Nån som har erfarenhet/stor kunskap om dessa fiskar? Går dom att hålla i akvarium(stort isf, det fattar jag)? Finns det att få tag på i Sverige?
Jävligt sugen på nåt med rejäla tänder. ;)
Hade en gatf i ett dygn. Blev attackerad av fengäddor under första natten och dog dagen efter trots att den inte var speciellt sargad.. Känsliga som fan och svåra på maten men klart möjliga att hålla :)
Tackar så mycket! :)
Har några fengäddor men dom är så satans kräsna med maten. Dom har gått länge tillsammans med neontetror och zebrafiskar. Tetrorna minskar visserligen sakta men säkert, men tror att Pictusmalen är den skyldige. Så tror inte dom hade utgjort nåt större hot. :) Men funderar på att skaffa ett till 720 och ha lite tiger i. Sen har man ju nyss blivit husägare så planer på ett 8000-liters finns. Även där mottages tips och erfarenheter med stor tacksamhet. :)
Tar sjukt lång tid innan den behöver så stort men 720 kan väl vara bra! Skulle inte släppa ner den med andra fiskar som är minsta aggressiva förns den har börjat käka och blivit lite lugn. 8000l får du väl snacka med patrikpata om!
Ok. Ska dom gå i grupp eller ensam då?
Hydrocynus goliath jagar i stim när dom är små, men jagar ensamma när dom blir större.
Hydrocynus vittatus jagar i stim längre än goliath, men när dom blir riktigt stora så jagar också dom ensamma om jag minns rätt :)
[MENTION=18]boris[/MENTION]
Men man kan ha flera eller måste dom gå själva när dom blir större?
Tror de allra flesta har dem själva så det är lugnt!
[QUOTE=PerraB;62169]Men man kan ha flera eller måste dom gå själva när dom blir större?[/QUOTE]
Du kan ha dem själva men det funkar också att ha en grupp.
Växer förbannat slött och är värdelöst känsliga för stress.
Dra i så mycket cirkulation som möjligt och se till att det finns gott om öppen simyta.
Ställ gärna frågor, det är bra mycket lättare att ge dig ett bra svar när man vet vad som är oklart :)
Ok. :) Nåt speciellt man bör tänka på? Vilka största skillnaderna mellan goliath och vittatus? :)
[QUOTE=PerraB;62194]Ok. :) Nåt speciellt man bör tänka på? Vilka största skillnaderna mellan goliath och vittatus? :)[/QUOTE]
Som sagt så kan det vara svårt att få den att äta dött, det kan va bra att ha lite småfisk tillhands.
Det var länge sedan jag hade en goliath men minns jag rätt så kan goliath få ett tokryck och utplåna fiskar i en handvändning medans vittatusen är mer allmänt jävlig och småsur.
Vilka sällskap funkar och vilka är inte lämpliga? Eller låter man dom gå själva i eget kar? Skillnader till utseende? Tycker det kommer upp samma bilder när jag googlar oavsett vad jag söker på. :)
Då är ett par vittatus och ett par vampyr ingen bra kombination alltså?
[QUOTE=PerraB;62258]Då är ett par vittatus och ett par vampyr ingen bra kombination alltså?[/QUOTE]
Det kan nog funka bra, dom gick ihop i samma kar tidigare utan problem.
Jag tror mer på att det skulle vara bra att addera en till vampyr för att sprida ut aggressionen lite (det är dock inte så att vittatusen håller på att ta död på vampyren, mer kosmetiska skador).
min erfarenhet är att de ser väldigt goda ut för andra fiskar. antagligen för att de "blänker" väldigt mycket.
växer väääldigt segt, tycker inte de är allt för svåra att få på dött.
[QUOTE=MichaelE;62326]Det kan nog funka bra, dom gick ihop i samma kar tidigare utan problem.
Jag tror mer på att det skulle vara bra att addera en till vampyr för att sprida ut aggressionen lite (det är dock inte så att vittatusen håller på att ta död på vampyren, mer kosmetiska skador).[/QUOTE]
Växer dom lika långsamt och har liknande krav på akvariet då?
[QUOTE=Brunojojo;62348]min erfarenhet är att de ser väldigt goda ut för andra fiskar. antagligen för att de "blänker" väldigt mycket.
växer väääldigt segt, tycker inte de är allt för svåra att få på dött.[/QUOTE]
Ok. Jo tanken är väl att dom får gå i ett eget eventuellt med några vampyr som sällskap bara. :)