Jag ska skaffa en bärbar dator till min son.det ska gå att spela Minecraft m.m... var hittar man begagnat ?
Och hur vet man att prestandan är ok?
Jag orkar inte höra hans gnäll om att det laggar längre :-)
Tack för den infon :-)
Jag har även hört att just Minecraft kräver mycket minne,så det kanske jag inte ska snåla med .
Frågan är man ska gå för nyköp eller om man snoka runt på blocket?
Vad tror ni?
Tradera är det som gäller!. Köpt flera laptops där själv.
Istället för att köpa flera från Tradera så kanske det är bra och köpa EN ny som håller? Bara man underhåller den och ser till så att den inte går för varm, mao köp någon platta som tillåter luftning av datorn.
gå in på sweclockers marknad där har du väl omhändertagna datorer till bra pris också. om han skulle skaffa en stationär dator hade jag kunnat bygga en åt han.Har byggt några stycken.:)
Tack för era kunskaper...
Tyvärr måste det bli bärbart.Dom tar med sig datorerna och sitter hemma hos varandra och lirar.
Det är väl iofs bra att dom kan umgås irl :-)
Jag ska kolla Tradera. Men det känns lite "risky".. Typ > Ojdå,funkade inte nätverkskortet, det hade jag inte en aning om:-)
På blocket har man ju en chans att provköra skiten innan köp.
Vilken prisklass är det som gäller? Min rekommendation är att inte snåla. Gillar man att pyssla med datorer så vill man inte ha skit. Gillar man inte datorer så vill man absolut inte krångla med dom. I båda fallen bör man undvika det billiga skräpet :)
jag kan väl lägga 4k på en beg.
Men jag antar att 4k inte är skoj att handla nytt för...
Kloka ord..Jag får ta mig en funderare på hur jag ska göra.
Djr83 specs på den datorn??
Själv sitter jag på ett corsair 900d med asus vII formual med en intel core i7 4790k och platinum 32gb ram. Grafikkortet är ett asus gtx 980
. Nätaggregatet är ett evega supernoga g2 1300w. Hårddisken är en samsung 840 series 500gb. Kylningen är custom vattenkylning.
:)
Macbook Pro Retina 15" och jag tog ändå den billiga ingångsmodellen :)
Nog för att det har hänt mycket på bärbart på PC-sidan dom senaste åren, men Apple vet hur man gör bärbara datorer. Det bara är så.
Once you go Mac, you never go back, eller vad är det man säger?
Jag kör själv med iMac och Macbook pro. ( Gillar det bättre än windows)
Men till grabben tänkte jag faktiskt ta win p.g.a. spelutbud osv..
Just Minecraft finns ju till Mac. Men vem vet,nästa vecka kanske det är nåt " nytt" spel som är intressant.
Då känns windows mer kompatibelt. Men jag kan fel...
Windows kan du förvisso köra på en Mac också utan problem (jag har det också installerat), men det finns ingen vettig Mac för ett vettigt pris med vettig spelprestanda. Speciellt inte bärbart.
Du får MKT mer för dom pengarna begagnat som sakt. Jag köpte precis en ASUS gaming laptop för 2k via tradera tex. O jag kör spel som är mkt mkt mer grafikkrävande än minecraft =).
Jag hade satsat på nån ASUS, HP pro/elitebook eller nån dyrare lenovo. Behöver inte vara en speldator, men av egen erfarenhet så är en "multimedia laptop" med hög upplösning ofta mer än nog för dom flesta spel. Min ena ASUS u31 kommer inte i närheten av min Elitebook multimedia laptop från 2010 trots att u31an har ganska "hög" i5 cpu o geforce gpu osv. Visst den laggar mindre på vissa spel. Men så jävla dålig upplösning så att man spyr på´t.
Skulle aldrig våga köpa datorer eller komponenter begagnat, vem vet hur hårt dom är körda, kan va helt slut eller skadade eller vad som.
enligt mig är laptops skräp funkar bra ca ett 2år sen börjar skiten sakta ner överhettas osv av olika orskaer som damm men man kan inte öppna den heller utan att behöva vara orolig för att den ska pajja. Bygg en egen mini itx dator som är lätt att bära istället. nu kan du köpa ett 760 på runt 1200 och den gpun funkar skit bra för det meste.
Man ska inte heller underskatta minecraft [MENTION=130]ratfink[/MENTION]. Minecraft är inte det mest optimerade spelet och det har väldigt mycket att rendra det är inte bara ett skal likt andra spel det har djup på ett annat sätt som kräver att man rendrar voxles så det är inte bara det man ser på ytan som existerar liksom.
Ska snart upgradera min dator med ny gpu, chassi och moder kort. Jag vill ha ett 980 men det finns inte i den form faktor jag söker tyvärr jag vill inte bara bygga en bra dator men även en snygg.
Jag tänker bygga en med något mini itx moderkort
gtx 970 för mini itx
intel i5 4670k
16gb ram har redan 8 minns inte vilken modell
crosair 500m
och raijintek metis chassi
Om du köper en bra dator nu slipper ny köpa en ny på några år.
Om man köper en riktigt gaminglaptop och inte missbrukar den så håller den allt bra mycket längre än 2 år. Sen att man inte kan öppna utan att pajja den tycker jag är bs, vet man vad man håller på med och inte bara sliter upp skiten så händer det inget.
Antar att ni pratar om Windows baserade laptops. Underhåll o kontinuerlig optimering är det som får prylarna att hålla. Tips på bra programvara är C Cleaner, Malwarebytes tex. Och visst kan man ta isär och dammsuga en laptop. Inga probs för det mesta ..