sf_polypterus

»

Ovanliga arter.

Satt o funderade på en sak. Hur många här sitter på lite mer ovanliga arter/varianter tro?. Endys, sens, delhezi och ornater kryllar det ju av här. Men hur många sitter egentligen på tex moke, weeksii, PBB/congicus, Buettikoferi, palmas palmas, retropinnis o typ lite mer ovanliga varianter typ tikinso guinea endys, Faranah laps osv?.

Personligen är jag övertygad om att det finns flera laps i folks ägor som inte "bara" är vanliga "bond-lap´s" med tanke på hur många det finns där ute. Skulle inte förvåna mig om nån egentligen sitter på nån faranah, koliba eller koloton. Min VF hane ser tex ut som hur jag har fått förklarat för mig hur en faranah lap ska se ut o har för mig att jag hört om nån endy/lap eller endy/ansorgii hybrid för ett par år sedan?.

Personligen sitter jag väll inte på nåt man tappar hakan av, men iaf (utöver det "vanliga" man har) en VF weeksii, VF retro o en VF moke (tills vidare). Samt 2 ornater som jag aldrig kommer sluta tjata om då det än så länge är dom enda 2 kända som fötts upp i skandinavien. Väldigt speciella för mig då det kommer vara lättare att få tag på en 65cm vf sorgii än en sv-född ornat fram tills dess att någon annan lyckas odla dom så =). Vet att skäggtomten no1 här på forumet har flera weeksii o moke´s. Men måste väll finnas fler än våra?.
Om man har en "faranah", "koliba" eller "koloton" så vet man antagligen om det. Det är ju namn för vart de fångas... Har man en som liknar eller har drag från en som kommer från någon av de, ja då har man antagligen tur och fisken har bra gener. Med tanke på att i princip alla här i Sverige (som faktiskt är aktiva online) tar in fisk via samma grossister som varandra (med några få undantag) så är det de som dyker upp på listan som folk har. Eller så har de kvar från tiden då Besse och Freke importerade. Dock vet jag att Freke importerade max ett par st lapradeis någon gång... De där ornatipinnisarna, "då det än så länge är dom enda 2 kända som fötts upp i skandinavien." Hur vet du? Du bör börja lägga till "mig veterligen" eller "utav vad jag hittat/inte hittat på internet". Tänk på att det finns MÅNGA som inte ens använder internet för att dela med sig av vad de pysslar med...

Hur menar du att "Min VF hane ser tex ut som hur jag har fått förklarat för mig hur en faranah lap ska se ut" ? Mönster eller vadå?

Ursäkta alltså, men måste säga att jag inte riktigt ser poängen i denna tråden, särskilt inte när fengäddor redan diskuteras i andra trådar... T.ex. denna, fruktansvärt passande rubrik för det du tagit upp här:
http://www.rovfisk.se/showthread.php?1418-Tillg%C3%A5ng-p%C3%A5-VF-Feng%C3%A4ddor-i-Sverige-nuf%C3%B6rtiden

Eller bildtråden går ju att diskutera i med..
[QUOTE=Svampus;65179]Om man har en "faranah", "koliba" eller "koloton" så vet man antagligen om det. Det är ju namn för vart de fångas... Har man en som liknar eller har drag från en som kommer från någon av de, ja då har man antagligen tur och fisken har bra gener. Med tanke på att i princip alla här i Sverige (som faktiskt är aktiva online) tar in fisk via samma grossister som varandra (med några få undantag) så är det de som dyker upp på listan som folk har. Eller så har de kvar från tiden då Besse och Freke importerade. Dock vet jag att Freke importerade max ett par st lapradeis någon gång... De där ornatipinnisarna, "då det än så länge är dom enda 2 kända som fötts upp i skandinavien." Hur vet du? Du bör börja lägga till "mig veterligen" eller "utav vad jag hittat/inte hittat på internet". Tänk på att det finns MÅNGA som inte ens använder internet för att dela med sig av vad de pysslar med...

Hur menar du att "Min VF hane ser tex ut som hur jag har fått förklarat för mig hur en faranah lap ska se ut" ? Mönster eller vadå?

