Channor

»

Välja Channa!?

Lite nyfiken på ett par ormhuvudfirrar till ett nystartat 450kar, vill ju inte att dom skall växa ur karet så jag funderar på vilken art man skall välja skall vara lagom stor å färgglad :confused:
va ere för mått på karet o skall det bara vara channor?.har en lucius i mitt 567 tillsammans med en hoplias,flera fengäddor,oscar o klätterfisk,funkar skitbra,luciusen är inte revirhävdande alls (än?) så det går bra o dom blir riktigt balla när dom är stora sen.Då går vargtetran inte i det karet dock för då har jag nog inte ens fisk kvar med 2 större fiskar som är griniga.
Finns ju massa channor att välja, en smaksak enligt mig. Men de channor som blir lite större som passar just det karet är nog C.pulchra, C.punctata, Ha all lycka med dig :)
En auranti bör väl funka? De är riktigt snygga. Finns även Stewartii och Ornatipinnis. Alla fiskar nämnda stannar mellan 30-40cm dock inte 100% säker på aurantin.
Ska du ha andra fiskar i karet så tycker jag att du borde ta en titt på lucius. Trevligaste ormhuvudet enligt mig.
Det första du ska göra är att kolla var burken ska stå, sen får du kolla vad det blir för temp där den ska stå.
Blir det tropiskt eller sub tropiskt? När du vet det då kan du börja jaga channor som passar med den tempen du ska ha.
Det finns en uppsjö av channor du kan ha i ett kar med den sizen men jag rekomenderar starkt att hålla dig till ett art kar.
TACK för alla snabba svar :) Längd 150 cm, bredd 52 cm, höjd 58 cm, känns som att det är lättare med ett tropiskt kar, jag har bara artkar med inriktning lek i tankarna känns inte som att en channa på upp mot 40cm i ett såpass litet kar är rätt val till det ändamålet dock :confused:
Du får jaga lite tropiska sorter så som orientalis, gachua (någon av alla varianter som finns) bankanensis, någon av Parachannorna, panaw mm.
Jag skulle rekommendera punctata, finns hos glaser.
Här är min:
[ATTACH=CONFIG]1717[/ATTACH]
säger också lucius.. funkar med annat, lagom stor, rätt trevlig av sig i största allmänhet.. men då brinner jag lika mycket mot småchannor, subtropiskt och artkar som parachanna brinner för det.. :D
Glömde att säga Lucius i mitt inlägg. Har en på 10 cm. Trevligt, inte aggressiv mot andra fiskar, jag handmatade den nyss med mask. Skön firre är det :)
Det verkar som att det är problem med live-notiserna så de avaktiveras tillfälligt.