Liten fråga bara. Sett många klipp på tuben med akvarium utan sand eller grus på botten. För syns skull eller bara lättare att hålla rent? Hur påverkar det fiskarna?
beror på vilken fisk. Folk brukar ha det för att det är lättare att hålla rent men jag tycker det är tjurbajs i högsta grad. I sanden finns det bakterier som sertill så att inte det blir tex för mycket nitrit och sen kan man använda korallsand för att hålla ph värdet stabilt. Jag tycker det finns fler fördelar än nackdelar med sand på botten och det ser snyggare ut dessutom. Med fiskar som rockor så tycker jag det är ett måste för dom ska kunna gömma säg när dom är stressade. Men det är min åsikt.
Allt för att underlätta underhåll.. Det är dock förbjudet i sverige eftersom fisken måste ha en naturlig miljö.. Att det sen inte finns några regler mot rosa-blått strösselgrus på samma grunder är ju en annan femma.. Tydligen..
Inte direkt så att någon kommer och sparkar upp dörren och stoppar dig i arbetsläger för den sakens skull men värt att nämna..
Bottensubstrat behövs ej vi odling eller yngeluppfödning enl L80
Däremot är täckglas ett krav...
Tycker också det är snyggare med bottensubstrat. Känns ju som man vill skapa en så naturlig miljö som möjligt för fiskarna och jag har då aldrig sett ett vattendrag med ren glasbotten. ;)
Men tack för svaren. :)
Det är ju väldigt naturligt att ha fisk i en glaslåda...
Jag håller nog med dig Micke..
Att vi i små glaslådor skulle få till något "naturligt" känns nästan löjligt..
Men visst..Kan vi lura oss själva att fiskarna mår bättre...