Vårdcentralen

»

Torr(?) nilabborre

Har problem med en nilabborre. Den ser helt torr ut över hela kroppen och ögonen. Torrare än fnöske.
Kan tyvärr inte få det på bild. Men det ser ut som det är död hud över hela kroppen och ögonen. Alla andra fiskar är ok. Bara nilabborren som har problem.
Funderar på om det är för varmt vatten i karet. Är 29-30 just nu. Vad är symptomen om en fisk inte tål så varmt vatten?
Kan inte förstå vad det är annars. Aldrig haft såna här symptom. :/
[QUOTE=Pingi;65875]Har problem med en nilabborre. Den ser helt torr ut över hela kroppen och ögonen. Torrare än fnöske.
Kan tyvärr inte få det på bild. Men det ser ut som det är död hud över hela kroppen och ögonen. Alla andra fiskar är ok. Bara nilabborren som har problem.
Funderar på om det är för varmt vatten i karet. Är 29-30 just nu. Vad är symptomen om en fisk inte tål så varmt vatten?
Kan inte förstå vad det är annars. Aldrig haft såna här symptom. :/[/QUOTE]

Låter som något liknande som tog knäcken på båda mina. Jag lyckades aldrig häva det trots bra vattenvärden, högre/lägre temp/salt och div medicineringar. Båda gångerna slutade det med att de sakta tynade bort.
Det konstiga är att i samma kar går det både en NTT, ATF och en vampyrtetra, om det var något fel på vattnet borde inte så kinkiga fiskar leva och frodas.

Ang fisk som inte tål varmt vatten så borde den flämta som tusan pga mindre fritt syre i vattnet.

Tyvärr kan jag inte ge dig något mer uppmuntrande svar, hoppas att det löser sig.
Tråkigt :(
Ingen aning vad göra, men jag upplevde att mina var piggare och fräschare vid 25-26 än 30 grader även om jag aldrig hade dina problem.
Hade en mindre nilabborre som gick i ett annat kar som fick precis samma symptom. Den dog tyvärr. Vattenvärdena är bra. Det enda är att tempen kan va lite hög. Men borren flämtar ju inte eller liknande. Men den ser verkligen förjävlig ut. Och inget jag gör hjälper.
Den käkar och så fortfarande oxå.
Vet inte riktigt hur jag ska medicinera detta :/ värdena är ju bra och alla andra fiskar visar inga symptom. Salt biter inte.
Eget kar?
Sen experimentera lite. Salt, kallare, levande foder, esha2000 etc.?
Bikarbonat för att hålla uppe pH
[QUOTE=Jozi81;65896]Eget kar?
Bikarbonat för att hålla uppe pH[/QUOTE]

Jag kan säga att i mitt fall provade jag allt det utan att det gav några positiva effekter.
Jag provade dock aldrig levande, det var faktiskt något som jag funderade på i efterhand. Om det skulle kunna va kostrelaterat.
[QUOTE=Jozi81;65896]Eget kar?
Bikarbonat för att hålla uppe pH[/QUOTE]

Har inte lyckats få den på dött än. Den fick levande för en vecka sen typ.
Men ska flytta den och testa allt. Ska även köpa korallsand till stora karet så det inte är pht.
Hur mycket sand behövs till 1000 liter?
I lilla räcker det med bikarbonat. Men hur doserar jag? Är det bara hälla rätt i?
Bara hälla rätt i.
Svårt säga hur mycket du ska dosera, du höjer ju ph till Max 8.3, och KH rejält. Men allt beror ju på vad du utgår ifrån, du kan i princip inte överdosera. Säg att du har ph6, då gör en matsked/10 liter "jättemycket" men har du 7,9 behövs större insatser. Höjningen av kh har jag inte riktigt koll på. Men antar att du är i läget "mycket lite att förlora..."
Jag skulle satsat på 23-25 grader, buffra ph och KH, 1dll salt/100 liter, tillsätta någon bredspektramedicin, samt sett till att syresättningen är awesome.

Sen se alla säsonger av någon obskyr tv serie, be en bön och sen titta till karet igen :(
Mata med levande tills den spricker, dom behöver galna mängder mat, förbrukar energi i samma takt en kärnexplosion skapar den...
släcka ljuset så den inte stressas
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.