Va på akvarielagret igår och kunde inte hålla mig längre utan beställde en Tiger shovelnose. Någon som har tips på vad man ska mata med i början? Jag har bara erfarenhet av min rtc jag hade för ett par år sen men den va stor när jag fick den så den käkade allt som jag la ner i akvariet. Inklusive mina jack Dempsey :-)
Yup käkar allt. Inklusive andra fiskar. :P Så mata med räkor, strömming, pellets, alaska pollock mm. om du vill att den ska få "rätt" mat och vitaminer osv. Alltså variera maten väl... TSN är som en RTC fast lite slankare i kroppen inte lika aktiv. Förvänta dig 40-50cm inom en rätt så snart framtid...
Storleken är jag inte skraj för än. I sommar när familjen flyttar in i hus så kommer det bli större boende för malen. Lite av anledningen till att jag skaffar en nu är för att den ska vara lite större när det är dags för flytt. Min RTC va 52cm när den va ett år. Jag hoppas inte TSN växer fortare än så?
Nja, TSN växer la lite segare än RTCer kanske. Men fortfarande snabbt...
Bra. Då vet jag att jag har lite drygt 10 månader på mig att bygga nytt akvarium :)
Mm.. Tack och lov blir de långsammare efter 60 iaf..
se till att inte ha nån inredning som får plats i munnen på den, min TSNxRTC svalde två keramikringar, sådana man får med när man köper växter...kul när man kommer hem från semester xD
Grisen är svårflörtad. Han käkar röda mygg som en galen men har inte visat något som helst intresse för annan mat. Såg ut som han jagade ancistrus ett tag men dem va långt ifrån så det va nog bara konstiga ryckningar. :)
Någon som har koll på om tsn är nattaktiva eller om dem jagar dygnet runt?
De är främst nattaktiva men de äter även på dagen. Prova att tina röda mygg i någon centimeter vatten, sedan lägger du i räkorna så de får ligga och dra i någon halvtimma. Det borde den ta. Släck ner lite innan du matar också.