kanske dyka upp lagliga rtg:er med cites inom kort i en butik i Gbg.
2-3 veckor i så fall för den som är intresserad.
Och med tanke på hur marknaden sett ut det senaste året samt att liknade beställningar ofta runnit ut i sanden pga mycket snack o lite verksta så tror jag att det inte är någon större idé att försöka genomföra detta.
Ok , får väl skaffa mig hem några stycken först :)
Ja gört.. Oftast är det ju lättare att få sålt om folk kan komma och titta innan..
vet du pris och storlek på dom sjebbe?
Inget är säkert men skulle tro 15 cm +/- några cm. Räkna med 4000 iaf.
[MENTION=2473]MasterT[/MENTION] En guld eller röd är alltids intressant om prislappen är rätt .
Sedan om man har fisken inom räckhåll innan man betalar underlättar en hel del.
Ta reda på lite sådant ,så kan du ge mig en puff sedan.
Mmm självklart , skall kolla upp allt innan , fick till och med höra precis att dem skall vara chippade för att säljas som lagliga :( vart och hur gör man det är det genom tullen kanske jordbruks verket ? Kan man hämta in dem som ochippade och ha dem själv ? Och självklart så skall ingen betala i förväg :-)
Sjebbe inget info skulle komma ut sa han föräns han hade dem kan lika gärna skita sig från leverantören . Dislike
Egentligen är dom inte lagliga att sälja bara för att dom är chippade.
Ska dom byta ägare måste varje ny ägare godkännas av Jordbruksverket/Naturvårdsverket (kommer ej ihåg vilken).
Du kan ej ta in vf.
Du ej ta in ochippade och chippa på eget bevåg.
[QUOTE=MasterT;68349]Sjebbe inget info skulle komma ut sa han föräns han hade dem kan lika gärna skita sig från leverantören . Dislike[/QUOTE]

Hänger inte riktigt med, vad menar du?
[QUOTE=Sjebbe;68339]Det kommer kanske dyka upp lagliga rtg:er med cites inom kort i en butik i Gbg.
2-3 veckor i så fall för den som är intresserad.[/QUOTE]

Alltid inntresert I asiatere :) hvem butikk får inn?
Som sagt, VF är olagligt att fånga/sälja/äga. Vet du vad chippning betyder? Det är alltså ett litet datachip som sätts in i fisken så man kan "scanna" den, så att den har ett nummer. Med fisken kommer ett certifikat från vilket farm den kommer från, vilka som odlat den och nummer på fisken och massa annan info... Det är alltså inget man kan lösa själv eller som tullen kan göra. Om du inte är en odlare i Asien själv då, eller om tullen är en odlare i Asien....... Och sedan är det papperstillstånd från diverse ställen, så som jordbruksvärket mfl. Och det ska klaffa med att odlarna i Asien har tillstånd att exportera fisken. Ursäkta mig om jag låter tyken, men tycker detta låter väldigt konstigt? Har du ens koll på vad det innebär att importera och sälja Asiatiska arowanor till Sverige?
Haha nej du låter inte tycket ;) man lär sig för varje ny dag ! Jo jag läste en hel del hos jordbruks verket precis där stog det att ett land som är medlem i oie är ett krav och ett godkänt uppfödare så behövs ingen cites.rätta mig ifall jag har fel , har aldrig sysslat med det här förr tänkte testa mig fram och kolla iffal det är lönsamt att hålla på med :-) önska mig lycka till boys :-)
Tja, du kan väl börja med att importera fiskar som åtminstone inte är cites-listade. Något enklare.
och som jag har fattat det som så är det inte särskilt lönsamt..

Lika bra att någon som vet får svara på dina frågor.
Så taggar [MENTION=6]Freke[/MENTION] så får vi se om han vill dela med sig.

Hursom, lycka till med detta om du väljer att försöka! :)
Hehe tack robidobban uppskattar din kärlek :-) ska man slå till så ska man slå till hårt . Tolka mig rätt jag har ingen som helst problem och leta efter uppfödare i Asien enda och största problemet för mig är det adminstrativa biten från Sverige , jordbruks verket,tullen , så behöver lite mer info och hur tillväga och kostnader. Men skall ringa jordbruks verket imorgon
Att få kontakt med en odling är nog det minst jobbiga ja, problemet är just det administrativa. Som jag har förstått det så måste du först ha tillstånd till att importera Cites-klassad fisk. Sedan måste du komma överens med odlingen om exakt vilka individer du ska köpa. Därefter måste du söka importtillstånd till Sverige för just de fiskarna samtidigt som han måste söka exporttillstånd från sitt land. När allt det är klart så måste fisken genomgå en medicinsk kontroll på vägen och du måste möta fisken på flygplatsen med giltigt export- och importtillstånd för just de individera, är något oklart så blir fisken fast i tullen. Sedan är det problemet med betalningen. Om det ska vara värt arbetet så handlar det om ganska betydande summor. Det är nog minst sagt komplicerat att hitta en asiatisk Arowanaodlare som litar på att du betalar. Det är dessutom inte helt tryggt att själv betala stora summor i förskott till någon random Asiat som kanske eller kanske inte får för sig att det är enklare att blåsa någon på andra sidan jordklotet än att faktiskt skicka fisken.

Det är definitivt möjligt och det finns utan tvekan en del tusenlappar att tjäna, men det alla som låter negativa menar är att det är långt ifrån okomplicerat. Läs igenom tråden Arowanaimporten så kommer du att få en bra grundbild av vad det innebär. Men lycka till om du ger dig på det!

http://www.rovfisk.se/showthread.php?1543-Arowanaimporten&p=20104
1/6
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.