Filtrering och vattenkemi

»

Har en relativt ny aquael unifilter 1000 som filterar dålig ?

Min akvarium ligger på ca 200 liter , köpte en aquael unifilter 1000 uv , för typ 1 månad sen , den skall pumpa 1000 liter i timmen och är för en akvarium från 250-350 liter , jag tycker att den pumpar alldeles för svagt har den typ 10 cm under vattenytan så att det kommer ut luft bubblor , men när den ligger så högt så filtreras det väldigt dåligt , ligger skit på botten varderat hörn och plats , sinkar jag ner den längre så kommer det inga luftbubblor utan bara strömmar , gör jag något fel ? eller är den så dålig och inte håller va den lovar ? isåfall kan ni expertiser rekommendera mig någon bra som suger upp all skit !

tackar i förhand :) [ATTACH=CONFIG]12294[/ATTACH]
Har en såndär pump också. Funkat helt ok ett tag sedan jag först startade den, men för ca 1 vecka sedan tog jag ut den ur karet o stoppade i ett annat. Då var det helt dunder-dålig. Vände och vred som en tok för att få ut luften ur den, vilket ibland kan vara orsaken till att den pumpar dåligt. Men efter att all luft var ute hände ingenting, den pumpade liksom så dåligt att man knappt kände någonting alls om man satte fingret framför. Tycker den där modellen bara är plottrig och jobbig. Kan vara jag som är kass och hade kort tålamod med, haha, men hela grejen med att den där UVlampan har en extra sladd som hänger o dinglar stör mig... Testa iaf att vända o vrid lite på den under vatten om det är så att den fått i sig luft.
hej svampus , du visst den ende expertisen här i rovfisk ;) mmm jag har plockat isär startat av och på flera tals gånger har hållt på med det en hel vecka men det vägra och bli bättre . ska göra ett sista försök ikvääll som du har skrivit här ovan , funkar det inte så får jag helt enkelt köpa en ny . skall nog läsa på innan jag gör ett köp vett inte vilket som är bra eller är alla bra bara att jag hade otur ? !
Ibland är saker och ting bara skit...pröva lyckan på ett annat fabrikat skulle jag säga.
mmm :) något ni skulle rekomendera ? till ett akvarium 120cm Lång och 220 liter ? black ghost som går i karet 30cm , eldål 25cm , clownkniv ca 17 cm + 4 gurami :)
Fluval har ju ett par till den storleken av kar.
Leaf har med, men där är styrkan på pumpen överdimensionerad i förhållande till filtermedian så jag vet inte hur det fungerar biologiskt.
Aquanova är budget från Kina, så kvalitén kan säkert variera.
Eheim, innerfilter vet jag inget om. Men det är ju ett säkert kort enligt många.
[url]www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/innerfilter/[/url]
mmm har läst en del om eheim och fluval tror nog det blir en av de ! ska läsa lite till nu :) men det är väl så att pump effekten = sug effekten ?
Det finns andra filter från aquael som är riktigt bra. Just den modellen du har är jag inte heller förtjust i men kör nästan enbart aquael filter och är riktigt nöjd med andra modeller.
Sen ska man inte räkna med att ett innerfilter är tillräckligt för ett kar på 200l även om det står så på förpackningen.
Jag kör alltid två eller tre innerfilter till den storleken på kar om jag inte använder ytterfiler.

Ett ensamt innerfilter klarar inte att ta hand om all smuts i ett 200l. Kanske om man har få och små fiskar :)
mmmm det förstår jag :) men något fel är det självklart med min innerfilter den orkar ju inte äns pumpa känns det som !
men ska köpa en till för att ha den på anda sidan :)
tycker om fluvals mindre ytterfilter till den stl på kar 206-406 är bra o de är bra sug i inloppet på dom samt lätta att rengöra alt så löser ett pumphuvud / luftpump och filtermatta och/eller valfri filtermedia + plastback det hela :), filterhörn eller egenbyggt filter eller en kombination av båda t ex.
Har du gjort rent impellern?
Det räcker med en tunn hinna på den för att filtret ska tappa flöde
mmm har till ock med kollat det den är hel och fin :) men jag skaffade mig en eheim från min kusin idag den ska tydligen räcka till 220-350 liters akvarium den pumpar tydligen likadan kanske jag som förväntas att pumpa mer :) får nöja mig att köra dem tillsamans :) tack alla för tips och tricks ;)
Har glömt uppdatera denna tråd men för ca 2-3 veckor sedan så tog jag loss hela pumpen underst där makaroner står finns det en plastnät det var det som spökade och gav dålig utblåst, den va täckt med massa skit tog loss den och rengjorde den och då gav det mycket starkare utblåst :-) tack för alla tips och tricks!
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.