Akvarium och teknik

»

Fluval FX6 > Bra eller dåligt?

1/2
Går i tankarna om att skaffa ett nytt filter och har kollat lite på Fluval FX6.
Vad har ni att säga om det filtret?

Finns det bättre "färdiga" biofilter på marknaden som bör kolla närmare på?

Ös på med era erfarenheter
Prisvärt filter, nackdelen är att dom är känslig mot grus/sand.
Har inte haft mitt så länge ännu men hittills mycket nöjd. Filtrerar bra, bra flöde och en behaglig ljudnivå.
Funkqr kanon på alla sätt. Enda nackdelen är att det är så liten del för biomaterial. Men ska man ha ordentlig biologisk rening så får man väl bygga något eget..
tycker det är extremt bra till de priset
Har tre, bara +
OK OK.. Jag är övertygad :)
Då får vi hoppas att tomten är snäll nu då....
[QUOTE=nike69;65644]Går i tankarna om att skaffa ett nytt filter och har kollat lite på Fluval FX6.
Vad har ni att säga om det filtret?

Finns det bättre "färdiga" biofilter på marknaden som bör kolla närmare på?

Ös på med era erfarenheter[/QUOTE]

Den där feta tvättmaskinen fr Eheim ( kommer inte ihåg mod nummer men deras största )
Fluval suger hästxxx...
[QUOTE=runstenen;65653]Den där feta tvättmaskinen fr Eheim ( kommer inte ihåg mod nummer men deras största )[/QUOTE]

2260 eller 2080. 2260 är väl monstertrucksfiltret..
Jag har 2st Eheim 2260 och 1st Fluval FX5
Jag tycker nog ändå att det är mer flås i Fluvalen.

Om det är så Eheim-tunnorna heter. Dom är typ 40cm höga och 30cm i diameter
Och säkert över 15 år gamla :-O
jag skulle säga såhär köper du ett fluval kommer du bli glatt överraskad över hur ett filter för så lite pengar funkar så bra. medans de är tvärt om med eheim enligt mig, hur man kan ett filter för så mycket pengar va så dåligt...
[QUOTE=Brunojojo;65662]jag skulle säga såhär köper du ett fluval kommer du bli glatt överraskad över hur ett filter för så lite pengar funkar så bra. medans de är tvärt om med eheim enligt mig, hur man kan ett filter för så mycket pengar va så dåligt...[/QUOTE]

Enl samma tes blir man ännu mer överraskad av att man i ett SunSun får ett bättre filter än Fx6 för nästan en tredjedel av priset .... ;) Here We go again....
Det är ju faktiskt sant att det finns äckligt billiga filter som SunSun.
Men är dom lika pålitliga?
Jag har alltid varit skeptisk till budgetmärken.Men det kanske är dax att tänka om för mig och bli smart...( eller dumsnål? )
[QUOTE=Brunojojo;65662]jag skulle säga såhär köper du ett fluval kommer du bli glatt överraskad över hur ett filter för så lite pengar funkar så bra. medans de är tvärt om med eheim enligt mig, hur man kan ett filter för så mycket pengar va så dåligt...[/QUOTE]

Helt sant, många som rekomenderar eheim med alla eheim yttefilter jag testat 4-5 stycken Av de små modellerna 2217 osv, ger bra flås (700-1000/h beroende på vilket) i typ en vecka sen sipprar de bara lite, så har de vatt med alla mindre eheim jag testat

O alla fluval jag testat har gått fläckfritt, har alltid kört fluval om jag köpt det själv
Sunsun är väl ett bra alternativ, men jag gillar inte deras insug och utsugs kopplingar. Man behöver i stort sätt limma ihop dom för att inte filtret ska suga luft eller att det skall ramla isär. Sedan är deras slangar värre än eheim som likstela ormar så vägrar dom att samarbeta.
Fast jag gillar sunsun, men gillar fluval bättre.
[QUOTE=runstenen;65666]Enl samma tes blir man ännu mer överraskad av att man i ett SunSun får ett bättre filter än Fx6 för nästan en tredjedel av priset .... ;) Here We go again....[/QUOTE]

aldrig testat sunsun men stämmer säkert :) ;)
Häda inte!. Sluta jämföra sunsun med fluval föfään!. E som att jämföra en lada niva med en range rover.
Jag vill inte ha nåt skit som går av i plasten så fort man råkar ta i lite för mycket ,eller morrar värre än en rottweiler...
Den ska vara pålitlig och göra jobbet! ( ungefär som min Volvo 240 )
Kvalitet framför kvantitet !
Måste passa på att slå ett slag för Aquael UniMax 700. Inte samma flöde som de andra men går verkligen knäpptyst och har gott om plats för media. Har dessutom två insug och två utblås.

Har en fx6:a också, men har problem med ljudnivån. Troligtvis pga sand eller trasig impeller.

Mina två cent
/Hansen
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.