Ursäkta alltså, men måste säga att jag inte riktigt ser poängen i denna tråden, särskilt inte när fengäddor redan diskuteras i andra trådar... T.ex. denna, fruktansvärt passande rubrik för det du tagit upp här:
http://www.rovfisk.se/showthread.php?1418-Tillg%C3%A5ng-p%C3%A5-VF-Feng%C3%A4ddor-i-Sverige-nuf%C3%B6rtiden

Eller bildtråden går ju att diskutera i med..[/QUOTE]

Nyans, ögon, mönster är det som gör att jag tror att det är en faranah efter att ha plöjt pollytrådar på diverse utländska trådar. Denna är från besse från början, ser inte alls ut som den andra jag hade som kom från besse den med, har kommit in VF/F1 endys i leveranser från grossister och odlade som skall vara VF oxå. Tror inte alltid att alla exemplar alltid tas från samma källa till dom olika grossisterna heller, och jag tror absolut inte att alla exportörer alltid lyckas fånga sin kvot till grossist från samma ställe alltid heller. Så det är nog lättare än vad dom flesta tror att det kan komma in diverse olika varianter från samma exportör under olika tillfällen.

Än en gång - läs "kända" ornaterna, Det uttrycket använder jag just för att det inte finns några andra KÄNDA i skandinavien. Så det är mer än befogat att skriva så. Och lets face it, Du vet att det är skitsvårt att odla, Jag vet att det är skitsvårt att odla, Cizzi framförallt vet att det är skitsvårt att odla så hur många tror du seriöst har odlat dessa i europa?. Hörde att det tex var en polly-galen ryss på MFK.com som ville se leken via skype då han inte trodde på cissi när dom skrivit att dom lyckats odla. Folk som vet mer än dig o mig om detta trodde inte på dom, bara det borde ju säga nåt. Efter att ha snackat med folk som har försökt odla själva så vågar jag sätta pengar på att dessa är dom enda. Verkar bara vara senegalus som är lite lättare att odla.

Vidare så råder jag dig att släppa det där "Tänk om" -tänket. Allt på forumet o mer där till kan ju eventuellt finnas i en lokal 25m från din kåk utan att du vet om det. Det hade ju gjort allt samlande o folks strävan efter ovanliga fiskar helt onödigt om det finns 350st till av varje art. Men då många här inklusive jag känner folk ur flera föreningar, från flera butiker, importörer och dessutom som sagt använder internet samtidigt som jag lixom du o alla andra VET att nyheter fördas fort och att snack alltid går runt så e det nog safe to say att så här är det, och tills det är motbevisat så är det detta som gäller.

Då jag frågade om arter och varianter och inte bara vilka som har vad i VF väg så tycker jag inte att VF tråden passar, Du själv ville ju inte ha snack som inte handlar om nån bild i bild-tråden heller så att denna tråd borde vara ytterst "legitim".

O ja!, Jag är wrång idag!. Så ber om ursäkt om du anser att jag förolämpar dig. Men är ytterst trött på det där "Tänk om" snacket, Syns det inte så finns det inte heller med i kalkylen så att säga =).

Edit: Koliba o koloton är inte nödvändigtvis heller bara namn på fångstplats. Toyin i usa som var såvitt jag vet först i västvärlden med att ta in dessa gav dessa dom här namnen efter fångstplatserna då han inte tyckte dom såg ut som vanliga lap´s. Efter det så verkar det råda diskussioner om hurvida dem är vanliga lapradei som bara ser lite olika ut eller underarter. Det vet vi ju tyvärr inte förens några exemplar lämnas in till nån biolog eller liknande.
Ah, det finns mer än en sorts korv alltså?
[QUOTE=ratfink;65182] massa text[/QUOTE]

Menar endast att bara för att du inte hört eller läst om det på internet så behöver du inte tjata hål i huvudet på andra att de garanterat är de enda kända odlade i Scandinavien.. Men visst, vinner du något på det så fine. Jag tolkade det dock som att du visste till 100% på något vis att det inte finns 1 enda person utav alla miljoner som finns här (utöver CizziB) som inte lyckats odla på Ornates. Med tanke på att många äldre akvarienördar som har hållit på sedan innan både du och jag föddes, inte ens använder sig utav forum eller så för att sprida sina lyckade odlingar så ser jag inte det som en omöjlighet att det har förekommit andra som fått lek på ornates.

Ang. fengäddorna och deras fångstplats och nyanser på deras fjäll så har du tydligen läst mer än mig så jag har inget annat att säga där. Dock kan ju mönster och teckning skilja sig något brutalt beroende på miljö (sand, inredning osv.) ålder, foder, trivserl osv. Inte enbart fångstplats. Det jag menar är att en odlad fengädda som är riktigt gammal, och som vuxit upp på bra foder och har bra gener kanske lika gärna kan se bättre ut / mer lik en koliba mfl. än en riktig VF fengädda. Det måste ju hända att VF från dessa koliba o koloton osv inte alls har så snygg teckning som vissa andra? Förstår du hur jag tänker?

