Akvarium och teknik

»

lysrör vs led

1/2
Har kikat lite på vilken typ av belysning jag skall ha till mitt 720 kar.
alternativt led eller t5 lys rör.
led fanns två alternativ en hel vit led armatur på 6000k o ett blå vitt med 13000k
men frågan som lyder är.

Eftersom att det kommer bli ett full fjädrar channa kar så behöver jag belysning så att växterna frodas. Eftersom de flesta växterna är rätt små vid inköp.
o man vill ju inte bli ruinerad.

Funkar led lika bra till växter som lysrör?

Och hur stor är skillnaden på 6000k till 13000k?
6000k är gult, nästan te om du har rötter i vattnet och lågt ph vilket jag antar med channor..

13000k är starkare blått än den starkaste sötvattensstandarden men inte riktigt lika blått som saltvatten..
Köp en maxspect razor 160 w 10000k...
Då kan du styra tempen hur du vill, kostar en del men du kommer vara nöjd.
Eller lite billigare från beamswork.. Har 2 billiga ramper från dem över mitt stora och jag är toknöjd.. Inget kan ju mäta sig med maxspect och andra tokdyra ramper men det är fullt funktionellt..
Du ska ha led. Inget annat !
[QUOTE=Cpt Migraine;64529]Eller lite billigare från beamswork.. Har 2 billiga ramper från dem över mitt stora och jag är toknöjd.. Inget kan ju mäta sig med maxspect och andra tokdyra ramper men det är fullt funktionellt..[/QUOTE]

Hijackar tråden lite. Vilken variant kör du Kapten? Vad skulle du rekommendera för att kar som är 200x75? Kikade lite på Beamswork Power Led 600, trevligt pris. Är det upphängning som gäller eller går den att ställa hyffsat stabilt på täckglaset?
vart handlar man led överkommligt då da? Ebay?
http://m.ebay.com/itm/291215459365?cmd=VIDESC&gxo=true

Denna använder jag.. Jag är ruskigt nöjd.. :)
[MENTION=58]Cpt Migraine[/MENTION] .
Har du endast det som belysning, eller kompletterar du med något?
Jag funderar på att byta ut min belysning på mitt 250cm kar som är 70 högt.
Men är fundersam om det skulle räcka med sån som du länkade?!?
Jag kör 2 sådana.. De duger utmärkt till mitt.. :)
Finns 180 långa också. Med bra benställning som man kan köra med eller utan då det inte alstrar särskilt mkt värme. Dvs man kan lägga dom direkt på glaset ...
Kan man ha växter under dom där led armaturerna?
Matte/nevyn kör ett växtkar 375 på en sådan.. Jag har anubias och kolplantor under mina..
Problemet är att jag behöver en vattentät led ljus ramp som jag kan ha under locket på ett Akvastabil Move 720. Som tål att ligga i mellan locket och vatten ytan. Några förslag?

Nån som vet om Maxspect Razor klarar det?
[QUOTE=Cpt Migraine;64547]http://m.ebay.com/itm/291215459365?cmd=VIDESC&gxo=true

Denna använder jag.. Jag är ruskigt nöjd.. :)[/QUOTE]

Intressant. Du kan inte posta någon bild eller video där man kan se hur det blir?
Kolla våra bildtrådar ...
Börjar man med led vill man inte ha något annat. kostar lite men värt alla kronor!
[QUOTE=jens1;66303]Börjar man med led vill man inte ha något annat. kostar lite men värt alla kronor![/QUOTE]

+1!
Jag är svårt nöjd med mina razors, svårt!
[QUOTE=runstenen;66286]Kolla våra bildtrådar ...[/QUOTE]

Aha! http://www.rovfisk.se/attachment.php?attachmentid=12002&d=1417365331
Precis..

Kan bara hålla med jens btw.. Om du inte får tag i någon äldre superarmatur med metallhalogen + t5 på 34 000 000w finns det inget som kommer nära led.. Problemet är att det oftast är knas med mh'n, lysrör ska bytas, det drar mer ström osv.. Nä, led är det största steg framåt jag tagit sedan jag förstod hur en filtrering skulle fungera på riktigt..
1/2
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.