Vart får alla ni som har lite ovanligare channor mauro asiatica diplo barca osvosv tror inte att asiatica o barca finns hos någon på forummet alls (?) men de finns folk med channor jag inte kan minnas att jag sett alls på listorna, så vart får ni som har de ovanligare arterna tag på dem? :)
man känner personen som äger din LFS så den tipsar dig när det finns något roligt den kan ta hem. eller har du bara flyt och ser den i butiken.
Barca har jag aldrig sett i Sverige och vi lär nog inte se någon på ett bra tag iaf. Såg någon bild med 2 st i ett kar från Tyskland, man får la bara hoppas att det är ett par och att det genererar lite yngel. Inte för att de lär hamna i Sverige i första hand, men förr eller senare... Men de flesta av de channor du nämnde dyker upp på fisklistan då och då. Håll utkik! Sen så får du snacka med de butiker som har andra grossister än de som finns på fisklistan.
Just nu finns ju Channa harcourtbutleri som är en ganska ny art till akvariehandeln, iaf i Sverige.
Mina samtliga channor jag har kommer från glaser vid olika tillfällen.
Just Barca är ju den dyraste channan du kan få tag på. Ska finnas några par i både Tyskland och Storbritannien. Så yngel borde komma nån gång tycker man...dom kommer knappast hamna i Sverige då det säkert finns många i kö.
Vill man lägga vantarna på en sådan är det att köpa av privatpersoner utomlands eller importera själv.
Vilket inte alls är omöjligt ska tilläggas.. Det är så de asiatiska arowanorna och de svarta rockorna hamnade här från början..
Hade jag suttit i en annan sits hade jagat mig blå efter en Barca.
Prislappen för 10-15 cm ligger fortfarande på minst 10 000. Ett format par runt 45-50 cm vill jag inte ens fundera över vad dom skulle tänkas gå för.
Men en vacker dag ska jag äga en iaf :)
Hur är det med Channa argus? Omöjlig att få tag på efter det som hände i USA eller? Vet ni om någon har haft argus i Sverige?
om det nu stämmer så har väl jag, svampus och sjebbe mm argus
Argus vet jag inte om jag sett tillgänglig någon gång, men channa sp. white lemon som kom in väldigt billigt är ju faktiskt en argus... Channa argus platinum för att vara exakt, men den kallades inte det för att det inte var "fastställt" riktigt när den importerades. Eller jag vet inte om den är det nu heller men av det jag läst och googlat runt på så är det till 98% Channa argus iaf...
edit: Vi postade samtidigt [MENTION=418]Brunojojo[/MENTION] ;D
Argus är ganska nersmutsad, ja. Kan vara därför faktiskt, vet inte om det ligger nått exportförbud på dom men det låter ju inte helt omöjligt.
Tack för infon båjs! Brukar ha rätt bra koll på listorna o kontakten med lokala försäljaren är åxå bra, tror jag ska gräva lite djupare i den underjordiska svarta fiskmarknaden i svea rike o se om jag hittar något! :) ja barca förväntade jag mig nästan inte... De är mest en våt dröm man har, tog de bara som exempel :) men de finns ju en hel drös dvergchannor man i stort sett aldrig ser heller, var la någon på de gamla forumet som hade dendär svarta channan (sådant ska man inte säga här men jag kommer inte ihåg namnet utan o leta) o fixade ett svartvattenskar t dem eller något men kan va helt ute o cykla :)
Borde va Parachanna du snackar om? Alltså inte arten utan hans användarnamn.
Nej de var inte han o de var inte parachanna africana eller någon av de arterna han la ut bilder o trådar om :) ska kolla upp det! [MENTION=37]robidobban[/MENTION]
Tur som fan att argus inte finns tillgänglig. Något dumhuvud skulle ha skickat ut dem i någon sjö. Barca däremot, den dagen..
[QUOTE=gar;63176]Tur som fan att argus inte finns tillgänglig. Något dumhuvud skulle ha skickat ut dem i någon sjö. Barca däremot, den dagen..[/QUOTE]
Dagen alla mfksweden killar fick erektion sammtidigt.... Nu gick jag över gränsen
Jag tycker tvärt om där, tråkigt att argus inte finns tillgänglig, vore ju grymt att ha i dammen! Så länge dom inte säljs för bara nån hundring så tror jag inte att vem som helst skulle köpa den.
Jag vet två personer som körde en grupp i svartvattenskar på gamla mfk. Den ena gruppen vara Obscura och den andra var Lucius.
Båda finns att beställa idag.
Just dvärgchannor finns det lika många som det finns vattendrag i asien. Asiatica hade jag gärna sett dyka upp, helst den japanska varianten( [MENTION=12]Svampus[/MENTION] bild?).
[QUOTE=Sjebbe;63186]Jag vet två personer som körde en grupp i svartvattens kar på mfk. Den ena gruppen vara Obscura och den andra var Lucius.
Båda finns att beställa idag.
Just dvärgchannor finns det lika många som det finns vattendrag i asien. Asiatica hade jag gärna sett dyka upp, helst den japanska varianten(@svampus bild?).[/QUOTE]
Nä jag vet att de inte var nån av dem, såg de nog på ett annat forum! Ja asiatica... O orientalis..
Fast Orientalis är löjligt liten, hade ett par st för några år sen. Väldigt bleka i sinnet med.
Då hade jag hellre sett Ornatipinnis, där har du en snygg channa :)
Om den prompt var svart så är det bara micro, marulius eller marulioides jag kan tänka mig. Dessa tre, i irriterat tillstånd är svarta.