Och ang. tråden så började du prata om att folk ska rabbla upp alla fengäddsarter de har vilket jag tyckte passade bättre i "vad har du i karen"-tråden än i en bildtråd. Däremot allmänna diskussioner, gärna med lite bilder som berättar / visar det du snackar om funkar alldeles utmärkt i en bildtråd imo. Bara det inte blir flera sidor i rad med bara massa text och OT, bildtråden är ju perfekt för att visa en bild, förklara vad det är och diskutera lite. Be andra posta bilder på sina, om de nu har någon kolobolo VF blablabla. Och den andra tråden hade la också funkat att diskutera i? Du nämner ju mest VF/ovanliga fengäddor så why not? Bara jobbigt med 74 olika trådar där den ena är om vilka fengäddor vi har, sen den andra om vilka VF fengäddor som liknar den andra, och sen en till med bara bilder osv.

Lika trött som du är på "tänk om" snacket, så är vissa andra trötta på "VF VF VF fengädda ++++++" i form av inlägg/trådar... Det är liksom lite samma sak i många trådar och inlägg. Så ber om ursäkt om du anser att jag förolämpar dig. =)

[QUOTE]Toyin i usa som var såvitt jag vet först i västvärlden med att ta in dessa[/QUOTE]
Amen halleluja. ;)

Men sure, fortsätt tråden enligt rubriken.
Jag har en PBB! :D Grym fengädda alltså. :emoji01: Hon blev snabbt min favorit.
[QUOTE=Leopoldi;65183]Ah, det finns mer än en sorts korv alltså?[/QUOTE]

+1
;)
[QUOTE=Svampus;65184]Menar endast att bara för att du inte hört eller läst om det på internet så behöver du inte tjata hål i huvudet på andra att de garanterat är de enda kända odlade i Scandinavien.. Men visst, vinner du något på det så fine. Jag tolkade det dock som att du visste till 100% på något vis att det inte finns 1 enda person utav alla miljoner som finns här (utöver CizziB) som inte lyckats odla på Ornates. Med tanke på att många äldre akvarienördar som har hållit på sedan innan både du och jag föddes, inte ens använder sig utav forum eller så för att sprida sina lyckade odlingar så ser jag inte det som en omöjlighet att det har förekommit andra som fått lek på ornates.

Ang. fengäddorna och deras fångstplats och nyanser på deras fjäll så har du tydligen läst mer än mig så jag har inget annat att säga där. Dock kan ju mönster och teckning skilja sig något brutalt beroende på miljö (sand, inredning osv.) ålder, foder, trivserl osv. Inte enbart fångstplats. Det jag menar är att en odlad fengädda som är riktigt gammal, och som vuxit upp på bra foder och har bra gener kanske lika gärna kan se bättre ut / mer lik en koliba mfl. än en riktig VF fengädda. Det måste ju hända att VF från dessa koliba o koloton osv inte alls har så snygg teckning som vissa andra? Förstår du hur jag tänker?

Och ang. tråden så började du prata om att folk ska rabbla upp alla fengäddsarter de har vilket jag tyckte passade bättre i "vad har du i karen"-tråden än i en bildtråd. Däremot allmänna diskussioner, gärna med lite bilder som berättar / visar det du snackar om funkar alldeles utmärkt i en bildtråd imo. Bara det inte blir flera sidor i rad med bara massa text och OT, bildtråden är ju perfekt för att visa en bild, förklara vad det är och diskutera lite. Be andra posta bilder på sina, om de nu har någon kolobolo VF blablabla. Och den andra tråden hade la också funkat att diskutera i? Du nämner ju mest VF/ovanliga fengäddor så why not? Bara jobbigt med 74 olika trådar där den ena är om vilka fengäddor vi har, sen den andra om vilka VF fengäddor som liknar den andra, och sen en till med bara bilder osv.

Lika trött som du är på "tänk om" snacket, så är vissa andra trötta på "VF VF VF fengädda ++++++" i form av inlägg/trådar... Det är liksom lite samma sak i många trådar och inlägg. Så ber om ursäkt om du anser att jag förolämpar dig. =)

Amen halleluja. ;)

Men sure, fortsätt tråden enligt rubriken.[/QUOTE]

Vi möts halvägs mellan göteborg o sthlm o gör upp du o jag. Ta med en färsk lax så kör vi lax-fight om detta! =).

