Filtrering och vattenkemi

»

Sump Frågor :D

Tja! tänkte fixa sump till akvariet.
Jag tänkte köra igenom ca 7000lh borde väll vara lagom till ett 1440l burk med rockor och annan fisk.
sumpen kommer bli ca 200l.

En första fråga. Hur stora och hur många rör skall jag ha som överrinning? tänkte köra med 2st eller 3st 50mm rör men har ingentligen ingen aning.

Finns det något bra sätt att räkna ut hur mycket vatten det klarar avv att svälja?

OBS har aldrig gjort detta förut så spamma mig med ider och tips :D
Mycket bra val:)
Det är ganska bra flås med 7000 liter igenom en 200 Liters sump så tänk på materialval samt hur du utformar sumpen.
När det är så bra flöde kan vattnet hänga lite efter och stoppas upp av själva mediat och man får fundera lite på hur stort fack man behöver till själva pumpen så inte den går torr när man kör igång allt eller vid ett strömavbrott.

Om du tänkt placera sumpen under karet räcker det nog med 2 stycken 50 rör men ett tips är att sätta kranar på dom så man kan reglera flödet ner i sumpen för det kan skvala en del.

Vad hade du tänkt för media i det? Hur många fack?
media och fack har jag inte tänkt på ennu. men kanske är bättre att köra med min andra pump till sumpen? den pumpar 4500lh
och blir även droppfilter över sumpen. glömde nämna de :P

Men om jag kör med 4500lh så kanske det är bra att köra en fx5a också? :)
Glömde svara haha :P sumpen kommer vara under karet ja :) dock kommer det hålborras i sidan så det blir ju ett par 90gradare
Du får kolla på specen på pumpen hur mycket den pumpar upp till karet för det försvinner lite kraft ju högre man pumpar. väldigt olika från pump till pump. Det kan lika gärna vara så att din 4500 pump pumpar lika mycket som din 7000 pump vid 2 meter höjd. Droppfilter är kanon:) Kolla lite youtube videos för att få lite ideér för uppbyggnad:)
OKej tack! men tror du att det räcker med 2 st 50mm? :)
Det kommer funka, kommer det bli någon låda i burken? har du växter eller någon mindre firre som kan sätta igen rören är det värt att tänka på:)
Det räcker med 2 50;)
Kör enligt denna princip annars kommer du bli tokig på slurpljudet som bildas vid rören.

http://gmacreef.com/herbie-overflow-reef-tank-plumbing-method-basics/

Kommer låta som det sista vattnet som sugs ner i badkaret hela tiden. Vis av erfarenhet:-)
Det där är det optimala om man vill få bort ljudet någorlunda:) Det kan låta förjävligt:P
Detta blir dock svårt att bygga med rören från sidan utan låda invändigt
okej då kör jag med 2 st :) hur menar du med låda i sumpen?

Fattar inte riktigt zyberzeb. är ganska trög :(
Låda i karet med överrinning in i den istället för att bara köra rören rakt in i karet:)
[QUOTE=Jonas;68150]okej då kör jag med 2 st :) hur menar du med låda i sumpen?

Fattar inte riktigt zyberzeb. är ganska trög :([/QUOTE]

Du får limma glas runt rören så det blir som en överrinningslåda. Sedan har du ett rör lägre som suger det mesta vattnet. Då suger det ingen luft och därför blir det inget, ljud. Om du inte har lådan, kommer det korta röret tömma akvariet till den nivå som röret är. Vilket innebär att din sump rinner över.
okej har kollat lite filmer också så nu förstår jag :) det tåls att fundera på men tror nog jag kör det vanliga. på vissa som bygger sump brukar köra en slang ifrån 90graderen utanför karet. varför?
Jag kör 2st 50mm rör till sumpen som drivs med en 15kubik pump.
Det finns gott om kapacitet över i dom rören för mig.
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.