Hejsan! Jag köpte två påffar när de va riktigt små, ca 5 cm.
Idag är de ca 15 cm och igår kväll började den ena jaga den andra, aldrig hänt förr.
De fortsatte tydligen inatt då den jagade stackaren såg för jävlig ut i morse..
Nu har den hittat ett rör att gömma sig i så den får vara ifred men vad skall jag göra?
Funderar på om jag skall köpa någon till och släppa i eller bör jag gör något helt annat?
Tacksam för svar!
Det är ofta bra att ha fler än två om man inte har ett par. Brukar kunna lugna sig efter ett tag och de är rätt hårda så de tål mer än man tror. Om den ena får ordentliga sår så borde du salta vattnet för att undvika infektioner och fundera på att separera dem eller försöka skaffa några till i lämplig storlek. Isf är det bra att ta ur den elaka innan du släpper i de nya och låta den gå i en balja/annat akvarium i ett dygn så att han är lite ur balans när de andra vänjer sig vid akvariet. Annars får de det förmodligen rätt tufft!
[QUOTE=gar;63664]Det är ofta bra att ha fler än två om man inte har ett par. Brukar kunna lugna sig efter ett tag och de är rätt hårda så de tål mer än man tror. Om den ena får ordentliga sår så borde du salta vattnet för att undvika infektioner och fundera på att separera dem eller försöka skaffa några till i lämplig storlek. Isf är det bra att ta ur den elaka innan du släpper i de nya och låta den gå i en balja/annat akvarium i ett dygn så att han är lite ur balans när de andra vänjer sig vid akvariet. Annars får de det förmodligen rätt tufft![/QUOTE]
Tack så jätte mycket för svaret, är väldigt glad i mina fiskar så försöker skaffa någon till å se om de lugnar ner sig så småningom!
Ska bara hitta i bra storlek nu, lite sent att köpa fler småpluttar, ångrar nu att jag bara tog två från början :/
Ja det kan vara ett problem. Jag skulle nog försöka satsa på 2-3 till eftersom nykomlingar ofta får en del stryk. Det är bättre om det fördelas på flera fiskar och inte en stackare..
[QUOTE=gar;63676]Ja det kan vara ett problem. Jag skulle nog försöka satsa på 2-3 till eftersom nykomlingar ofta får en del stryk. Det är bättre om det fördelas på flera fiskar och inte en stackare..[/QUOTE]
Absolut får bli några till, men lite tur får man ihop ett fint par med =)
Helt plötsligt simmar de lugnt och fint tillsammans i akvariet igen... Vad betyder detta??
Förmodligen att de har kommit fram till vem som bestämmer. Ciklider bråkar alltid med varandra i perioder. Det kommer förmodligen hända igen men bara du håller lite småkoll så det inte blir för illa så är det ingen fara! Som sagt så är det inte fel att ha några till heller :)
Måste fråga om det är nån som vet var man får tag i riktiga påffar röd tiger? Beställde tre från lokala zoo-butiken så nu är det visserligen för sent, men dom jag fick är typ rosa med väldigt svagt mörkare mönster. :/
Tror dom har en drös vildfångade på akvarielagret. Tyckte det såg ut som det men kan ha fel. Småttingar.
Ok. Törs man ha tre till i samma tank?
Eller förlåt. Står ju längre upp. :)
Fler är alltså inte av ondo?
Lite sen till denna tråden men jag har samma problem med mina 2, de är runt 10cm båda två och går tillsammans med lite annan fisk i ett 450L (150x50X60), tycker ni att de skulle vara rimligt att skaffa en till eller behöver karet uppgraderas innan?
Vet att det finns en hel del diskussion ang. hur mycket plats en/flera påfåglar behöver men jag respekterar era åsikter och kunskap vädligt mycket! :D
Tack
De kan gå rätt länge i ett 450 men det måste uppgraderas så småningom. Bättre att ha flera ihop så länge karet inte är alldeles för litet och det tar som sagt ett tag. Minst 4-5st är mycket bättre än två individer tycker jag! Ha bara en plan för uppgraderingen, kan vara svårt att bli av med påffar som har kommit upp i lite size..