Fast skrev inte garanterat enda, utan dom enda kända. Det är heller inga fiskar som (enligt uppgift) blev särsklilt lätta att få tag på förens på mitten av 80-talet så har nån odlat även om den person saknar internet så borde nån veta om det tycker man ju. Men visst risken finns ju. Tror dock att risken är ungefär lika stor som att en saskwatch bor i tjuvjons grotta i sagberg i hälsingland ;).
[QUOTE=Tigerflickan;65185]Jag har en PBB! :D Grym fengädda alltså. :emoji01: Hon blev snabbt min favorit.[/QUOTE]

Lite för avundsjuk!. Lär nog bara vara du, skägget o jens som har PBB här på forumet!?. Hoppas vi kan ändra på det inom snar framtid =).
Det är nog inte omöjligt att det har cirkulerat runt Laps på marknaden från de mer specifika fångstplatserna (vilka ev. skulle kunna vara underarter). Grossisterna har ju oftast inte direkt världens bästa koll. Sen att vissa av dom har insett mervärdet i att ange fångstplast etc. för att kunna ta ut ett högre pris. Svårigheten ligger nog i att kunna bevisa att den fisk man har som inte är köpt som t.ex. sp. koloten men liknar den faktiskt är därifrån. Såvida inte någon biolog reder ut begreppen och visar på faktiska fysiska skillnader mellan dessa Fengäddor och de vanliga varianterna. Teckning och färg kan variera rätt stort mellan olika individer.

När det gäller mer sällsynta varianter hade jag gärna sett något certifieringssystem eller liknande.
Är det beef på gång ?
Fan vad fett.. Nästa träff är det fullt vattenkrig.. Man får bara använda vattnet i sina egna kar! Jag är med patrik!!
Jag är med...är så trött på ovanligaste hit och den enda dit.
[QUOTE=Sjebbe;65202]Jag är med...är så trött på ovanligaste hit och den enda dit.[/QUOTE]

Ja.. Inte för att lägga sig i men det känns som skryt, visst fan are fränt men man behöver ju inte krydda
[QUOTE=Sjebbe;65202]Jag är med...är så trött på ovanligaste hit och den enda dit.[/QUOTE]

Det dödar väl lite poängen med hobbyn?
[QUOTE=Cpt Migraine;65222]Det dödar väl lite poängen med hobbyn?[/QUOTE]

Ja tycker lite så, sen är de jävla drygt att gå in på sitt favorit forum o bara se "jag har den, du har den så min är bättre än din" samma sak med "aggressiva" diskusioner
Såklart ska man inte dissa någon för att den har en vanligare art.
Men lite av tjusningen för akvarister är nog att hitta riktig rariteter.
Det är nog samma begär inom allt.
Är du intresserad av bilar ,då blir kanske inte den vanligaste bilen/modellen är så lockande....
Sedan kan det vara så att man har haft många varianter och kanske vill ge sig på något mer udda eller svårare art. Jag personligen tycker det är lite av tjusningen, att leta rätt på godbitar :-)
För tillföra något till den ursprungliga diskussionen så har jag sett tillräckligt för att säga att det finns doldisar i vårt avlånga land. Så "tänk om" gäller i allra högsta grad. Så för att citera trådskaparen själv, "tills motsatsen är bevisad är det det som gäller".
Att tydligt uttrycka att tro sig veta högt och tydligt om alla "ovanliga" fiskar i landet är att sätta sig på en väldigt vinglig stol...

Det enda denna tråden kan klargöra är vilka fiskar folk på forumet besitter. I övrigt kan inget annat uteslutas.

Angående ovanlighet generellt är för offtopic att jag tycker vi stannar där och håller oss till trådskaparens ämne.
Måste ju tillägga att jag inte dissar "vanliga" arter. Gillar mina senegalus jag har/haft och alla endys precis lika mkt som dom andra. Delhezin jag har nu som e strax över 30cm är nog den sista fenan jag hade avyttrat i karet. MEN, iom att jag är en samlare så lockar ovanliga arter lite mer än dom som är lättast att få tag på. Och i en tid där det mesta just går att få tag på så är det bara att passa på =).

Svart lapradei är lite av en helig graal för mig så en sådan vill jag ha tag på. Congicus, senegalus i monster size o lite andra arter är oxå jävligt störande att man inte har. Men det är samlandet o jakten på sånt här som driver mitt akvarieintresse framåt så det är som det är =).

Köpte f-ö en teugelsi idag, en art som har varit jävligt efterlängtad då dom är sjukt snygga. Köpt som VF men då jag förstått att det iprincip bara kommer in F1-F2or o längre odlade ex i staterna och asien så låter jag VF biten vara osagt fram till dess att jag pratat med Ravi om varifrån dessa kommer =).
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.